ПСИХОЛОГІЯ РОЗУМІННЯ ТВОРЧИХ СТОМАТОЛОГІЧНИХ ЗАДАЧ ЛІКАРЯМИ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2009-6.%25pKeywords:
творче мислення, творча стоматологічна задача, процес розуміння стоматологічного завдання, розуміння-прогнозування, розуміння-впізнавання, розуміння-об’єднання, розуміння-поясненняAbstract
Стаття присвячена аналізу процесу розуміння творчих стоматологічних
задач лікарями. Зокрема описано чотири мисленнєві процедури,
що визначають процес розуміння - розуміння-впізнавання, розуміння-
прогнозування, розуміння-об’єднання, розуміння-пояснення. Також
звертається увага на мікроетапи розуміння умови творчої стоматологічної
задачі: загальне ознайомлення з умовою задачі, розподіл умови
задачі на головну і другорядну частини, перекодування задачі на «свою
мову», новий рівень вивчення умови задачі, виділення сутності задачі,
етап включення умови творчої стоматологічної задачі в ланцюг знань і
досвіду лікарів, настання розуміння умови і висування гіпотези.
References
Антонов А.В. Сприймання та розуміння тексту / А.В. Антонов.
- К.: Знання, 1977. - 48 с.
Ардаматский Н.А. Клиническое мышление, его воспитание и
совершенствование / Н.А. Ардаматский / Науч. ред. М.М. Кирилов.
- Саратов: Приволж. кн. изд-во, 1992. - 123 с.
Гурова Л.Л. Психологический анализ решения задач /
Л.Л. Гурова. - Воронеж: Изд-во ВГУ, 1976. - 327 с.
Доблаев Л.П. Смысловая структура ученого текста и проблемы
его понимания / Л.П Доблаев. - М.: Педагогика, 1982. - 176 с.
Знаков В.В. Понимание в познании и общении / В.В. Знаков.
- М.: Изд-во РАН Института психологии, 1994. - 237 с.
Коваленко А.Б. Психологія розуміння / А.Б. Коваленко. -
К., 1999. - 184 с.
Корнилов Ю.К. Психологические проблемы понимания /
Ю.К. Корнилов. - Ярославль: Изд-во Ярослав. ун-та, 1979. -
с.
Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток
особистості / Г.С. Костюк. - К.: Рад. школа. 1989. - 608 с.
Мойсеенко Л.А. Психологія творчого математичного мислення
/ Л.А. Мойсеенко. - Івано-Франківськ: Факел, 2003. - 481 с.
Моляко В.О. Психология решения школьниками творческих
задач / В.О. Моляко. - К.: Рад. шк., 1983. - 101 с.
Пропедевтика внутрішніх хвороб / [Децик Ю.І., Нейко Є.М.,
Пиріг Л.А. та ін.] ; за ред. Ю.І. Децика. - К.: Здоров’я,
- 504 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн.
- М., 1976. - 416 с.
Чепелева Н.В. Психологія читання тексту студентами вузів
/ Н.В. Чепелева. - К., 1990. - 100 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.