Methodological Principles of Research of the Phenomenon of Procrastination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-48.88-111

Keywords:

procrastination, systemic unity, structural, continuity, psychosocial and biological substructure.

Abstract

The author proves the relevance of the study of procrastination to be a stable
personal construct. The consequences of the increased tendency of the individual
to exhibit dilatory behavioral reactions are outlined.
The purpose of the article is to construct a theoretical and methodological
base for a comprehensive study of the phenomenon of procrastination. The main
methods of research were theoretical analysis and modeling, which formed the
basis for determining the structure of this disposition.
The results of the theoretical study of the problem indicate the necessity
to interpret procrastination as a holistic concept, the influence of which is in all 

dimensions of the personality’s life. The analysis of the essence of the studied
concept makes it possible to point out its multidimensionality and determinability
by a wide range of psychological, social and physiological factors. The basis for
the creation of the model of personality of the procrastinator was the principles
of the post-nonclassical scientific paradigm, the principles of systematic,
structural, continuity and biopsychosocial approach of J. Angell. Due to the
certain methodological approach, the author notes that procrastination at the
macro-systemic level functions as a multidimensional integral stable personal
formation, and in the subsystem sphere it is represented by psychosocial and
biological substructures.
The psychosocial field of procrastination is considered as a set of individual
personality traits that are formed and transformed by the inclusion of a person
in a wide range of reference groups and the process of socialization in general.
From the point of view of the author, the specified dimension of a person being
predisposed to procrastination is manifested in his way of thinking, emotional
experiences and peculiarities of behavior. Thus, within the psychosocial area, the
cognitive-reflexive, affective-motivational and connective-regulatory levels of
procrastinator functioning are distinguished.
The biological substructure contains two components: a neurophysiological
(specific features in the activity of areas of the cerebral cortex of persons being
predisposed to delaying important cases) and psychosomatic (specific somatic
disorders associated with the individual’s procrastination tendency).
Conclusion. Thus, an integral multilevel model of procrastination as a stable
personal construct was formed, requiring further empirical verification.

Author Biography

Олена Журавльова, Department of Psychology and Sociology, Lesya Ukrainka Eastern European National University, Lutsk (Ukraine)

Ph.D in Psychology, Doctoral Student

References

Асмолов А. Г., Гусельцева М. С. Кому и как разрабатывать методологию психологии? Сибирский психологический журнал. 2015. № 55. С. 6–45.

Берталанфи фон Л. История и статус общей теории систем. Системные исследования. Москва : Наука, 1973. 216 с.

Броннікова Л. В. Постнекласична наука: новий тип виробництва знання. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». 2015. № 250. С. 30–33.

Вернадский В. И. Биосфера и ноосфера. Москва : Айрис-пресс, 2004. 576 с.

Волков А. А., Назаров И. Н., Лукьянов А. С. Специфика предмета социально-психологического исследования сквозь призму постнеклассической рациональности. Фундаментальные исследования. 2015. № 2 (23). С. 5214–5218.

Воропаева Т. С., Чик А. А. Изучение коллективной памяти как фактора формирования национальной идентичности в рамках современного украиноведения. Сборник научных трудов SWorld (Философия и филология). 2015. URL : http://www.sworld.com.ua/ konferm2/287.pdf.

Горстко А. Б. Познакомтесь с математическим моделированием. Москва : Знания, 1994. 160 с.

Грицанов А. А. Новейший философский словарь. Минск : Скакун, 1998. 896 с.

Гусельцева М. С. Постнеклассическая рациональность в культурной психологии. Психологический журнал. 2005. № 6. С. 5–15.

Дмитриева Ю. А., Грязева-Добшинская В. Г. Метод моделирования в социальной психологии. Вестник Южно-Уральского государственного университета. 2013. № 1 (6). С. 18–26.

Засєкіна Л. В. Структурно-функціональна організація інтелекту. Острог : Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2005. 370 с.

Иноземцев В. А., Удовик В. Е. Информационно-компьютерная революция и становление информационного общества. Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2011. № 8 (4). С. 69–74.

Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. Москва : Наука, 1984. 444 с.

Мазилов В. А. Научная психология: тернистый путь к интеграции. Ярославль : МАПН, 2001. 237 с.

Маркарян Э. С. Системное исследование человеческой деятельности. Вопросы философии. 1972. № 10. С. 77–87.

Мерлин В. С. Очерк интегрального исследования индивидуальности. Москва : Педагогика, 1986. 256 с.

Нестик Т. А., Журавлев А. Л., Юревич А. В. Прогноз развития психологической науки и практики к 2030 г. Ярославский педагогический вестник. 2016. № 5. С. 177–192.

Никандров В. В. Экспериментальная психология: учебное пособие. Санкт-Петербург : Речь, 2003. 480 с.

Радзиховский Л. А. Логический анализ и проблема понимания в психологии. Вопросы психологии. 1989. № 5. С. 99–106.

Рибалка В. В. Методологічні питання наукової психології (досвід особистісно центрованої систематизації категоріально-поняттєвого апарату). Київ : Ніка-Центр, 2003. 204 c.

Роговин М. С. Структурно-уровневые теории в психологии: методологические основы. Ярославль : ЯрГУ, 1977. 79 с.

Садовский В. Н. Основания общей теории систем: логико-методологический анализ. Москва : Наука, 1974. 280 с.

Смирнов С. Д. Методологический плюрализм и предмет психологии. Вопросы психологии. 2005. № 4. С. 3–8.

Татенко В. О. Сучасна психологія: теоретично-методологічні проблеми. Київ : Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», 2009. 298 с.

Фролова И. Т. Философский словарь. Москва : Политиздат, 1991. 560 с.

Хоружа Л. Л. Теоретичні засади формування етичної компетентності майбутніх учителів початкових класів: дис. д-ра пед. наук: 13.00.04. Київ, 2004. 365 с.

Черникова И. В. Постнеклассическая наука и философия процесса. Томск : НТЛ, 2007. 252 с.

Штрофф В. А. Моделирование и философия. Москва : Наука, 1996. 301 с.

Юдин Э. Г. Системный подход и принцип деятельности: методологические проблемы современной науки. Москва : Наука, 1978. 391 с.

Chabaud, P., Ferrand, C., & Maury, J. (2010). Individual differences in undergraduate student athletes: The roles of perfectionism and trait anxiety perception of procrastination behavior. Social Behavior & Personality: An International Journal, 38, 1041–1056.

Ellis, A. (1991). The revised ABC’s of rational-emotive therapy (RET). Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 9, 139–172.

Karas, D., & Spada, M. M. (2009). Brief cognitive-behavioral coaching for procrastination: A case series. Coaching: An International Journal of Theory, Research & Practice, 2, 44–53.

Van Eerde, W. (2003). Procrastination at work and time management training. The Journal of Psychology, 137, 421–434.

Watson, D. C. (2001). Procrastination and the five-factor model: A facet level analysis. Personality and Individual Differences, 30, 149–158.

Published

2020-03-05

How to Cite

Журавльова, О. (2020). Methodological Principles of Research of the Phenomenon of Procrastination. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (48), 88–111. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-48.88-111