Ефективність використання ритмічної стимуляції для вдосконалення швидкості реакції та техніко-тактичної підготовленості кваліфікованих боксерів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2023-1.08

Ключові слова:

техніко-тактична підготовка, ритм, спортивна підготовленість, прудкість, швидкісні здібності, аудіальна стимуляція, єдиноборства

Анотація

Мета: дослідити вплив застосування програми ритмостимуляції відносно динаміки показників швидкості реакції та техніко-тактичної підготовленості кваліфікованих боксерів. Матеріал та методи. Об’єкти: 20 боксерів віком 16,45±0,55 років, які мають досвід тренування 7,30±1,55 років. Досліджувані були розділені на дві рівні групи (1 та 2) за результатами попереднього тестування і достовірно не відрізнялися за вимірюваними показниками (р>0,05). Методи: педагогічне спостереження, тестування та експеримент; реакціометрія; відеозйомка та відеоаналіз. Результати: було проведено аналіз показників вхідного та вихідного контролю, отриманих у результаті тестування. Встановлено, що за період дослідження відбулися достовірні зміни за всіма показниками швидкості у спортсменів груп 1 та 2 (р<0,05). Міжгрупове порівняння результатів тестування в кінці дослідження виявило достовірно більш високі значення показників швидкості виконання ударних комбінацій у боксерів групи 1. Сучасна спортивна підготовка потребує пошуку способів підвищення ефективності тренування з використанням стимулюючих засобів природного характеру. Припустили, що використання ритмічної аудіостимуляції як складової засобів тренування боксерів сприятиме підвищенню швидкості виконання техніко-тактичних дій боксу. Встановлено, вплив застосування ритмічної стимуляції в тренуванні боксерів стосовно покращення швидкості виконання техніко-тактичних дій, але не швидкості реакції. Таким чином, застосування ритмостимулювання у тренуванні досвідчених боксерів у підготовчому періоді є виправданим і дозволяє комплексно та концентровано вдосконалювати швидкісні здібності у річному макроциклі тренування. Відтак, даний підхід є перспективним напрямком подолання застою у процесі вдосконалення швидкості техніко-тактичних дій, який спостерігається у боксерів даної вікової групи та старших. Висновки. Отримані дані сприяють поглибленню розуміння стосовно вдосконалення прояву різних складових швидкісних здібностей досвідчених боксерів. Застосування ритмічної стимуляції у тренуванні боксерів сприятиме покращенню процесу підготовки без зміни структури тренувального процесу у підготовчому періоді але як якісне його наповнення. Подальші дослідження стосуватимуться використанням ритмостимулювання у роботі з юними боксерами.

Біографії авторів

Т. Федорина, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

старший викладач

М. Долгарева, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

старший викладач

А. Єфременко, Харківська державна академія фізичної культури

к.фіз.вих, доцент

Я. Крайник, Харківська державна академія фізичної культури

к.фіз.вих., доцент

Посилання

Aksutin, V.V., & Korobeynikov, G.V. (2014). Study of special capacity in boxers with different styles of fight. Physical education of students, 18(5), 3-7.

Bingul, B.M., Bulgun, C., Tore, O., Bal, E., & Aydin, M. (2018). The Effects of Biomechanical Factors to Teach Different Hook Punch Techniques in Boxing and Education Strategies. Journal of Education and Training Studies, 6, 8-12.

Buśko, K. (2019). Biomechanical characteristics of amateur boxers. Archives of Budo, 15, 23-31.

Chaabène, H., Tabben, M., Mkaouer, B., Franchini, E., Negra, Y., Hammami, M., ... & Hachana, Y. (2015). Amateur boxing: physical and physiological attributes. Sports medicine, 45(3), 337-352.

Chen, M.A., Spanton, K., van Schaik, P., Spears, I., & Eaves, D. (2021). The Effects of Biofeedback on Performance and Technique of the Boxing Jab. Perceptual and Motor Skills, 128(4), 1607-1622.

Collins, D., & McPherson, A. (2006). The Psychophysiology of Biofeedback and Sport Performance. In E. O. Acevedo & P. Ekkekakis (Eds.). Psychobiology of physical activity Human Kinetics, 241-250.

Dinçer, N., Kilinç, Z., & Ilbak, I. (2022). Comparison of Visual Simple Reaction Time Performances of Boxers and Wrestlers. Pakistan Journal of Medical & Health Sciences, 16(02), 467-467.

Effenberg, A.O., Fehse, U., Schmitz, G., Krueger, B., & Mechling, H. (2016). Movement sonification: effects on motor learning beyond rhythmic adjustments. Frontiers in neuroscience, 10, 219.

Lai, Q., Shea, C.H., Bruechert, L., & Little, M. (2002). Auditory model enhances relative-timing learning. Journal of Motor Behavior, 34(3), 299–307.

Levy, J.J., & Baldwin, D.R. (2019). Psychophysiology and biofeedback of sport performance. In M.H. Anshel, T.A. Petrie, & J.A. Steinfeldt (Eds.), APA handbook of sport and exercise psychology, Sport psychology. American Psychological Association. Vol. 1, 745–758.

Ľuboslav, Š., Andrej, H., Peter, K., & Jaroslav, B. (2020). Development of specific training load in boxing. Journal of Physical Education and Sport, 20(5), 2580-2585.

Martsiv, V.P. (2013). Dynamics of psychophysiological state of the boxers influenced by the standard of specialized demands of specialized basic training. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 17(9), 43-49.

Mathias, B., Zamm, A., Gianferrara, P.G., Ross, B., & Palmer, C. (2020). Rhythm complexity modulates behavioral and neural dynamics during auditory-motor synchronization. Journal of Cognitive Neuroscience, 32(10), 1864-1880.

Matthews, M., & Comfort, P. (2008). Applying complex training principles to boxing: A practical approach. Strength & Conditioning Journal, 30(5), 12-15.

Minino, R., Lopez, E.T., Polverino, A., Romano, A., Mandolesi, L., & Liparoti, M. (2022). Rhythmic acoustic stimulation and balance in a group of young athletes: a pilot study. Journal of Physical Education & Sport, 22(9). Vol. 22 (issue 9), Art 270, 2113-2119.

Nowak, T. (2004). Elements of boxing techniques In: Nowak T. Boxing. The technique, methodology of teaching. AWF, Warszawa, 5-25.

Pizzera, A., Hohmann, T., Streese, L., Habbig, A., & Raab, M. (2017). Long-term effects of acoustic reafference training (ART). European Journal of Sport Science, 17(10), 1279-1288.

Russo, G., & Ottoboni, G. (2019). The perceptual-cognitive skills of combat sports athletes: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 44, 60-78.

Saulea, G.D. (2021). Impact of sensory-motor actions on the development of boxer movement coordination. Ştiinţa Culturii Fizice, 2(38), 96-102.

Schaffert, N., Janzen, T. B., Mattes, K., & Thaut, M.H. (2019). A review on the relationship between sound and movement in sports and rehabilitation. Frontiers in psychology, 10, 244.

Sienkiewicz-Dianzenza, E., & Maszczyk, Ł. (2019). The impact of fatigue on agility and responsiveness in boxing. Biomedical Human Kinetics, 11(1), 131-135.

Solovey, A., Vovkanych, L., Sorokolit, N., Rymar, O., Yaroshyk, M., & Novokshonov, I. (2021). The influence of boxing exercises on the cognitive processes and speed of sensorimotor reactions of 15-17 years old boys. In society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference. Vol. 4, 468-479.

Sors, F., Murgia, M., Santoro, I., and Agostini, T. (2015). Audio-based interventions in sport. Open Psychol. J. 8, 212–219.

Stanton, T.R., & Spence, C. (2020). The influence of auditory cues on bodily and movement perception. Frontiers in psychology, 3001.

Volodchenko, O., Podrigalo, L., Aghyppo, O., Romanenko, V., & Rovnaya, O. (2017). Comparative Analysis of a functional state of martial arts athletes. Journal of Physical Education and Sport, 17(3), 2142-2147.

Wu, Q. (2022). Boxing speed and muscle scientific training. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 28, 82-84.

Zhang, Z., Piras, A., Chen, C., Kong, B., & Wang, D. (2022). A comparison of perceptual anticipation in combat sports between experts and non-experts: A systematic review and meta-analysis. Frontiers in psychology, 13. 961960.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-26

Номер

Розділ

Статті