Проблема смисложиттєвих орієнтацій в українській та зарубіжній психології
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25pКлючові слова:
смисл, смисл життя, смисложиттєві орієнтації, юнацький вік, цінності, потреби, мотиви.Анотація
У статті досліджується проблема смисложиттєвих орієнтацій осо-
бистості. Проаналізовано теоретичні підходи вчених до даної проблеми
у контексті більш широкого поняття – смислу життя особистості. Ви-
світлено погляди українських і зарубіжних вчених на зміст, структуру,
чинники смисложиттєвих орієнтацій. Виявлено, що у роботах психоло-
гів значна увага приділяється вивченню даного феномена в сензитив-
ному періоді – юнацькому віці. Проаналізовано дослідження проблеми
взаємозв’язку смисложиттєвих орієнтацій юнаків з іншими феномена-
ми особистісного розвитку. Розглянуто дослідження смисложиттєвих
орієнтацій як детермінанти професійного зростання юнаків.
Посилання
Абульханова-Славская К.А. Стратегия жизни / К.А.Абуль-
ханова-Славская. – М.: Мысль, 1991. – 463 с.
Адлер А. Наука жить / А. Адлер. – К.: Port-Royal, 1997. –
с.
Асмолов А.Г. О предмете психологии личности / А.Г.Ас-
молов // Вопросы психологии. – 1983. – №3. – С. 118-167.
Братусь Б.С. К проблеме человека в психологии / Б.С.Бра-
тусь // Вопросы психологии. – 1997. – № 5. – С. 3-19.
Быкова Н.Л. Специфика смысложизненных ориента-
ций различных групп учащейся молодежи в ситуации
субъективации жизненных целей: дисс. ... канд. психол. наук:
00.05: / Наталья Львовна Быкова. – Самара, 2005. – 205 с.
Гончар С.Н. Особенности развития смысложизненных ори-
ентаций современных студентов-первокурсников / С.Н. Гон-
чар // Современная психология: материалы междунар. заоч.
науч. конф. – Пермь: Меркурий, 2012. – С. 17-19.
Дмитерко-Карабин Х.М. Вплив смисложиттєвих орієнтацій
на мотиваційну готовність до професійної діяльності май-
бутніх психологів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня
канд. психол. наук : спец. 19.00.07 “Педагогічна та вікова
психологія” / Х.М. Дмитерко-Карабин. – Івано-Франківськ,
– 20 с.
Жаткина К.А. Проявление смысложизненных ориентаций в
юношеском возрасте / К.А.Жаткина // Молодёжь и наука:
Сборник материалов VI Всероссийской научно-технической
конференции студентов, аспирантов и молодых учёных. –
Красноярск: Сибирский федеральный ун-т, 2011. – С. 95-98.
Карпинский К.В. Психология жизненного пути личности /
К.В. Карпинский. – Гродно: ГрГУ, 2002. – 167 с.
Коган Л.Н. Цель и смысл жизни человека / Л.Н. Коган. – М.:
Мысль, 1984. – 252 с.
Кон И.С.Психология ранней юности / И.С. Кон.–М.: Просве-
щение, 1989. – 255 с.
Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, строение и ди-
намика смысловой реальности / Д.А. Леонтьев. – М.: Смысл,
– 487 с.
Леонтьев Д.А. Психология смысла : дисс. ... д-ра психол.
наук: 19.00.11: / Дмитрий Алексеевич Леонтьев. – М.,
– 535 с.
Максимова Т.В.Смысл жизни и индивидуальный стиль пе-
дагогической деятельности / Т.В.Мартынова // Мир психо-
логии.–2001.– № 2.–С.114-117.
Мартынова Е.В. Роль смысложизненных ориентаций в сис-
теме профессиональной подготовки студентов педвузов /
Е.В.Мартынова // Мир психологии. – 2001. – № 2. – С. 109-113.
Мешко О.І. Творча самореалізація особистості вчителя і де-
які аспекти розвитку його професійно-педагогічної позиції /
О.І.Мешко // Проблеми загальної та педагогічної психоло-
гії. – 2011. – т. XIII. – ч.4. – С. 240-247.
Осьодло В.І. Вплив смисложиттєвих орієнтацій на профе-
сійне становлення офіцера / В.І. Осьодло // Вісник НАОУ. –
– № 5(13). – С.127-137.
Пашукова Т.И. Формирование мировоззрения и смысло-
жизненные ориентации в юношеском возрасте / Т.И.Па-
шукова // Психологические проблемы смысла жизни и акме.
Материалы XIV симпозиума. – М.: ПИ РАО, 2009. – С. 93-95.
Рощин Д.Г. Понятия “смысл жизни”, “смысложизненная
ориентация” и “смысложизненная концепция”: дисципли-
нарные и теоретико- этимологические рамки концептуализа-
ции / Д.Г.Рощин // Вісник Харківського національного уні-
верситету імені В.Н. Каразіна. – 2010. – № 891. – С. 108-113.
Рубинштейн С.Л. Человек и мир / С.Л. Рубинштейн. – СПб.:
Питер, 2003. – 512 с.
Соколова Е.В. Смысложизненные ориентации студенчес-
кой молодежи в условиях реформирования российского
общества : На материалах исследований в Красноярском
крае с 1988 по 2004 г. : автореф. дисс. … канд. социол.
наук : 22.00.06 “Социология культуры, духовной жизни” /
Е.В.Соколова. – Красноярск, 2006. – 23 с.
Скрипкин А.А. Акмеологический смысл жизни как фактор
эффективности самореализации студенческой молодежи:
дисс. … канд.. психол. наук: 19.00.13 / Андрей Александро-
вич Скрипкин. – М., 2009. – 169 с.
Фельдштейн Д.И. Психология развития личности в онтоге-
незе / Д.И. Фельдштейн. – М.: Педагогика, 1989. – 206 с.
Франкл В. Человек в поисках смысла: Сборник / Пер. с англ.
и нем. Д. А. Леонтьева, М. П. Папуша, Е. В. Эйдмана. – М.:
Прогресс, 1990. – 368 с.
Чудновский В. Э. Проблема структуры смысла жизни как
психологического феномена / В.Э.Чудновский // Психо-
логические, философские и религиозные аспекты смысла
жизни: Материалы III-V симпозиумов / ПИ РАО; Под ред.
В. Э. Чудновского. – М., 2001. – С. 156-164.
Чудновский В.Э. Смысл жизни и судьба человека // Психоло-
го-педагогические и философские аспекты проблемы смысла
жизни: Материалы I-II симпозиумов / Под ред. В.Э. Чуднов-
ского, А.А. Бодалева, Н.Л. Карповой. – М., 1997. – С. 57-72.
Чудновский В.Э. Становление личности и проблема смысла
жизни: избранные труды / В.Э. Чудновский. – М.: Издатель-
ство Московского психолого-социального института; Воро-
неж: Издательство НПО «МОДЭК», 2006. – 768 с.
Ebersole P. Meaning in Life Depth: The MILD / P.Ebersole,
G.Quiring //Journal of Humannistic Psycholoy. – Vol.31. –
– No.3. – P.l13-124.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.