Особливості реакцій молодших школярів на успіх і неуспіх у навчальній діяльності

Автор(и)

  • Ірина Яворська-Вєтрова Інститут психології імені Г.С. Костюка, Національна академія педагогічних наук України, Україна https://orcid.org/0000-0002-6509-930X

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-53.355-380

Ключові слова:

молодші школярі, рівні навчальних досягнень, реакція на успіх / неуспіх, батьки, батьківсько-дитяча взаємодія

Анотація

Мета дослідження – аналіз особливостей вияву реакцій на успіх і неуспіх молодших школярів із різними рівнями навчальних досягнень.

Метод дослідження. Із метою дослідження особливостей вияву реакцій на успіх і неуспіх молодших школярів із різними рівнями навчальних досягнень було використано методику «Незакінчені речення». Дослідження проводилося з учнями других-четвертих класів школи. Залежно від результативності навчальної діяльності учні були поділені на три групи: з високим, середнім і низьким рівнями навчальних досягнень.

Результати дослідження. Констатовано, що найпоширенішою реакцією на успіх є позитивне емоційне переживання й очікування винагороди. Доведено, що учні з низькими навчальними досягненнями навіть у разі успіху діють неконструктивно, їх навички самоконтролю розвинені недостатньо, що провокує «фонову», недиференційовану тривожність. З’ясовано, що школярі, які мають переважно постійний неуспіх (із низьким рівнем навчальних досягнень) або постійний успіх (із високим рівнем навчальних досягнень), у ситуації неуспіху реагують майже однаково: збільшенням негативних, зокрема агресивних, реакцій. Водночас, зі збільшенням віку дітей, зафіксовано становлення більш конструктивної поведінки школярів у ситуаціях неуспіху, появу орієнтації на дійове, активне вирішення проблем. Обґрунтовано доцільність залучення батьків до системи корекційних і розвивальних впливів на дитину з метою забезпечення її конструктивного особистісного становлення. Запропоновано принципи і правила ефективної батьківсько-дитячої взаємодії.

Висновки. Вивчення такого психологічного феномену, як рівень домагань, на різних вікових етапах, а особливо у молодшому шкільному віці, має особливе значення. Це необхідно для того, щоб максимально індивідуалізувати тактику психологічних впливів і тим самим сприяти гармонійному особистісному зростанню кожної дитини. Розходження між домаганнями і можливостями, успіх чи неуспіх у різних сферах діяльності справляють значний вплив на уявлення дитини про власне Я, її оцінку себе, а також на результативність її діяльності, зокрема учіннєвої. Установлено, що у школярів, які впродовж тривалого періоду переживають невдачі в навчанні, з часом формується байдуже ставлення до цієї діяльності, вона набуває негативного емоційного забарвлення, втрачає особистісну значущість, а отже, втрачається відповідальність за її результати. Урахування індивідуальних і групових особливостей реагування на успіх і неуспіх молодших школярів із різним рівнем навчальних досягнень, опора на зазначені вище принципи та правила взаємодії дозволять вибрати оптимальні форми і методи корекційної роботи з учнями цієї вікової групи та їх батьками.

Посилання

Borozdina, L.V. (2011). Uroven pritiazanii: klassicheskiie i sovremennyie issledovaniia [Level of aspirations: classical and modern studies]. Moskva : Akropol [in Russian].

Vologodina, N.V. (2006). Trening samostoiatelnosti u detei [Independence training for children]. Rostov-na-Donu : Feniks [in Russian].

Dmytriieva, S.M., & Butuzova, L.P. (2016). Psykholohichni osoblyvosti samootsinky ta rivnia domahan starshoklasnykiv [Psychological characteriatics of senior school students’ self-appraisal and the level of aspirations]. Nauka i osvita – Science and education, 5, 166–171. Retrieved from https://doi.org/10.24195/2414-4665-2016-5-26 [in Ukrainian].

Zinko, E.V. (2006). Sootnosheniie kharakteristik samootsenki i urovnia pritiazanii. Uroven pritiazanii i varianty ego sochetanii s samootsenkoi [The ratio of the characteristics of self-esteem and the level of aspirations. The level of aspirations and options for combining it with self-esteem]. Psikhologicheskii zhurnal – Psychological journal, 27, 4 (2), 15–25 [in Russian].

Mednikova, H.I. (2002). Samootsinka ta riven domahan osobystosti yak dynamichna systema [Self-esteem and the level of individual aspirations as a dynamic system]. Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa [in Ukrainian].

Sartan, G.N. (1998). Trening samostoiatelnosti u detei [Independence training for children]. Moskva : Tvorcheskii tsentr «Sfera» [in Russian].

Sidorov, K.R. (2014). Kontsept «uroven pritiazanii» v sovremennoi psikhologii [The concept of «level of aspirations» in modern psychology]. Vestnik Udmurtskogo universiteta. Filosofiia. Psikhologiia. Pedagogika – Bulletin of the Udmurt University. Philosophy. Psychology. Pedagogy, 2, 40–50. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/ n/kontsept-uroven-prityazaniy-v-sovremennoy-psihologii/viewer [in Russian].

Ternovyk Nataliia, & Slavina, Nataliia (2020). Psykholohichnyi treninh rozvytku subiektnosti osobystosti v pidlitkovomu vitsi [Psychological Training of the Development of Personality’s Subjectivity at Adolescence]. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii, 48, 272–292. Retrieved from https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-48.272-292 [in Ukrainian].

Ushakova, I.M., & Kurbanov M.Yu. (2011). Osoblyvosti samootsinky ta rivnia domahan u kursantiv ta studentiv NUTsZU z riznoiu uspishnistiu uchbovoi diialnosti [Features of self-esteem and the level of aspirations of cadets and students of NUTsZU with different academic achievements]. Problemy ekstremalnoi ta kryzovoi psykholohii – Problems of extreme and crisis psychology, 10, 247–254. Retrieved from https://nuczu.edu.ua/sciencearchive/ProblemsOf ExtremeAndCrisisPsychology/vol10/032.pdf [in Ukrainian].

Tsukerman, G.A. (1994). Shkolnyie trudnosti blagopoluchnykh detei [School difficulties of prosperous children]. Uchimsia chitat i pisat – We study to read and write, (pp. 86–160). Moskva : Znaniie [in Russian].

Chopyk, S.V. (2012). Rozvytok rivnia domahan yak peredumova stanovlennia osobystosti molodshoho shkoliara [Development of the level of aspirations as a prerequisite for the formation of the personality of a junior pupil]. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii», 15, 760–770. Retrieved from http://eehb.dspu.edu.ua/index.php/2227-6246/article/view/160744/159959 [in Ukrainian].

Bokało, W., & Koperek, J. (2014). The Family as a Resource for Civil Society. Roczniki Teologiczne. Zeszyt 10: Nauki o rodzinie, LXV, 61 (10), 7–20. Retrieved from https://ojs.tnkul.pl/index.php/rt/article/view/7094/8185 .

Fessel, F. (2010). Increasing Level of Aspiration by Matching Construal Level and Temporal Distance. Social Psychological and Personality Science, 2 (1), 103–111. Retrieved from https://doi.org/10.1177/1948550610381788 .

Janke, S., & Dickhäuser, O. (2019). A neglected tenet of achievement goal theory: Associations between life aspirations and achievement goal orientations. Personality and Individual Differences, 142 (1), 90–99. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.01.038 .

Król, J. (2014). The Present Situation and the Idea of Personalistic Education. Roczniki Teologiczne. Zeszyt 10: Nauki o rodzinie, LXV, 61 (10), 21–34. Retrieved from https://ojs.tnkul.pl/index.php/rt/article/view/8507/8186 .

Maksymenko, S., & Serdiuk, L. (2016). Psychological Potential of Personal Self-realization. Social Welfare: Interdisciplinary Approach, 6 (1), 92–100. Retrieved from http://dx.doi.org/10.21277/sw.v1i6.244.

Stoeber, J., Hutchfield, J., & Wood, K. V. (2008). Perfectionism, self-efficacy, and aspiration level: differential effects of perfectionistic striving and self-criticism after success and failure. Personality and Individual Differences, 45 (4), 323–327. Retrieved from https://doi. org/10.1016/j.paid.2008.04.021.

Vovk, M., Emishyants, O., Zelenko, O., Drobot, O., & Onufriieva, L. (2020). Psychological Features of Experiences of Frustration Situations in Youth Age. International Journal of Scientific & Technology Research, 8 (1), 920–924. Retrieved from http://www.ijstr.org/ paper-references.php?ref=IJSTR-0120-28117.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-28

Як цитувати

Яворська-Вєтрова, І. (2021). Особливості реакцій молодших школярів на успіх і неуспіх у навчальній діяльності. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (53), 355–380. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-53.355-380