Динаміка показників загальної фізичної підготовленості кваліфікованих армспортсменів

Автор(и)

  • С. Власко Харківська державна академія фізичної культури, Україна http://orcid.org/0000-0002-4869-4844
  • В. Джим Харківська державна академія фізичної культури, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2023-1.02

Ключові слова:

фізичний розвиток, загальна фізична підготовленість, фізична працездатність, відносні величини, адаптаційні можливості

Анотація

Мета: прослідити динаміку показників загальної фізичної підготовленості у кваліфікованих армспортсменів. Матеріали та методи. У даному дослідженні брали участь кваліфіковані армреслери, які займаються в секціях з армспорту у фітнес центрах «Тетра», «ТRX», «Феромон» м. Харкова, а також у федерації армспорту Харківської області. До експерименту було залучено 25 кваліфікованих спортсменів (19-21 років) середніх вагових категорій (70-80 кілограмів), які спеціалізуються в армрестлінгу. Дослідження проводилось протягом річного макроциклу в дворічний термін з 19 до 20 років та 20 до 21 років. Кваліфіковані армреслери тренувалися за класичною програмою розробленою для ДЮСШ. Результати: для абсолютних значень загальної фізичної працездатності випробуваних, встановлено підвищення на протязі всього дворічного періоду. Однак величина відносної інтенсивності приросту абсолютних значень загальної фізичної працездатності на етапах спостережень різна. Так, результати порівняння показників бігу на 100 м в період з 19 до 20 років становили (t=1,11; p>0,05), з 20 до 21 років (t=1,06; p>0,05), за весь час досліджень результат (t=1,94; p>0,05), низькі результати свідчать про те, що біг на 100 м не є специфічною вправою для армспортсменів. Порівняння результатів стрибків у довжину з місця: з 19 до 20 років (t=0,99; p>0,05), з 20 до 21 років менш значні зміни (t=0,89; p>0,05), за два роки становив (t=2,25; p<0,05), що є достовірно кращим результатом та свідчить про те, що стрибкові вправи не є специфічними для армспорту. У підтягуванні на поперечині з 19 до 20 років (t=1,35; p>0,05), з 20 до 21 років (t=0,94; p>0,05), за два роки (t=2,33; p<0,05), це є кращим показником та свідчить про те, що у армспортсменів добре розвинені м’язи верхніх кінцівок, які в свою чергу впливають на правильність виконання вправи підтягування на поперечині. Порівняння результатів згинання та розгинання рук в упорі лежачи на підлозі склали з 19 до 20 років (t=1,00; p>0,05), з 20 до 21 років отримано більш значні зміни (t=1,92; p>0,05), а за два роки результат склав (t=2,66; p<0,05), що є достовірно кращим результатом. Порівняння результатів вису на перекладині, руки зігнуті під кутом 90 градусів, склали з 19 до 20 років (t=2,02; p>0,05), у наступний рік з 20 до 21 років отримано значне збільшення достовірності у результатах (t=2,29; p<0,05). Через два роки приріст результату склав (t=4,75; p<0,001), що є високим достовірним результатом та свідчить про те, що статичні вправи для армспорту є головними та їх потрібно покращувати з року в рік. Висновки. Виявлено відмінності в інтенсивності приросту показників фізичного розвитку за дворічний період спостережень відбивають нерівномірність. Навіть за такий відносно короткий проміжок часу (два роки) відзначається помітна різниця в інтенсивності приросту більшості досліджуваних фізичних показників. Таким чином, результати, які характеризують вікову динаміку показників загальної фізичної підготовленості кваліфікованих армреслерів 19-21 років, свідчать про те, що найбільші темпи приросту по всім показникам спостерігаються протягом трьох років тренування, але тільки з 19 до 21 років показники були достовірними, однак величина відносної інтенсивності приросту абсолютних значень загальної фізичної працездатності на етапах спостережень різна.

Біографії авторів

С. Власко, Харківська державна академія фізичної культури

аспірант

В. Джим, Харківська державна академія фізичної культури

к.фіз.вих., доцент

Посилання

Безкоровайний, Д.О. (2007). Вікові зміни статичної витривалості у школярів 15–17 років, які займаються армспортом. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 12, 8–11.

Безкоровайний, Д.О. (2008). Розвиток сили згиначів передпліччя та згиначів кисті у школярів 8–17 років, які займаються армспортом. Слобожанський науково-спортивний вісник, № 4, 9–12.

Безкоровайний, Д.О. (2010). Базова система тренування та система безпосередньої підготовки до змагань в армспорті. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, №1, 13–16.

Вихляєв, Ю.М. (2014). Шляхи вдосконалення неформальної фізкультурної освіти студентів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, 118 (2), 76–79.

Джим, В.Ю. (2013a). Особливості харчування бодібілдерів у підготовчому періоді тренувань. Слобожанський науково-спортивний вісник, № 4 (37), 15–19.

Джим, В.Ю. (2013b). Педагогические основы безопасности при занятиях бодибилдингом. New Trends in Teaching Social Science Subjects at Schools Specialized in Security, 111–118.

Джим, В.Ю. (2013c). Сравнительный анализ техники рывковых упражнений в тяжелой атлетике и гиревом спорте. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, №11, 10–16.

Ермаков, С.С., Иващенко, С.Н., & Гузов, В.В. (2012). Особенности мотивации студентов с применением индивидуальных программ физической самоподготовки. Физическое воспитание студентов, №4, 59–61.

Котов, Е.А. (2003). Формирование у студентов интереса к самостоятельным занятиям физическими упражнениями. Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта, № 14, 8-15.

Мулик, К.В., & Мулик, В.В. (2015). Мотивація школярів та студентів до спортивно-оздоровчих занять з туризму. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання та спорту, № 7, 33-39.

Олешко, В.Г. (2018). Теорія та методика тренерської діяльності у важкій атлетиці: підручник для студентів закладів вищої освіти з фізичного виховання і спорту. Національний університет фізичного виховання і спорту України. Олімпійська література, Київ.

Платонов, В.Н. (2015). Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения. Олимпийская литература, Киев.

Cornelius, A.E., Brewer, B.W., & Van Raalte, J.L. (2007). Applications of multilevel modeling in sport injury rehabilitation research. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 5(4), 387 – 405. doi:10.1080/1612197X.2007.9671843.

Matyushenko, I.A., Nikulin, I.N. Antonov A.V., & Nikulin, E.I. (2022). Peculiarities of manifestation of peak special strength in beginner armwrestlers of various weight categories. Teoriya i praktika fiz. kultury, 3, 10-12. http:// www.tpfk.ru/index.php/TPPC/issue/view/38/37.

Matyushenko, I.A., Nikulin, I.N., Antonov, A.V., & Posokhov, A.V. (2020). Model characteristics of strength of individual muscle groups of armwrestlers of different skill levels. Teoriya i praktika fiz. Kultury, 8, 20-22. http://tpfk. ru/index.php/TPPC/issue/view/18/17.

Nikulin, I.N., Matyushenko, I.A., Antonov, A.V., & Posokhov, A.V. (2021). Comparative characteristics of special strength fitness rates in armwrestlers of different weight categories and skill levels. Teoriya i praktika fiz. Kultury, 5, 9-11. http://tpfk.ru/index.php/TPPC/issue/view/27/26.

Podrigalo, L., Iermakov, S., & Romanenko, V. (2019). Psychophysiological features of athletes practicing different styles of martial arts – the comparative analysis. International Journal of Applied Exercise Physiology, 8(1), 84-91. https://doi.org/10.30472/ijaep.v8i1.29.

Podrigalo, L.V., Galashko, M.N., Iermakov, S.S., Rovnaya, O.A., & Bulashev, A.Y. (2017). Prognostication of successfulness in armwrestling on the base of morphological functional indicators’ analysis. Physical Education of Students, 21(1), 46. https://doi.org/10.15561/20755279.2017.0108.

Podrihalo, O.O., Podrigalo, L.V., Bezkorovainyi, D.O., Halashko, O.I., Nikulin, I.N., & Kadutskaya, L.A., et al. (2020). The analysis of handgrip strength and somatotype features in arm wrestling athletes with different skill levels. Physical education of students, 24(2), 120-126. https://doi.org/10.15561/20755279.2020.0208.

Visek, A.J., Watson, J.C., Hurst, J.R., Maxwel, J.P., & Harris, B.S. (2010). Athletic identity and aggressiveness: A cross-cultural analysis of the athletic identity maintenance model. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 8(2), 99–116. doi:10.1080/1612 197X.2010.9671936.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-26

Номер

Розділ

Статті