Психологічні умови розвитку рефлексивних дій в учнів (на матеріалі вивчення шкільного курсу фізики)
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2008-2.%25pKeywords:
рефлексія, учбова діяльність.Abstract
У статті аналізується система прийомів навчальної роботи, які
спрямовані на розвиток рефлексивних дій, при вивченні шкільного
курсу фізики.
References
Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения: Опыт
теоретического и экспериментального исследования. —
М.: Педагогика, 1986. — 240 с.
Давыдов В.В. Теория развивающего обучения. —
М.:ИНТОР, 1996. — 544 с.
Зак А.З. Как определить уровень развития мышления
школьника. — М.: Знание, 1982. — 96 с.
Психолого педагогические аспекты учебного процесса
в школе / Под ред. С.Д.Максименко. — К.: Знание,
— 176 с.
Репкин В.В. Психологическая организация учебного
материала и успешность обучения: Автореф. дис. …
канд.. пед.наук (по психологии) / Моск. Гос. Ун т. —
М., 1967. – 18 с.
Савицька О.В. Конструювання навчального змісту з
фізики та результатами його засвоєння учнями //
Психологія: Зб. наук. пр. — К.: НПУ ім. М.П. Дра
гоманова, 1998. — Вип. 3. — С. 137, 145.
Савицька О.В. Організація групової роботи як умова
розвитку рефлексії на уроках фізики // Практична
психологія і соціальна робота. – 1999. – № 8. – С.44
Салмина Н. Г. Знак и символ в обучении. — М.: Узд во
МГУ, 1988. – 288 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.