Особистісні детермінанти подолання кризи зайнятості у безробітних

Автор(и)

  • О.В. Рудюк

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25p

Ключові слова:

особистість, особистісні детермінанти, активність, суб’єктність, рефлективність, криза зайнятості, безробіття, подолання кризи.

Анотація

Статтю присвячено обґрунтуванню та розвитку концептуального потенціалу понять «активності», «суб’єктності» і «рефлексивності» як методологічної основи вирішення проблеми конструктивного подолання кризи зайнятості у безробітних. За результатами теоретичного аналізу актуальної проблеми встановлено, що у психосоціальній адаптації безробітних особливу роль відіграє особистісна детермінанта. Автором показано, що без суб’єктної активності безробітного в процесі кризового переживання, без внутрішньої готовності до рефлексії власних внутрішніх резервів і активної смислової роботи по дискредитації неадекватних новій соціальній ситуації цінностей, без усвідомленої настанови на самостійне віднаходження смислів нової професійної перспективи успішне подолання кризи навряд чи можливе. Зазначено, що для аналізу умов і можливостей конструктивного подолання кризи зайнятості у безробітних потрібні поняття, які співвідносяться не з окремими характеристиками емоційно-регулятивної сфери особистості, а з її цілісною представленістю у формі системно-динамічного, інтегрального утворення. Теоретично обґрунтовано, що таким концептуальним потенціалом володіють категорії «активності», «суб’єктності» і «рефлексивності», які змістовно конкретизують перетворюючу активність безробітного в ситуації подолання індивідуальної кризи зайнятості, виводять її за межі простого відновлення рівноваги, забезпечуючи, тим самим, конструювання нової соціальної ситуації зайнятості. Зроблено висновок, що безробітний, який займає активну позицію рефлексуючого суб’єкта, здатний до більш цілеспрямованого й ефективного пошуку шляхів вирішення кризи зайнятості.

Посилання

Абульханова К.А. Психология и сознание личности

(Проблемы методологии, теории и исследования реальной

личности): Избранные психологические труды / К.А. Абульханова. – М. : Моск. психол.-соц. ин-т; Воронеж : НПО

«МОДЭК», 1999. – 224 с.

Анцыферова Л.И. Личность в трудных жизненных условиях: переосмысление, преобразование ситуаций и психологическая защита / Л.И. Анцыферова // Психологический журнал. – 1994. – Т.15. – №1. – С. 3–18.

Василюк Ф.Е. Психология переживания (анализ преодоления критических ситуаций) / Ф.Е. Василюк. – М. : Изд-во

Моск. ун-та, 1984. – 200 с.

Волянюк Н.Ю. Генетическая онтология субъекта деятельности / Н.Ю. Волянюк // Педагогіка, психологія та мед.-біол.

пробл. фіз. виховання і спорту. – 2002. – №23. – С. 58–66.

Вязникова Л.Ф. Психологические основания процесса профессиональной переподготовки руководителей системы

образования: дисс. … д-ра психол. наук: 19.00.07 «Педагогическая и возрастная психология» / Любовь Федоровна

Вязникова. – Хабаровск, 2002. – 408 с.

Джидарьян И.А. Категория активности и её место в системе

психологического знания / И.А. Джидарьян // Категории

материалистической диалектики в психологии. – М. : Наука, 1988. – С. 56–88.

Карцева Т.Б. Понятие жизненного события в психологии /

Т.Б. Карцева // Психология личности в социалистическом

обществе: Личность и ее жизненный путь. – М. : Наука,

– С. 88–101.

Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д.А. Леонтьев – 2-е, испр.

изд. – М. : Смысл, 2003. – 487 с.

Матюшкин А.М. Психологическая структура, динамика и

развитие познавательной активности / А.М. Матюшкин //

Вопросы психологии. – 1982. – №4. – С. 5–17.

Моросанова В.И. Личностные аспекты саморегуляции произвольной активности человека / В.И. Моросанова // Психологический журнал. – 2002. – Т.23. – №6. – С. 5–17.

Поливанова К.Н. Психология возрастных кризисов: Учеб.

пособ. для студ. высш. пед. учеб. заведений / К.Н. Поливанова. – М.: Академия, 2000. – 184 с.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 2000. – 705 с.

Семёнов И.Н. Психология рефлексии: проблемы и исследования / И.Н. Семёнов, С.Ю. Степанов // Вопросы психологии. – 1985. – №3. – С. 37.

Слободчиков В.И. Психология развития человека / В.И. Слободчиков, Е.И. Исаев. – М., 2000. – 379 с.

Татенко В.О. Субъект психической активности: поиск новой

парадигмы / В.О. Татенко // Психологический журнал. –

– Т.16. – №3. – С. 92–93.

Титаренко Т.М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності / Т.М. Титаренко. – К. : Либідь, 2003. – 376 с.

Якиманская И.С. Требования к учебным программам, ориентированным на личностное развитие школьников / И.С. Якиманская // Вопросы психологии. – 1994. – №2. – С. 46–49.

##submission.downloads##

Як цитувати

Рудюк, О. (2019). Особистісні детермінанти подолання кризи зайнятості у безробітних. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (29). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%p