Стрес у професійній діяльності

Автор(и)

  • Т.В. Циганчук

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

стрес, переживання, динаміка, емоція, тривожність, резистентність, мобілізація, опір.

Анотація

У статті визначено основне поняття дослідження, проаналізовано наявні теоретичні підходи до його вивчення. Розкрито роль емоційних станів у механізмах перебігу стресової реакції та їх типи. При цьому стрес визначається як індивідуально зумовлена реакція особистості на ситуацію, що супроводжується появою сильних емоційних переживань та відповідними зрушеннями у перебігу основних психічних пізнавальних процесів, змінами в психосоматичній, мотиваційній і поведінковій сферах. Розглянуто об’єктивні чинники виникнення стресу. Досліджено соціальні стреси та причини їх виникнення. Визначено суб’єктивні причини стресів: неадекватні установки, помилки мислення, стійкі емоційні переживання, можлива зміна соціального статусу, рівень мотивації. Показано, що значення мотиву по-різному відображається на динаміці стресового стану: процесуальний мотив лежить в основі самого процесу діяльності, мобілізуючи впливає на неї; мотив самоствердження виявляється в емоційній напруженості. Описано форми прояву стресу, такі як поведінкові, інтелектуальні, емоційні та психосоматичні. Описано динаміку переживання стресу в процесі діяльності. Проаналізовано різні підходи до його перебігу. Розглянуто стадії розвитку стресу у співвідношенні з об’єктивними та суб’єктивними показниками психічного стану особистості. При цьому, об’єктивні показники охоплюють сферу динаміки психічних пізнавальних процесів, психосоматичну сферу. Суб’єктивні показники відбивають, в першу чергу, самооцінки особистістю власного стану, які визначаються самим досліджуваним. Окреслено наступні стадії стресу: тривожність як мобілізація резервів організму, домінування позитивних переживань; резистентність як спроба реалізації максимуму резервів організму; виснаження як стійке зниження працездатності та рівня загального самопочуття.

Посилання

Бодров В. А. Психофизиологические проблемы профессиональной надёжности человека-оператора / В. А. Бодров // Психологические проблемы профессиональной деятельности. – М., 1991. – С. 111–120.

Ильин Е. П. Психофизиология состояний человека /

Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2005. – 412 с.

Китаев-Смык Л. А. Психология стресса / Л. А. КитаевСмык. – М. : Наука, 1983. – 368 с.

Леонова А. Б. Профессиональный стресс в процессе

организационных изменений / А. Б. Леонова, И. А. Мотовилина // Психологический журнал. – 2006. – Т. 27. – № 2. –

С. 79–92.

Марищук В. Л. Поведение и саморегуляция человека в условиях стресса : учеб. пособие / В. Л. Марищук, В. И. Евдокимов. – СПб. : Сентябрь, 2001. – 260 с.

Наенко Н. И. Психическая напряженность / Н. И. Наенко. –

М. : Изд-во Моск. ун-та, 1976. – 112 с.

Немчин Т. А. Состояния нервно-психического напряжения /

Т. А. Немчин. – Ленинград : Изд-во Ленингр. ун-та, 1983. –

с.

Циганчук Т. В. Динаміка суб’єктивних переживань у студентів ВНЗ в стресових ситуаціях / Т. В. Циганчук // Практична

психологія та соціальна робота – К., 2011. – № 1 – С. 50–60.

Щербатых Ю. В. Психология стресса и методы коррекции /

Ю. В. Щербатых. – СПб. : Питер, 2006. – 256 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Циганчук, Т. (2019). Стрес у професійній діяльності. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p