Розвиток перцептивно-інтерактивної компетентності підлітків: психологічний дискурс

Автор(и)

  • Н.М. Токарева

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

підлітковий вік, суб’єктогенез, самодетермінація, его-ідентичність, комунікативна компетентність, особистісний конструкт, гуманізація освіти, моделювання, діалог.

Анотація

Стаття присвячена аналізу проблеми психолого-педагогічного супроводу особистісного розвитку підлітків у контексті суб’єктогенезу. Здійснено теоретичне узагальнення тенденцій особистісного становлення людини у період дорослішання. Детермінантою психічного розвитку в даних умовах названо ситуацію невизначеності. Концепт суб’єктогенезу розглядається як важливий фактор розгортання особистісних сценаріїв у площині екзистенційного вибору вектора життєтворчості. Проаналізовано важливі аспекти соціалізації підлітків у вимірах нестабільного сучасного суспільства префігуративного типу, що ускладнюють розвиток его-ідентичності школярів, зорієнтованої на самодетермінацію і самовдосконалення особистості. Визначено специфіку варіативного самоздійснення особистості протягом суперечливого підліткового періоду розвитку. Окреслено особливості розвитку комунікативної (і зокрема, перцептивно-інтерактивної) компетентності підлітка як виміру інтегративної особистісної змінної соціального інтелекту. Представлено узагальнені середньостатистичні результати вимірювання особливостей перцептивно-інтерактивної компетентності школярів підліткового віку. Визначено тенденції психолого-педагогічного супроводу конструктивного розвитку особистісних конструктів підлітків засобами комунікативного моделювання. Атракторами процесу комунікативного моделювання особистісних конструктів підлітків визнано механізми смислотворення комунікативного контуру висловлювань у ситуації діалогу.

Посилання

Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни : монография / Ксения Александровна Абульханова-Славская. – Москва : Мысль, 1991. – 299 с.

Маланов С. В. Метологические и теоретические основы психологии : уч.пособ. / С. В. Маланов. – Москва – Воронеж :

МПСИ, 2005. – 336 с.

Татенко В. А. Психология в субъектном измерении : монография / Виталий Александрович Татенко. – Киев : Просвита, 1996. – 404 с.

Токарева Н. М. Моделювання особистісних конструктів підлітків у вимірах освітнього простору : монографія / Наталя

Миколаївна Токарева. – Кривий Ріг : ТОВ ВНП «ІНТЕРСЕРВІС», 2015 – 448 с.

Фетискин Н. П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / Н. П. Фетискин,

В. В. Козлов, Г. М. Мануйлов. – Москва : Изд-во Института

Психотерапии, 2002. – 490 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Токарева, Н. (2019). Розвиток перцептивно-інтерактивної компетентності підлітків: психологічний дискурс. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p