До проблеми формування ціннісного компонента активними методами навчання у процесі професійної підготовки студента
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-54.160-184Ключові слова:
ціннісні орієнтації, професійні ціннісні орієнтації, особистісні ціннісні орієнтації, професійна підготовкаАнотація
Мета статті – оглянути наукові підходи й емпірично дослідити проблеми формування ціннісного компонента у структурі особистості майбутніх фахівців, зокрема життєвих і професійних цінностей, активними методами навчання.
Для розв’язання поставлених у роботі завдань використано такі теоретичні методи дослідження: аналіз, систематизація, моделювання, узагальнення, бесіда, анкетування, експериментальні методи, зокрема, констатувальний і формувальний експерименти, методи математичної статистики.
Результати дослідження. Аналіз отриманих результатів показав, що потенціал особистості виявляється і набувається у процесі такої діяльності, що надає цій діяльності проблемно-творчого, пошукового характеру. Обґрунтовано важливість проблеми підвищення якості професійної підготовки майбутніх фахівців педагогічної галузі з використанням активних методів навчання, конкретних педагогічних ситуацій при вивченні фахових дисциплін, зокрема практичної підготовки, спрямованої на формування особистості фахівця, який був би конкурентоспроможним на вітчизняному та європейському ринках праці.
Висновки. Для покращення організації навчального процесу, набуття практичних навичок, наближених до умов освітнього процесу, формування професійно-особистісних компетенцій у майбутнього фахівця педагогічного напряму доцільно звернути увагу на проблему практичної підготовки шляхом запровадження у навчально-виховний процес вищого освітнього закладу активних методів навчання, що є одним з основних стержнів для набуття практичних умінь і навичок, необхідних для формування особистості фахівця, конкурентоспроможного на вітчизняному та європейському ринках праці з метою можливості самостійного пошуку вирішення поставлених педагогічних завдань, розширення фахових знань, прийняття оригінальних і творчих рішень в умовах майбутньої педагогічної діяльності.
Посилання
Bekh, I.D. (2015). Vybrani naukovi pratsi [Selected research papers]. Vykhovannia osobystosti – Education of personality. Chernivtsi : Bukrek [in Ukrainian].
Blashkova, O.M. (2019). Formuvannia humanistychnykh tsinnostei studentiv pryrodnychykh spetsialnostei u navchalno-vykhovnomu protsesi pedahohichnykh universytetiv [The formation of humanistic values of students of science deartments in the educational process of pedagogical universities]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Blashkova, O.M. (2019). Kliuchovi kompetentnosti pedahoha pryrodnychykh dystsyplin suchasnoi vyshchoi shkoly v konteksti humanistychno-tsinnisnoho oriientuvannia do navkolyshnoho seredovyshcha [The key competencies of a teacher of science disciplines of modern higher school in the context of humanistic value orientation to the environment]. Science and education a new dimension. Pedagogy and Psychology, VII (77), 188. Budapest [in Ukranian].
Blikhar, M.P. (2018). Dukhovni tsinnosti studentskoi molodi v suchasnomu ukrainskomu suspilstvi [Spiritual values of student youth in modern Ukrainian society]. Candidate’s thesis. Lviv [in Ukrainian].
Boryshevskyi, M.Y. (2007) Rozvytok hromadianskoi spriamovanosti osobystosti v yunatskomu vitsi [Development of civic orientation of the personality in adolescence]. Kyiv : Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Horbunova, V.V. (2014). Tsinnisno-roliovyi pidkhid u teorii ta praktytsi komandotvorennia [Value-role approach in the theory and practice of team building]. Naukovi studii iz sotsialnoi ta politychnoi psykholohii – Scientific studies in social and political psychology, 34, 138– 150 [in Ukrainian].
Dolynska, L.V., & Maksymchuk, N.P. (2008). Psykholohiia tsinnisnykh oriientatsii maibutnioho vchytelia [Psychology of value orientations of future teacher]. Kamianets-Podilskyi : FOP Sysyn O.V. [in Ukrainian].
Dolynska, L.V., & Stakhova, O.O. (2016) Tsinnisni oriientatsii yak psykholohichnyi mekhanizm rozvytku profesiinoi samosvidomosti maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv [Value orientations as a psychological mechanism for the development of professional self-awareness of the future primary school teacher]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova – Scientific journal of M.P. Drahomanov National Pedagogical University. Series 12: Psykhological Science, 3 (48), 224–231. Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M.P. Drahomanova [in Ukrainian].
Klochek, L.V. (2019). Psykholohiia sotsialnoi spravedlyvosti u pedahohichnii vzaiemodii [Psychology of social justice in pedagogical interaction]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Kochubei, T., & Ocheretianyi, A. (2018). Formuvannia zhyttievykh tsinnostei studentiv u SShA [Formation of students‘ vital values in the USA]. Studia Zarządzania i Finansów Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 80 (3), 43–51. Poznan [in Ukrainian].
Moliako, V.O. (2018). Psykholohichni problemy konstruiuvannia obrazu svitu (zahalni polozhennia robochoi kontseptsii) [Psychological problems of constructing the image of the world (general principles of the active concept)]. Aktualni problemy psykholohii – Actual problems of psychology. Collection of research papers of H.S. Kostiuk Institute of psychology of NAES of Ukraine, 24 (ХІІ), 5–18. Kyiv : Vydavnytstvo «Feniks» [in Ukrainian].
Onufriieva, L.А. (2020). Rozvytok profesionalizmu maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii: sotsialno-psykholohichnyi vymir [The de velopment of the professionalism of future specialists of socionomic professions: socio-psychological aspect]. Kyiv : Vydavets Bykhun V.Yu. [in Ukrainian].
Ocheretianyi, A.V. (2020). Formuvannia zhyttievykh tsinnostei u studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv SShA ta Ukrainy [Formation of life values in students of higher educational institutions in the United States and Ukraine]. Doctor’s thesis. Uman [in Ukrainian].
Panchuk, N.P. (2021). Do pytannia stanovlennia tsinnisnoi sfery u strukturi osobystosti maibutnoho vchytelia v konteksti profesiinoi pidhotovky [The issue of becoming a value sphere in the structure of the personality of a future teacher in the context of professional training]. Psykholohichnyi chasopys – Psychological Journal, 7, 6 (50), 49–56. Kyiv : Instytut psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Podshyvailov, F.M., & Podshyvailova, L.I. (2018). Dynamika zmin osnovnykh pokaznykiv motyvatsiinoi sfery studentiv-psykholohiv (za rezultatamy lonhitiudnoho doslidzhennia) [Dynamics of changes in the main indicators of the motivational sphere of psychologists (according to the results of Longitudinal Research)]. Aktualni problemy psykholohii – Actual problems of psychology. Collection of research papers of H.S. Kostiuk Institute of psychology of NAES of Ukraine, 24 (XII), 135–152. Kyiv : Vydavnytstvo «Feniks» [in Ukrainian].
Kochubei, T., & Ocheretianyi, A. (2017). Sensitivity of students for formula of living values. Slovak international scientific journal, 1 (12), 21–24. Bratislava.
Onufriieva, L.А. (2017). The Psychology of Professional Realization of a Future Specialist’s Personality: Theoretical and Methodological Aspect. Rzeszów : BonusLiber.
Ruth, D. (2018). Developing feedback for pupil learning: teaching, learning and assessment in schools. Abingdon : Oxon; New York, NY : Routledge.
Shealy, C.N. (2016). Making sense of beliefs and values. New York, NY : Springer Publishing.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Наталія Панчук, Олена Сечейко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.