ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСОБИ РОЗВИТКУ ЗДІБНОСТЕЙ ВЧИТЕЛЯ ДО НАВЧАЛЬНОГО СПІЛКУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2009-6.%25pKeywords:
спілкування, здібності до спілкування, потенціал здібностей спілкування, мотивація спілкування, діалог.Abstract
Об’єктом дослідження статті є потенціал здібностей спілкування
вчителя. Результати дослідження дали змогу визначити психологічні
особливості потенціалу спілкування вчителя, виявити шляхи його
актуалізації. Дається аналіз особливостей потенціалу спілкування, визначено
його психологічну основу. У статті доведено, що рівень потенціалу
здібностей до спілкування вчителя детермінований системою
знань, вмінь, навичок, притаманних педагогу і пов’язаний з його
перцептивно-рефлексивними, емоційно-емпатійними можливостями
та мотивацією до спілкування.
References
Вершловский С.Г. Общее образование взрослых: стимулы и
мотивы. - М.:Педагогика, 1987. - 184 с.
Кан-Калін В.О. Педагогическое общение как предмет теоретического
и прикладного исследования / / Вопросы психологи.
- 1985. - № 4. - С. 9-16.
Ляудис В.Я. Структура продуктивного учебного взаимодействия
/ / Психолого-педагогическое проблемы взаимодействия
учителя и учащихся. - М., 1980.
Петровская Л.Д. Компетентность в общении: Социальнопсихологический
тренинг. - М.: - МГУ, 1989. - 216 с.
Хараш А.У. Смысловая структура публичного выступления / /
Вопросы психологии. - 1978. - №3. - С.84-95.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.