Професійна компетентність юриста як психологічна проблема

Автор(и)

  • І.В. Івашкевич

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25p

Ключові слова:

професійна компетентність, системний підхід, особистісно-інтегративний підхід, інтегральний напрямок, рефлексивно- творчий напрямок, психологічні якості, професійні можливості, акмеологічні інваріанти.

Анотація

E статті проаналізовано основні підходи, в межах яких вивчалася професійна компетентність юриста: системний та особистісно-інтегративний тощо. Описано феномен «компетентність» як поєднання шести її складових: концептуальної (наукової), інструментальної, інтегративної, контекстуальної, адаптивної та комунікативної. Окреслено особливості формування професійної компетентності фахівця. Визначено елементи педагогічної компетентності. Проаналізовано теорію Б.І.Додонова, в якій виокремлено основні характеристики особистості (соціальний статус, соціально значущі фізичні особливості, психологічний статус), що суттєво впливають на становлення професійної компетентності юриста. Описано концепцію Б.В.Овчиннікова (в якій виокремлено чотири основні під- структури особистості: 1) інстинктивну (сенсомоторну); 2) афективно-ім- пульсивну; 3) розумово-вольову; 4) розумово-інтуїтивну), що має велике значення для побудови структури професійної компетентності юриста. Виокремлено напрямки щодо визначення професійної компетентності юриста в межах особистісно-інтегративного підходу: інтегральний та рефлексивно-творчий, окреслити їхній зміст. Зазначено, що професійна компетентність юриста характеризується сформованістю цілісного комплексу знань, умінь та навиків, психологічних якостей, професійних можливостей і акмеологічних інваріантів. Всі інші компоненти особистості вважаються суб’єктними характеристиками людини, вказують на ставлення юриста до професійної діяльності і на його індивідуальність. Отже, професійна компетентність юриста передбачає поєднання здатності до творчого розв’язання людиною проблем і наявність професійних умінь. Прояв творчості та індивідуальності характеризує високий рівень розвитку професійної компетентності, що супроводжується інтелектуально-творчою ініціативою, рефлексивністю, почуттям новиз- ни, прагненням до поглиблення своїх знань, самовираженням особистості в професії та актуалізацією творчих можливостей індивіда.

Посилання

Абульханова-Славская К.А. Деятельность и психология личности / Ксения Александровна Абульханова-Славская. – М. : Наука, 1980. – 335 с.

Андреев А.С. Фасилитация личностного роста : [монография] / Александр Сергеевич Андреев. – Симферополь : Н. Ореанда, 2012. – 212 с.

Бодалёв А.А. Формирование понятия о другом человеке как личности / Алексей Александрович Бодалёв. – Л. : Изд-во ЛГУ, 1970. – 135 с.

Делор Ж. Образование: сокрытое сокровище [Текст] / Жак Люсьен Жан Делор. – UNESCO, 1996. – С. 37.

Дмитриева М.А. Психология труда и инженерная психология [Текст] / М.А. Дмитриева, А.А. Крылов, А.И. Нафтульев. – Л. : Изд-во ЛГУ, 1979. – С. 129–137.

Дмитриева М.А. Уровни и критерии профессионализма: проблемы формирования современного профессионала [Текст] / Мария Александровна Дмитриева, Сергей Александрович Дружилов // «Сибирь. Философия. Образование». – Альманах Сибирского отделения Российской Академии Образования. – 2000. – Вып. 4. – С. 18–30.

Додонов Б.И. О системе «Личность» [Текст] / Борис Игнатьевич Додонов // Вопросы психологии. – 1985. – № 5. – С. 36–45.

Карандашев В.Н. Психология: Введение в профессию [Текст] / Виктор Николаевич Карандашев. – М. : Смысл, 2000. – 288 с.

Кузьмина Н.В. Акмеологическая теория повышения качества под готовки специалистов образования [Текст] / Нина Васильевна Кузьмина. – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2001. – 144 с.

Михальчук Н.О. Особливості підготовки перекладачів в контексті євроінтеграції [Текст] / Наталія Олександрівна Михальчук // Соціокультурні та етнолінгвістичні проблеми галузевого перекладу в парадигмі євроінтеграції : Матеріали 2 Всеукраїнської науково-практичної конференції 3 квітня 2009 р. / [за заг. ред. А.Г. Гудманяна, С.І. Сидоренка]. – К. : Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», 2009. – С. 135–137.

Петровский В.А. Мультисубъектная персонология [Текст] / Вадим Артурович Петровский // Сб. трудов конференции Института экзистенциальной психологии и жизнетворчества. – М. : Смысл, 2004. – 338 с.

Платонов К.К. Структура и развитие личности [Текст] / Константин Константинович Платонов. – М. : Наука, 1986. – 315 с. – С. 122–141.

Хуторской А.В. А.В. Ключевые компетенции и образовательные стан дарты: [Электронный ресурс] / Андрей Викторович Хуторской // Доклад на отделении философии образования и теоретической педа гогики РАО 23 апреля 2002 г. – Центр «Эйдос». – www.eidos.m/news/compet.htm

Berstein B. A Public Language : Some Sociological Implications of a Linguistic Form / B. Berstein. – N.-Y. : CCC, 1990. – 87 p.

Britell Т.К. Competency and Exellence [Text] / Т.К. Britell // Minimum Competency Achivment Testing / [ed. by Taeger R.M., Titlt C.K. (eds).]. – Berkeley, 1980. – P. 23–29.

Cartwight D., Zander A. Group dynamics. Research and theory / D. Cartwight, A. Zander. – N.-Y. : New American library, cop., 968. – 345 p.

Hutmacher W. Key competencies for Europe [Text] / Walo Hutmacher // Report of the Sympo sium (Berne, Switzerland 27-30 March, 1996). Council for Cultural Co-operation (CDCC). Secondary Education for Europe. – Strasburg, 1997. – P. 24.

Jarvis P. Adult and Continuing Education. Theory and Practice [Text] / P. Jarvis. – Lon don and New York, 1995. – P. 80–81.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-12-29

Як цитувати

Івашкевич, І. (2015). Професійна компетентність юриста як психологічна проблема. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (31). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%p