Creative Parameters for Adult Active Web Users

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-49.224-243

Keywords:

sign system, printed word, media image, verbal creativity, visual creativity.

Abstract

 

 The aim of the article is to analyze empirical data that test the hypothesis of greater creativity of active Internet users compared to adult fans of traditional reading.

Methods. The study was conducted on a statistically large and homogeneous sample by age, level of education and professional activity (the sphere of mental work). The differentiation of respondents into groups for comparative analysis was carried out on the basis of two criteria: 1) the choice of information system in free time (book or Internet); 2) the time allocated to work with the specified system. The criteria were determined through anonymous and voluntary questionnaires. The parameters of creativity were measured for different types of creativity: verbal (Mednik’s test in the adaptation of A. A. Voronin) and figurative (Sievert’s test).

The research presents the results of the comparative analysis conducted in two contrasting groups that select different information systems: subjects of reading and active web users. Statistically significant advantages of reading subjects in the expression of most of the measured parameters of both verbal (uniqueness and number of responses) and figurative (uniqueness and number of associations from remote areas) creativity were established.

Conclusions. It is empirically proved that there are significantly more creative people among fans of traditional printed books. This demonstrates that the technical capabilities of the Internet (the richness of content, the possibility of free choice of content and participation in its creation, etc.) do not automatically provide conditions for the display of creative abilities of users. An explanation is offered for the lower creativity of adult active web users through the specifics of the media image as the main unit of encoding information in digital media (the iconic nature of information and the suggestiveness of impact).

Author Biography

Елена Медведская, Brest State A. S. Pushkin University, Brest

Ph.D. in Psychology, Assistant Professor

References

Анастази А., Урбина С. Психологическое тестирование. Санкт-Петер¬бург : Питер, 2003. 688 с.

Богоявленская Д. Б. Психология творческих способностей. Москва : Академия, 2002. 320 с.

Воронин А. Н., Галкин Т. В. Диагностика вербальной креативности (адаптация теста Медника). Методы психологической диагности¬ки. Москва : Ин-т психологии РАН, 1994. Вып. 2. С. 40–81.

Голубинская А. В. Нейрокогнитивный подход к исследованию поколе¬ния Z. International Journal of Humanities and Natural Science. 2015. Vol. 1. P. 161–167.

Гусельцева М. С. Информационная социализация в транзитивном обще¬стве: контексты дигимодернизма. Цифровое общество как куль¬турный контекст развития человека: сб. науч. ст. и материа¬лов междунар. конф. (Коломна, 14–17 февр. 2018 г.). Коломна : Гос. соц.-гуманитар. ун-т, 2018. С. 135–141.

Дружинин В. Н. Психология общих способностей. Санкт-Петербург : Питер, 1999. 368 с.

Ильин Е. П. Психология творчества, креативности, одаренности. Санкт-Петербург : Питер, 2009. 434 с.

Катречко С. Л. О соотношении искусственного и естественного интел¬лекта. Философия искусственного интеллекта: науч. тр. Всерос. междисциплинар. конф. (Москва, 16–17 марта 2016 г.). Москва : ИИнтелл, 2017. С. 304–319.

Киреев П. С. Новые медиа в современном информационно-коммуника¬ционном пространстве. Социология. 2010. № 2. С. 115–127.

Лекторский В. А. Философия, искусственный интеллект, когнитивные исследования. Философия искусственного интеллекта: науч. тр. Всерос. междисциплинар. конф. (Москва, 17–18 марта 2016 г.). Москва : ИИнтелл, 2017. С. 37–44.

Миронов В. В. Трансформация культур: от классической к электрон¬ной. Философия искусственного интеллекта: науч. тр. Всерос. междисциплинар. конф. (Москва, 17–18 марта 2016 г.). Москва : ИИнтелл, 2017. С. 28–36.

Холодная М. А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. Санкт-Петербург : Питер, 2004. 384 с.

Guilford, J. P. (1958). New frontiers of testing in the discovery and development of human talent. Seventh Annual Western Regional Conference on Testing Problems. Los Angeles. Р. 20–32.

Guilford, J. P. (1959). Three faces of intellect. American Psychologist, 14, 469–479.

Kirby, A. (2009). Digimodernism: How New Technologies Dismantle the Postmodern and Reconfigure Our Culture. New York : Continuum Publishing Corporation.

Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (1986). Conceptions of giftedness: A map of the terrain. In R. J. Sternberg, J. E. Davidson (Eds.) Conceptions of giftedness. New York : Cambridge University Press. Р. 3–18.

Published

2020-06-10

How to Cite

Медведская, Е. (2020). Creative Parameters for Adult Active Web Users. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (49), 224–243. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-49.224-243