Модель і програма розвитку сензитивності практичних психологів системи освіти

Автор(и)

  • Л.В. Пастух

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

практичні психологи, сензитивність, модель, програма розвитку сенситивності.

Анотація

У статті актуалізовано необхідність спеціальної розробки програми розвитку сензитивності у процесі фахового становлення практичних психологів системи освіти та апробації. Проаналізовано особливості проблем розвитку сензитивності в цілому та її складових у досліджуваних фахівців. Визначено основні принципи побудови програми розвитку сензитивності особистості практичних психологів системи освіти та конкретизовано психологічні умови, необхідні для її реалізації. Відповідно до означених принципів й психологічних умов розвитку сензитивності розроблено модель і програму; визначено методи для корекції розвитку цієї професійно важливої якості: міні-лекції, мозкові штурми, групові дискусії, рольові ігри, експрес-діагностування, психогімнастичні прийоми, тренінги, домашні завдання, методи для індивідуальної самостійної роботи. Подано зміст методів, технік і вправ, що використовуються для опрацювання теоретико-практичних аспектів усіх трьох модулів програми розвитку сензитивності особистості практичних психологів системи освіти. Визначено завдання для індивідуальної самостійної роботи учасників програми. Конкретизовано очікувані результати роботи за кожним модулем. Зроблено висновок про те, що динаміка роботи учасників програми зумовлена тим, що ведучий виступав здебільшого в ролі фасилітатора. Визначено у перспективах подальшого дослідження проведення оцінювання й аналізу ефективності та результативності апробації програми з розвитку сензитивності особистості практичних психологів системи освіти та розробку методичних рекомендацій щодо її впровадження.

Посилання

Абрамова Г. С. Введение в практическую психологию /

Г. С. Абрамова. – М. : Академия, 1996. – 224 с.

Аминов Н. А. О компонентах специальных способностей будущих школьных психологов / Н. А. Аминов, М. В. Молоканов // Психологический журнал. – 1992. – Т. 13, № 5. –

С. 104–109.

Бондарчук О. І. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності : автореф. дис. на здобуття

наук. ступеня доктора психол. наук спец. 19.00.05 «Соцільна психологія ; психологія соціальної роботи» / О. І. Бондарчук. – К., 2008. – 34 с.

Вачков И. В. Введение в профессию «психолог»/ И. В. Вачков, И. Б. Гриншпун, Н. С. Пряжников. – Москва-Воронеж :

Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та, 2002. – 255 с.

Грейліх О. О. Професійно важливі якості практичного психолога як предмет наукового дослідження / О. О. Грейліх, Л. П. Смашна // Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького педагогічного університету імені Григорія Сковороди: Педагогіка. Психологія. Філософія. –

Переяслав-Хмельницький, 2012. – Вип. 25. – С. 287–288.

Дубровина И. В. Школьная психологическая служба / И. В. Дубовина. – М. : Педагогика, 1991. – 232 с.

Емельянов Ю. Н. Активное социально-психологическое обучение / Ю. Н. Емельянов. – Л. : ЛГУ, 1985 – 166 c.

Медведєва С. А. Розвиток асертивності майбутніх практичних психологів у процесі їх професійного становлення : дис. на здобуття канд. психол. наук спец : 19.00.07 – педагогічна

та вікова психологія / Світлана Анатоліївна Медведєва; Університет менеджменту освіти НАПН України. – К., 2010. – 246 с.

Молоканов М. В. Влияние личностных особенностей на профессиональный выбор в практической психологии / М. В. Молоканов // Психологический журнал. – 1998. – № 2. – С. 79–97.

Панок В. Г. Психологічна служба: навч.-метод. посіб. для студ. і викладачів / В. Г. Панок. – Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня Рута», 2012. – 488 с.

Пастух Л. В. Модель сензитивності особистості практичних психологів закладів освіти / Л. В. Пастух // Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. – 2014. – Вип. 2(34). – С. 231–239.

Петровская Л.А Компетентность в общении.Социально-психологический тренинг / Л.А.Петровская. – М. : Изд-во МГУ, 1989. – 216 с.

Пророк Н. В. Практичний психолог: професійно важливі якості / Н. В. Пророк // Психологія. – 2002. – № 1(33). – С. 16–17.

Рудестам К. Групповая психотерапия. Психокоррекционные группы: теория и практика / Пер. с англ.; Общ. ред. и вступ. ст. Л. П. Петровской. – 2-е изд. – М. : Прогресс, 1993. – 368 с.

Федорчук В.М. Тренінг особистісного зростання : Навч. посіб. / В.М.Федорчук – К. : Центр учбової літератури, 2014. – 250 с.

Фопель К. Технология ведения тренинга. Теория и практика / К. Фопель; Пер. с нем. – М. : Генезис, 2003. – 272 с.

Хрящева Н. Ю. Психогимнастика в тренинге / Н. Ю. Хрящева. – СПб. : «Речь», 2001. – 256 с.

Чепелєва Н. В. Особистісна підготовка психолога-практика / Н. В. Чепелєва // Персонал. – 2000. – № 5. – С. 17–19.

Яценко Т. С. Активное социально-психологическое обучение : теория, процесс, практика: учеб. пособ. для студ., слушателей и препод. по специальности «Психология» / Т. С. Яценко. – Хмельницкий : Изд-во НАПВУ, М. : Изд-во СИП РИА, 2002. – 792 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Пастух, Л. (2019). Модель і програма розвитку сензитивності практичних психологів системи освіти. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p