МАНІПУЛЯТИВНІ РИСИ МОВЛЕННЄВОГО ВПЛИВУ В ТЕКСТАХ ЕТИЧНИХ КОДЕКСІВ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2009-6.%25pKeywords:
етичний кодекс, маніпуляція, рекламний дискурс, експресивні засоби, адресант, адресатAbstract
Стаття присвячена дослідженню специфіки прихованого мовленнєвого
впливу адресанта тексту етичного кодексу, який заради досягнення
власної мети вдається до здійснення маніпулятивних дій. Встановлено,
що використання адресантом кодексу експресивних засобів
надають текстам етичних кодексів емоційної забарвленості рекламного
дискурсу, а також декларація адресантом принципів і норм ділової
етичної поведінки набуває в деяких кодексах рис маніпулятивних дій.
References
Братченко С.Л. Диагностика личностно-развивающего потенциала.
- Псков, 1997. - 134 с.
Булгакова О.В. Образ бизнесмена на страницах имиджевого
издания / / Лингвистические и методические аспекты
системных отношений единиц языка и речи: Материалы X
юбилейной международной научной конференции «Пушкинские
чтения» (6 июня 2005 г.) / Сост. и отв. ред. Н.Е. Синичкина.
- СПб.: САГА, 2005. - С. 285-289.
Гойхман О.Я. Речевая коммуникация / Гойхман О.Я., Надеина
Т.М.; Под ред. О.Я.Гойхмана. - М.: ИНФРА-М, 2003. -
с. - Библиогр.: с. 269.
Жаваева И.И. Лингвистическая специфика телевизионной
рекламы / / Лингвистические и методические аспекты
системных отношений единиц языка и речи: Материалы
X юбилейной междунар. науч. конференции «Пушкинские
чтения» (6 июня 2005 г.) / Сост. и отв. ред. Н.Е. Синичкина.
- СПб.: САГА, 2005. - C. 307-312.
Коломіець Н.В. Особливості комунікації в Інтернет / / Проблеми
семантики слова, речення та тексту. - Вип. 8. - К.:
КНЛУ, 2002. - С. 150-156.
Кочетова Л.А. Лингвокультурные характеристики английского
рекламного дискурса: Автореф. дис... канд. филол.
наук: 10.02.04 / Волгоградск. гос. пед. ун-т. - Волгоград,
- 18 с.
Лукашенко Н.Г. Засоби графіки у комп’ютерному дизайні
текстів Інтернет-форумів / / Проблеми семантики слова, речення
та тексту. - Вип. 9. - К.: КНЛУ, 2003. - С. 212-218.
Мельник Я.Г. Аксиологический аспект проблемы интерпретации
художественного текста / / Материалы конф.
«Функциональная лингвистика: принципы организации текста
». - Симферополь: Симферопольск. гос. ун-т. - 1996. -
С. 112-113.
Миронова Н.Н. Дискурс-анализ оценочной семантики. - М.:
НВИ-ТЕЗАУРУС, 1997. - 158 с. - Библиогр.: С. 122-158.
Попова Е.С. Рекламный текст и проблемы манипуляции. -
Автореф. ...канд. филол. наук: 10.02.01 / Уральский гос.
универ. имени А.М. Горького. - Екатеринбург, 2005. - 27 с.
Раду А.І. Типологія та лінгвостилістичні особливості функціонування
ділової реклами (на матеріалі англомовної рекламної
продукції): Автореф. дис. ... канд. філол. наук:
02.04 / Запорізьк. держ. ун-т. - Запоріжжя, 2004. - 23 с.
Яворська Г.М. Прескриптивна лінгвістика я к дискурс:
Мова, культура, влада. - К.: Нац. акад. наук України. Ін-т
мовознавства імені О.О. Потебні, 2000. - 288 с. - Бібліогр.:
С. 257-285.
Case J .H . Ethics? For Some Executives, I t ’s All About Image / /
UW Business. - Spring, 2003. - P. 36-37.
Moore A. Language and Power - 03.04.2006. - Режим доступу:
http://w w w .u n iv ersalte ach er.o rg .u k /lan g /p ow er.h tm.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.