Features of self-control in adolescence
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-19.%25pКлючові слова:
самоконтроль, підліток, самовиховання, саморегуляція, самоспостереження, самопізнання, самоставлення, «Я-образ», самооцінка, «Я-концепція».Анотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми становлення самокон-
тролю в поведінковій діяльності дітей підліткового віку. Визначаються
основні методи, за допомогою яких здійснювалось вивчення рівнів са-
моконтролю; ступеня усвідомлення підлітками власних поведінкових
реакцій в різних ситуаціях, власних можливостей та критеріїв оцінки
інших людей; цілеспрямованості та потреби у самовихованні як вищої
форми самоконтролю.
На основі здійсненого теоретичного аналізу літературних джерел та
проведеного експериментального дослідження робляться висновки про
те, що становлення самоконтролю в поведінковій діяльності підлітків
відбувається під впливом таких важливих чинників, як: особливості
«Я-концепції» особистості, зокрема рівень сформованості ідеального об-
разу «Я»; результати учбової діяльності (простежено взаємозв’язок між
неуспішністю в навчальній діяльності та низьким рівнем самоконтро-
лю в поведінковій діяльності), зокрема рівень розвитку самоконтролю
в даному виді діяльності; рівень засвоєння індивідом моральних норм;
рівень розвитку рефлексії (низький рівень розвитку рефлексії зумовлює
відсутність потреби у самовихованні).
Посилання
Almanac of psychological tests. – M.: «PCB», 1997. – 320 p.
A. Anastasi Psychological of testing: Trans. from Eng. / Ed.
K.M. Hurevycha, V.Y. Lubovskoho. – M.: Pedagogy, 1982. –
Book 2. – 336 p.
Burns R. The development of «self-concept» and of education:
Trans. from Eng. / M/: Progress, 1986. – 420 p.
Bech I.D. From the will of the individual. – K.: Ukraine-Vita,
– 202 p.
Boryshevskyy M.I. Nurturing self-control behavior of primary
school pupils. – K.: Soviet School, 1980. – 143 p.
Boryshevskyy M.I. Psychological terms of generating selfcontrol
behavior in schoolchildren Jr.: Dis ... Candidate of
Psychological Science: 19. 00. 07. – K., 1965. – 221 p.
Dolynskaya L.V. Psychological Features of self-control teenage
behavior: Author. Dissertation ... Candidate of Psychological
Sciences: 19.00.07 / SII psychology USSR. – K., 1978. – 24 p.
Kostiuk G.S. Educational process and mental development of
the individual / Ed. L.M. Prokoliyenko. – K.: Soviets School,
– 608 p.
Matveeva M.P. Features of «self-image» mentally retarded
adolescents: 19.00.08. – K., 1994. – 172 p.
Moshenska L.V. Diagnostic features of subject psychodrawings
in-depth study of aspects of the psyche: Author. Dissertation
... Candidate of Psychological sciences: 19.00.07 / Institute of
Pedagogy and Psychology of Professional Pedagogical Sciences
of Ukraine. – K., 1998. – 19 p.
Moshenska L.V. Psychological defenses and unconscious / /
Applied psychology and social work. – 1998. – № 5. – P. 11 –
Features learning and development mentally schoolchildren
-17 years (pedagogical science – Reform school) / Ed. Y.V.
Dubrovynoy, B.S. Kruhlova. – Moscow: Pedagogy, 1988. – 192 p.
Fall schoolchildren in Teaching (Problems mentally
development) / Ed. Z.Y. Kalmykovoy, Y.Yu. Kulahynoy. – M.:
Pedagogy, 1986. – 208 p.
Psychology of personality: tests, questionnaires, methods /
N.V. Kyrsheva, N.V. Ryabchykova. – M.: Helikon, 1995. –
p.
Psychological problems of poor progress schoolchildren / Ed.
N.A. Menchynskoy. – M.: Pedagogy, 1971. – 272 p.
Raigorodskii D.Y. Practical psychodiagnostics. Methods and
tests. Textbook. – Samara: by publishing house «Bachrach»,
– 672 p.
Rogov E.I. Tabletop book Virtually psychologist in education. –
M.: Vlados, 1996. – 529 p.
Shybutany T. Soccial psychology. Sokr. Lane. from English.
V.B. Olshanskoho. Society. yet. and poslesl. H.V. Osypova. –
M.: Progress, 1969. – 535 p.
Yatsenko T.S. Psychological foundations of group
psychotherapy: Training. Guide. – K.: Reference list, 1996. –
p.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.