Психологія народної іграшки

Автор(и)

  • Т.І. Щербак

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

народна іграшка, лялька, образ-символ, культура, редуковане спілкування, уявний компаньйон, гра, ігрова роль.

Анотація

Проаналізовано дослідження, що концентровані навколо проблеми національної культури українського народу, його історичного минулого. Визначено психологічні особливості української народної іграшки, її стилістичні відмінності від іграшок інших народів і культур та її вплив на розвиток особистості. Наведено класифікації народних традиційних іграшок за різними ознаками. Зазначаються характеристики однієї з найбільш популярних народних іграшок у всьому світі – ляльки як матеріального об’єкта та образу-символу людини. Висвітлено значення образних іграшок у розвитку самосвідомості дитини та діалогічності спілкування. Підкреслено важливість вивчення редукованого спілкування та емоційного ставлення до уявного компаньйону в ігрових та побутових ситуаціях. Визначено основні позиції та переважаючі форми взаємодії з ляльками. Окрема увага приділена автором впливу на психіку дитини зовнішнього вигляду ляльки, текстури матеріалу, з якого вона зроблена, її пропорцій та характерологічної заданості. Висвітлено особливості підбору народних іграшок загалом і ляльки, зокрема, відповідно до вікових особливостей дитини. В статті наголошується на надзвичайно широкому функціональному призначенні народної іграшки, як одного із дієвих засобів естетичного, фізичного і розумового розвитку дітей, духовного чинника пізнання довкілля. Вказується на можливість стимулювання й оптимізації психічного розвитку дитини через народну іграшку та завдяки реалізації її культурологічної, розвиваючої, виховної, психотерапевтичної функції, функцій соціалізації, самопізнання та оберегу.

Посилання

ПіроженкоТ.О. Становлення внутрішньої картини світу дошкільника : монографія / [С.О. Ладивір, О.О. Вовчик-Блакитна та ін.] ; за ред. Т. О. Піроженко. – Кіровоград : ІмексЛТД, 2012. – 236 с.

Герус Л. Народна іграшка у дослідженнях Катерини Матейко / Л. М. Герус // Народознавчі зошити. – № 4 (100), 2011. –

С. 615–623.

Иванова Е. С. Анализ различных подходов к классификации

детской игрушки / Е.С. Иванова // Известия Саратовского

университета. 2011. Т. 11. – Сер. Философия. Психология.

Педагогика, – Вып. 3. – С. 71–73.

Маховська С. Міфологічна семантика традиційної народної

іграшки / С. Маховська // Наукові виклади №1. – 2009. –

С. 66–69.

Нестеренко В.В. Педагогічні та творчо-активізуючі можливості української народної іграшки / В.В. Нестеренко, Л.В.

Кантаржи // V Всеукраїнські науково-практичні читання

студентів і молодих науковців, присвячені педагогічній спадщині К.Д. Ушинського – Одеса, ПДПУ, 2007. – С. 123–125.

Омельченко І. Структура та психологічні функції просторового

компонента хронотопу комунікативної діяльності дошкільника / І. Омельченко // Вісник інституту розвитку дитини. Серія:

Філософія. Педагогіка. Психологія [Текст] : збірник наукових

праць. Вип. 31 / Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. – К. :

Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. – С .138–144.

Мальцева Т.Г. Кукла как образно-символическая форма в

современной визуальной культуре / Т.Г.Мальцева // Гуманитарные и социальные науки. – 2011. – № 6 – С. 113–121.

Ананьева Е. Куклы мира / Е. Ананьева, Т. Евсеева. – М. :

Аванта, 2005. –184 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Щербак, Т. (2019). Психологія народної іграшки. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p