Тренінг як засіб зміни установки батьків учнів масових шкіл щодо інтеграції дітей з психофізичними вадами
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2008-1.%25pKeywords:
інтеграція, психофізичні вади, тренінг.Abstract
Текст анотації: вивчення ставлення батьків учнів загально
освітніх шкіл до інтеграції аномальних дітей показало, що їх погляди
розділилися. У статті відображені результати дослідження,
спрямованого на зміну установок батьків щодо дітей з психо
фізичними вадами з допомогою тренінгу. Під час тренінгу його
учасникам пропонували поставити себе на місце дитини з вадами
зору з допомогою симулятивних окулярів. Ефективність тренінгу
визначалась шляхом порівняння результатів анкетування, прове
деного до і після заняття.
References
Бачков И. В. Основы группового тренинга. Пси
хотехники: Учебное пособие. – М.: Пресс, 2001. – 224 с.
(практическая психология).
Бондар В.І. Стан спеціальної освіти та динаміка її змін //
Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство:
Науково методичний збірник / Ред. кол. Н. Софій,
І.Єрмаков та ін. – К.:Контекст, 2000. – 340 с.
Бондар В.І. Інтеграція дітей з обмеженими психо
фізичними можливостями в загальноосвітні заклади:
за і проти // Дефектологія. – 2003. – № 3. – С. 2 5.
Бурнард Ф. Тренинг межличностного взаимодейст
вия. – Спб.: Питер, 2002. – 304 с.
Засенко В.В. Спеціальна освіта в Україні: реалії та
перспективи // Імідж сучасного педагога. – 2002. – № 8
– С. 3 5.
Федорчук В.М. Соціально психологічний тренінг
“Розвиток комунікативної компетентності викладача”:
Навчально методичний посібник. Видання друге. –
Кам’янець Подільський: Абетка, 2006. – 240 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.