Практика освітньої діяльності щодо розвитку професійної спостережливості майбутніх педагогів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pКлючові слова:
спостережливість, професійно важливі якості, майбутні вихователі дошкільних навчальних закладів, психологічні особливості, педагогічна діяльність, фахова підготовка, освітня діяльність, психолого-педагогічні умови.Анотація
Розкрито сутність і значення спостережливості як професійно важливої якості майбутніх педагогів на прикладі майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Схарактеризовано психологічні особливості прояву професійної спостережливості майбутніх вихователів, які свідчать про невідповідність рівня її розвитку тим вимогам, що висуваються до особистості майбутнього педагога. Виявлено психолого-педагогічні умови розвитку професійної спостережливості у процесі фахової підготовки майбутніх вихователів: спрямованість змісту навчальних дисциплін і виробничих практик на розвиток спостережливості, використання для цього різних методів і форм організації навчання, сформованість у майбутніх вихователів професійних мотивів фахової підготовки, професійно-педагогічних ціннісних орієнтацій та адекватних і глибоких уявлень щодо сутності та специфіки спостережливості вихователя, розвиненість у студентів адекватної самооцінки спостережливості як професійно важливої якості, здатності до рефлексії та емпатії. Представлено психодіагностичний інструментарій виявлення якості забезпечення психолого-педагогічних умов розвитку професійної спостережливості майбутніх фахівців у практиці освітньої діяльності. Наведено дані емпіричного дослідження, які свідчать про відсутність цілеспрямованого розвитку цієї якості. Зроблено висновок щодо необхідності активізації розвитку професійної спостережливості майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів у професій фахової підготовки до педагогічної діяльності.
Посилання
Психологія праці та професійної підготовки особистості :
[навч. посіб.] / Г. О. Балл [та ін.] ; [ред. П.С. Перепелиця,
В.В. Рибалка] ; АПН України, Ін-т педагогіки і психології
професійної освіти. – Хмельницький : Універ, 2001. – 330 с.
Цибуляк Н. Психологічні особливості прояву спостережливості майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів / Н. Цибуляк // Педагогіка і психологія професійної
освіти : [наук.-метод. журнал] / Ін-т пед. освіти і освіти дорослих АПН України та ін. ; [голов. ред. Н. Г. Ничкало]. –
– № 4. – С. 194–202.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.