Комунікативна парадигма психології сім’ї

Автор(и)

  • О.А. Посвістак

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25p

Ключові слова:

парадигма, мікродинаміка, макродинаміка, «подвійний зв’язок», комплементарність ролей, сімейна система, метакомунікація.

Анотація

У статті на основі аналізу наукової літератури доведено, що процес становлення науки пов’язаний із формуванням її парадигми, а розвиток науки – це революційний процес, сутність якого виражається в зміні парадигм. Визначено, що один із найбільш авторитетних дослідників проблем розвитку наукового знання, американський філософ Т. Кун виділяє такі етапи у розвитку науки: допарадигмальний, етапи формування парадигми, «нормальної науки», екстраординарної науки та наукової революції. З огляду на це, прослідковано, що становлення психології сім’ї пов’язане із формуванням комунікативної парадигми у 50-х рр. ХХ ст. дослідниками групи з Поло Альто, які вивчали сімейну систему як сукупність комунікативних процесів та кібернетичних зв’язків; етап «нормальної науки» припадає на 50–60-ті рр. ХХ ст., і заслуга групи на цьому етапі полягає в розробці концепції подвійного зв’язку, розвитку теорії про комплементарність ролей і її застосуванні до сім’ї, доведенні важливості проговорених правил як основи для необхідних змін, а найважливішим стратегічним завданням при роботі з сім’єю визначалася зміна патологічних інтеракцій. Встановлено, що етап екстраординарної науки, за Т. Куном, розпочався тоді, коли С. Мінухін, вивчаючи зміну патернів комунікації, дійшов висновку, що це приводить до зміни структури сім’ї; в цей же час М. Боуен з’ясував, що вивчення мікродинаміки для розуміння процесів, які переживає сім’я, не достатньо і першим став досліджувати її макродинаміку – сімейну історію і сімейні сценарії протягом кількох поколінь. Зроблено висновок, що в 70-х рр. ХХ ст. відбувся етап наукової революції, внаслідок якого були сформульовані нові парадигми психології сім’ї.

Посилання

Браун Дж. Теория и практика семейной психотерапии / Дж.

Браун, Д. Кристенсен. – СПб. : Питер, 2001. – 352 с.

Кун Т. Структура наукових революцій / Т.Кун. – К. : Port-R,

– 228 с.

Лакатос И. История науки и её рациональные реконструкции / И. Лакатос // Структура и развитие науки. Из Бостонских исследований по философии науки. – М. : Прогресс,

– С. 203–235.

Малкина-Пых И. Г. Семейная терапия / И. Г. МалкинаПых. – М. : Эксмо, 2006. – 992 c.

Николс М. Семейная терапия. Концепции и методы / М. Николс, Р. Шварц. – М. : Эксмо, 2004. – 960 с.

Сатир В. Вы и ваша семья: Руководство по личностному росту / В. Сатир. – М. : ИОИ, 2013. – 104 с.

Фейерабенд П. Против метода. Очерк анархистской теории

познания / П. Фейерабенд. – М., 1986. – 467 с.

Холмогорова А. Б. Семейная психотерапия: история,

основные школы, концептуальный аппарат / А. Б. Холмогорова // Современная терапия психических расстройств. –

– №2. – С.19–29.

Шнейдер Л.Б. Психология семейных отношений /

Л. Б. Шней дер. – М. : Апрель-Пресс, Изд-вo ЭКСМО-Пресс,

– 512 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-01-04

Як цитувати

Посвістак, О. (2016). Комунікативна парадигма психології сім’ї. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (31). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%p