Психологічні особливості узгодження особистісних та суспільних вимог до професійної успішності викладача

Автор(и)

  • І.В. Сингаївська

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

професійна успішність, особистісні та суспільні вимоги, суспільно-особистісна взаємодія, статусно-рольовий баланс, професійний архетип, локус контролю, організаційна культура.

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність дослідження психологічних особливостей узгодження особистісних і суспільних вимог до професійної успішності викладача. Проаналізовано низку теоретико-методологічних підходів, що дозволяють з’ясувати специфіку взаємодії «особистість – професійна діяльність – соціум», а саме: розуміння меж соціального та особистісного в процесі досягнення професійної успішності; нормативної сутності суспільно-особистісних взаємодій; соціально-психологічного змісту професійної успішності; процесу трансформацій суспільних цінностей в особистісні; існування протиріч між суспільством та особистістю щодо цілей та результативності професійної успішності; архетипового характеру спрямованості особистості на успіх; необхідності «особистісно-професійного розвитку» як цілісної системи; досягнення статусно-рольового балансу викладача вищого навчального закладу; необхідності дослідження «локусу контролю» як фактора психологічної спрямованості особистості викладача на професійну успішність; розгляду організаційної культури як умови професійного вдосконалення тощо. Зроблено висновок про те, що шлях до професійної успішності – це процес постійного узгодження особистісних та соціальних сенсів у професійній діяльності. Уточнено, що стратегія досягнення професійної успішності має базуватися на особистісній ієрархії значущих цілей, соціально прийнятних способах досягнення цих цілей, отриманні соціально значущих результатів та особистісного задоволення від професійних досягнень. Окреслено перспективи подальших досліджень особливостей особистісної самоактуалізації як творчого самовдосконалення та самореалізації, що є важливим підгрунтям і необхідною передумовою професійного розвитку та професійної успішності викладача вищого навчального закладу.

Посилання

Андреева Г.М. Презентации идентичности в контексте взаимодействия / Г.М. Андреева // Психологические

исследования. – 2012. – Т. 5. – № 26 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://psystudy.ru/index.php/

num/2012v5n26/772-andreeva26.html. – Назвние с екрана.

Балецька Л. М. Психологічні особливості атрибуції успіху у

професійному самовизначенні студентів вищих навчальних

закладів: дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Л.М. Балецька; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка НАПН України. – К.,

– 254 с.

Балл Г. Ідентичність викладача вищої школи в контексті

ціннісних складових його професійної культури / Г. Балл,

О. Винославська, В. Зливков // Соціальна психологія. –

– № 3. – С. 153–162.

Гарькавець С. О. Психологічні засади змінювання соціально-нормативної поведінки особистості: автореф. дис... д-ра

психол. наук: 19.00.05 / С. О. Гарькавець; Ін-т психології ім.

Г. Костюка АПН України. – К., 2011. – 41 с.

Гордеева Т. О. Мотивация достижения: теории, исследования,

проблемы / Т. О. Гордеева // Современная психология мотивации; под ред. Д. А. Леонтьева. – М.: Смысл, 2002. – С. 47-103.

Деркач А. Психолого-акмеологические основания и средства оптимизации личностно-профессионального развития

конкурентоспособного специалиста / А. Деркач // Акмеология. – 2012. – № 4. – С. 11–17.

Закон України «Про вищу освіту» : [Електронний ресурс]. –

Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-

/print1417447758081876. – Назва з екрана.

Зливков В. До розробки структурно-динамічної моделі самоідентифікації викладача: проблеми пошуку і перспективи :

[Електронний ресурс] / В. Зливков. – Режим доступу: http://

novyn.kpi.ua/2008-1/05_Zlivkov.pdf. – Назва з екрана.

Карамушка Л. М. Формування конкурентоздатної управлінської команди (на матеріалі діяльності освітніх організацій) : моногр. / Л. М. Карамушка, О. А. Філь; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України, Укр. асоц. організац. психологів та психологів праці; Центр організац. та екон. психології. – К.: ІНКОС, 2007. – 264 c.

Корнієнко І. Стратегії копінг-поведінки студента у ситуації

неуспіху: автореф. дис... канд. психол. наук / І. Корнієнко. – К., 2010. – 20 с.

Налчаджян А. А. Психологическая адаптация: механизмы

и стратегия [2-е изд., перераб. и доп.] / А. А. Налчаджян. –

Москва: Эксмо, 2010. – 368 с.

Носков В. Психологічні детермінанти корпоративної культури / В. Носков, А. Кальянов , О. Єфросиніна // Політичний менеджмент. – 2006. – № 3 (17). – C.76–88.

Орбан-Лембрик Л. Е. Соціальна психологія: посібник /

Л. Е. Орбан-Лембрик. – К.: Академвидав, 2003. – 446 с.

Парсонс Т. О структуре социального действия / Т. Парсонс. –

М.: Академический проект, 2002. – 880 с.

Плугина М. Формирование имиджа – условие повышения

профессионализма личности и деятельности преподавателя

высшей школы / М. Плугина, Л. Донская, С. Знаменская //

Акмеология. – 2014. – № 3. – С. 38–45.

Преображенская А.О. Реализация позиции субъекта в автобиографическом нарративе / А. Преображенская. – Психология. Журнал Высшей школы экономики. – 2007. – № 4(1). –

С. 142–150.

Ткачук Т. А. Копінг-поведінка: стратегії та засоби реалізації: монографія / Т. А. Ткачук. – Ірпінь, 2011. – 284 c.

Фрейджер Р. Теории личности и личностный рост : [Электронный ресурс] / Р. Фрейджер, Д. Фэйдимен. – Режим доступа: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/freydjer/

php. – Название з екрана.

Харитонова Е. Субъект в триаде «социум – профессиональная деятельность – личность»: метасистемный подход //

Личность профессионала в современном мире / Отв. ред.

Л. Г. Дикая, А. Л. Журавлев. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2014. – С. 59–71.

Харре Р. Вторая когнитивная революция / Р. Харре // Психологический журнал. – 1996. – № 17(2). – С. 3–16.

Хекхаузен Х. Психология мотивации достижения / Х. Хекхаузен. – СПб.: Речь, 2001. – 256 с.

Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика / Т. Яценко. – К.: Вища школа, 2006. – 382 с.

Augoustinos M. Social cognition. An Integrated introduction /

Augoustinos M.,Walker I. – London: Sage, 2006. – 376 р.

Ellili-Cherif M. All that glitters is not gold: Challenges of

teacher and school leader licensure licensing system in Qatar /

M. Ellili-Cherif, M. Romanowski, R. Nasser // International

Journal of Educational Development. – 2012. – № 32 (3). –

P. 471–481.

Leonard S. Professional conversations: mentor teachers

‘theories-in-use using the australian National professional

standards for teachers / S. Leonard // Australian Journal of

Teacher Education. – 2012. – № 37 (12). – P. 46–62.

Mayer D. Professional standards for teachers: A case study of

professional learning / D. Mayer, J. Mitchell, D. Macdonald &

R. Bell // Asia-Pacific Journal of Teacher Education. – 2005. –

№ 33 (2). – P. 159–179.

##submission.downloads##

Як цитувати

Сингаївська, І. (2019). Психологічні особливості узгодження особистісних та суспільних вимог до професійної успішності викладача. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p