Бар’єри рефлексивного мислення та їх нівелювання засобами глибинної психокорекції

Автор(и)

  • Н.В. Дметерко

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

рефлексивне мислення, психодинамічна теорія, глибинна психокорекція, феномен психічного, психологічні захисти, едіпальна залежність, когнітивні викривлення, позитивна дезінтеграція і вторинна інтеграція.

Анотація

Проаналізовано представленість проблеми рефлексивного мислення у наукових джерелах. Встановлено, що рефлексивне мислення розглядають з точки зору зовнішньої обумовленості змістом і завданнями діяльності. Зроблено висновок, що проблема бар’єрів рефлексивного мислення була у загальному вигляді представлена у низці досліджень, але не були визначені конкретні шляхи її розв’язання. Розкрито феномен рефлексивного мислення з позицій психодинамічного підходу, що розробляється у дослідженнях академіка НАПН України Т.С. Яценко. Показано дію психологічних захистів як бар’єрів рефлексивного мислення та їх глибинні витоки. Поставлена проблема суб’єктивізму (викривлень) психічного відображення. Визначено новий напрям розробки проблеми рефлексивного мислення у зв’язку з нівелюванням когнітивних викривлень, обумовлених дією психологічних захистів. Розкрито ряд теоретичних положень психодинамічної парадигми, які є засадничими для розробки проблеми рефлексивного мислення: закономірності функціонування цілісної психіки в єдності і одночасно асиметрії свідомої та несвідомої сфер, що презентує «Модель внутрішньої динаміки психіки»; системність дії психологічних захистів (базальні та ситуативні). У науковий обіг дослідження вводиться категорія внутрішньої суперечливості психіки, що визначає новий погляд на «проблему» як центральну категорію психології мислення. Розкрито організаційно-методологічні засади глибинної психокорекції за методом АСПП у розрізі їх дії з нівелювання психологічних захистів, зокрема: принципи організації; управління мисленнєвою діяльністю особи відповідно до законів позитивної дезінтеграції та вторинної інтеграції.

Посилання

Бытие и сознание. Человек и мир / С.Л. Рубинштейн. –

СПб. : Питер, 2003. – 512 с. – (Серия «Мастера психологии»).

Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения / В.В. Давыдов. – М. : Педагогика, 1986. – 240 с.

Карпов А.В. Психология рефлексивных механизмов деятельности / А.В Карпов. – М. : Изд-во «Институт психологии

РАН», 2004. – 424 с.

Максименко С.Д. Психологія в соціальній та педагогічній практиці: методологія, методи, програми, процедури /

С.Д. Максименко. – К. : Либідь, 1998. – 226 с.

Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы / А. Маслоу. – М. : Смысл, 1999. – 424 с.

Пиаже Ж. Избранные психологические труды. Психология

интеллекта. Генезис числа у ребенка. Логика и психология /

Ж. Пиаже – М. : Просвещение, 1969. – 659 с.

Пов’якель Н.І. Професіогенез саморегуляції мислення практичного психолога: [монографія] / Н.І. Пов’якель. – Київ :

НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2003. – 295 с.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 2004. – 713 с.

Семенов И.Н. Рефлексивная психология и педагогика творческого мышления / И.Н. Семенов, С.Ю. Степанов. – Запорожье : ЗГУ, 1992. – 224 с.

Щедровицкий Г.П. Мышление – Понимание – Рефлексия /

Г.П. Щедровицкий. – М. : Наследие ММК, 2005. – 800 с.

Яценко Т.С. Методологія професійної підготовки практичного психолога / Т.С. Яценко, О.В. Глузман, О.М. Усатенко. – Дніпропетровськ : Інновація, 2014. – 192 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Дметерко, Н. (2019). Бар’єри рефлексивного мислення та їх нівелювання засобами глибинної психокорекції. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p