Медитація як психотерапевтичний інструмент

Автор(и)

  • Микола Мазикін Голова ГО «Європейська Галичина», керівник проекту «Нейрокультура », м. Львів, Україна https://orcid.org/0000-0002-8925-5872

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-47.141-158

Ключові слова:

медитація, особистість, префронтальна кора, щастя, психічні розлади, психокорекція.

Анотація

Обґрунтовано необхідність упровадження медитацій в українську практику психокорекції психічних розладів людини та представлено адаптацію медитацій до соціокультурних особливостей України. Розглянуто сучасне розуміння терміна «медитація» і можливість застосування нейроінтерфейсів для навчання та щоденної практики медитацій. Окреслено доцільність дослідження електричної активності мозку в лабораторних і польових умовах. Метою статті є систематизація теоретико-методологічних і практичних засад можливості застосування медитацій для збереження психічного здоров’я громадян України. Для вивчення медитації було використано мобільний 14-канальний нейроінтерфейс EMOTIV Epoc+. Також було використано програмне забезпечення для ЕЕГ-моніторингу та візуалізації електричної активності мозку, а також для отримання трансформованих ЕЕГ-патернів у вигляді основних когнітивно-емоційних показників: MyEMOTIV, EMOTIV Map Brain Activity Map і EmotivPRO. Вибірка становила 75 ветеранів. Показано вплив медитацій на психічний стан людини. Продемонстровано, що відчуття щастя є тренованим навиком завдяки щоденній практиці медитацій. У межах когнітивно-біхевіоральної терапії представлено адаптацію світських медитацій для корекції посттравматичного стресового розладу. Виявлено характерні зміни в роботі центральної нервової системи під час медитативного сеансу, які проявляються посиленою діяльністю інтегративної системи мозку, підвищенням обізнаності та контролю когнітивних процесів, емоційної сфери і функціональних станів психіки у 75 ветеранів. Узагальнюючи результати й інтерпретуючи когнітивно-емоційні показники, зроблено висновок про доцільність упровадження медитацій у практику психокорекції психічних розладів людини. Доведено, що основним критерієм класифікації процесу медитації мають бути ЕЕГ-патерни когнітивної діяльності людини, а не її поведінка. Рекомендується використовувати нейроінтерфейс у процесі психокорекції психічних розладів.

Біографія автора

Микола Мазикін, Голова ГО «Європейська Галичина», керівник проекту «Нейрокультура », м. Львів

Голова ГО «Європейська Галичина», керівник проекту
«Нейрокультура »

Посилання

Apple, D. M., Fonseca, R. S., & Kokovay, E. (2016). The role of adult neurogenesis in psychiatric and cognitive disorders. Brain Res., 1655, Jan. 15, 270–276. DOI 10.1016/j.brainres.2016.01.023.

Benson, H., & Klipper, M. Z. (1974). The Relaxation Response. New York : William Morrow and Company, Inc.

Cunningham, L. S., & Egan, K. J. (1996). Christian spirituality: themes from the tradition. Mahwah : Paulist Press.

Davidson, R. J., & Begley, S. (2012). The Emotional Life of Your Brain: How Its Unique Patterns Affect the Way You Think, Feel, and Live – and How You Can Change Them. New York : Hudson Street Press. Davidson, R., Kabat-Zinn, J., Schumacher, J., Rosenkrantz, M., Muller, D., Santorelli, S., … & Sheridan, J. F. (2003). Alterations in brain and immune function produced by mindfulness meditation. Psychosomatic Medicine, 65 (4), 564–570.

Everly, G. S., & Lating, J. M. (2002). A clinical guide to the treatment of human stress response. New York : Springer-Verlag.

Gabbard, G. O., Litowitz, B. E., & Williams, P. (2012). Textbook of Psychoanalysis (2 ed.). Arlington : American Psychiatric Publishing, Inc.

Hanson, R., & Mendius, R. (2009). Buddha’s Brain: The Practical Neuroscience of Happiness, Love, and Wisdom. Oacland : New Harbinger Publications, Inc.

Insight (2017). Emotiv. Retrieved from https://www.emotiv.com/insight.

Kellawon, G. A. (2014). Yoga Meditations. Bloomington : Balboa Press.

Maksymenko, S. D. (2015). Genesis of Personality Existence: monography. Montreal : Accent Graphics Communication.

Maksymenko, S., Tkach, B., Lytvynchuk, L., & Onufriieva, L. (2019). Neuro-Psycholinguistic Study of Political Slogans in Outdoor Advertising. PSYCHOLINGUISTICS, 26 (1), 246–264. Retrieved from https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-26-1-246-264.

Penman, D., & Burch, V. (2013). Mindfulness for Health: A Practical Guide to Relieving Pain, Reducing Stress and Restoring Wellbeing. London : Little, Brown Book Group.

Rinpoche, Y. M., & Tworkov, H. (2014). Turning Confusion into Clarity: A Guide to the Foundation Practices of Tibetan Buddhism. Boston & London : Slow Lion.

Schwartz, J., & Begley, S. (2002). The mind and the brain: Neuroplasticity and the power of mental force. New York : Regan Books.

Tarrant, J. (2017). Meditation Interventions to Rewire the Brain: Integrating Neuroscience Strategies for ADHD, Anxiety, Depression & PTSD. Eau Claire : PESI Publishing & Media.

Tkach, B. (2018). Neuropsychological features personalities with deviant behavior. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools, 27 (3), 201–206.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-25

Як цитувати

Мазикін, М. (2020). Медитація як психотерапевтичний інструмент. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (47), 141–158. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-47.141-158