ПРОЦЕС СТАНОВЛЕННЯ ЦІННОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ В ОНТОГЕНЕЗІ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2009-6.%25pKeywords:
становлення цінностей, особистість в онтогенезі, етапи становлення цінностей, інтелектуальний розвиток, моральний розвиток, кризи особистості.Abstract
У статті зроблено спробу універсалізації процесу становлення цінностей
особистості в онтогенезі. В результаті концептуального аналізу
інтелектуального, морального розвитку та криз особистості у контексті
вікової періодизації зроблено припущення, що становлення цінностей
особистості в онтогенезі відбувається стадійно, проходячи певні життєві
цикли. Процес становлення цінностей особистості в онтогенезі проходить
стадії, що змінюються в середньому кожні дванадцять років і
відповідно змінюється ієрархія та зміст її цінностей.
References
Абульханова-Славская К.А. Стратегия жизни. - М.: Мысль,
- 299 с.
Головаха Е.И., Кроник А.А. Психологическое время личности.
-е изд., испр. и доплн. - М.: Смысл, 2008. - 267 с.
Коменский Я. А. Избранные педагогические сочинения: В
двух томах. - Том 1. - М.: Педагогика, 1982. - 656 с.
Коменский Я. А.Избранные педагогические сочинения: В
двух томах. - Том 2. - М.: Педагогика, 1982. - 576 с.
Крайг Г. Психология развития. - Спб.: Питер, 2000. - 992 с.
Кроник А.А., Головаха Е.И. Психологический возраст
личности / / Психологический журнал. - 1983. - № 5. -
С. 57-65.
Кроник А.А., Ахмеров Р.А. Каузометрия: методы самопознания,
психодиагностики и психотерапии в психологии
жизненного пути. - 2-е издание, исправленное и дополненное.
- М.: Смысл, 2008. - 294 с.
Пинаева С.Е., Андреев Н.В. Личностное и профессиональное
развитие в период зрелости / / Вопросы психологии. -
- № 2. - С. 3-10.
Романюк Л.В. Ціннісні орієнтації студентів: сутність,
структура і психологічні механізми розвитку. - Кам’янець-
Подільський: Абетка-НОВА, 2004. - 188 с.
Титаренко Т.М. Життєва криза очима психолога [Електронний
ресурс] / У психолога. - Режим доступу до порталу:
h ttp ://upsihologa .com.ua/tytarenko_crisis2.html
Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / Пер. с англ.;
Общ. ред. и предисл. А.В. Толстых. - М.: Издательская
группа «Прогресс», 1996. - 344 с.
Эриксон Г. Эрик. Детство и общество. - СПб.: Ленато: АСТ,
- 592 с.
Kohlberg L. Moral stages and moralization: The cognitive
developmental approach / / Moral development and behavior:
Theory research and Social issues. - N.Y., 1976. - P. 31-53.
Kohlberg L. Moral development and identification / / Child
psychology. - Chicago: NSSE, 1963. - P. 277-332.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.