Дослідження методів оцінки психомоторних здібностей в єдиноборствах
DOI:
https://doi.org/10.15391/ed.2023-2.01Ключові слова:
єдиноборства, психомоторика, психодіагностика, психофізіологічний стан, тестування, оцінка, методикаАнотація
Мета: провести дослідження щодо методик оцінки психомоторних здібностей в єдиноборствах. Матеріал та методи. В роботі застосовувались наступні методи дослідження: аналіз та узагальнення науково-методичної літератури, інформації даних Інтернет; педагогічне спостереження; бесіди з провідними тренерами-викладачами; результати минулих вимірювань. Результати: проведено аналіз використання методик оцінки психомоторних здібностей в єдиноборствах. Результати сучасних вітчизняних та зарубіжних досліджень дозволили визначити, що в єдиноборствах було б доцільним вивчення психодіагностичних та психофізіологічних методів оцінки стану, як об’єктивних критеріїв поточного функціонального стану психофізіологічних функцій, які включають психічний, фізіологічний та поведінковий рівні. На підставі аналізу науково-методичної інформації, джерел інтернету та бесід з провідними тренерами було визначено важливі для єдиноборств психомоторні здібності. Виявлено, що автори приділяють значну увагу психомоторним здібностям. Зокрема результати досліджень психомоторних здібностей з використанням різноманітних та інноваційних методик викладено у працях таких фахівців, як Козіна Ж.Л., Коробейніков Г.В., Єрмаков С.С., Романенко В.В. та ін. Було б доцільним удосконалення комп’ютерних програм у пошуках нових експрес-методик для оцінки та аналізу психомоторного стану спортсменів з урахуванням особливостей конкретного виду спорту та змагальної діяльності, етапу підготовки, рівня тренованості, що дозволить тренерам відокремити фактори, що визначають зростання спортивної майстерності, а також прогнозувати ефективність спортивної діяльності. Висновки. Визначено, що психомоторні здібності мають велике значення в спортивній діяльності єдиноборців. Результати оцінки психомотрних здібностей, які отримані з використанням експрес-методик і характеризують функціональний стан єдиноборців мають вагому інформаційну основу для підвищення якості їх тренувального процесу.
Посилання
Ашанин, В.С. (2015). Использование компьютерных технологий для оценки сенсомоторных реакций в единоборствах. Слобожанський науково-спортивний вiсник,15-18.
Козина, Ж.Л., Барыбина, Л.Н., Мищенко, Д.И., Цигунов, А.А., & Козин А.В. (2011). Программа «Психодиагностика» как средство определения психофизиологических особенностей и функционального состояния в физическом воспитании студентов. Физическое воспитание студентов, 3, 56-59.
Козина, Ж., Кристоф, П., & Прусик, Е. (2015). Концепция индивидуального подхода в спорте. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 3, 28-37.
Козіна, Ж.Л. (2011). Система застосування технічних пристроїв з елементами спорту для інтегрального розвитку дітей дошкільного віку. Теорія та методика фізичного виховання, № 8, 33-35.
Коробейніков, Г.В., Данько, Т.Г., & Коханевич, А.І. (2022). Функціональний стан кваліфікованих борців на етапі спеціалізованої базової підготовки. Єдиноборства, 2(24), 17-25.
Коробейніков, Г.В., Дудник, О.К., Коняєва, Л.Д. та ін. (2008). Діагностика психофізіологічних станів спортсменів. Методичний посібник, Київ.
Коробейников, Г.В., Турлыханов, Д.Б., Коробейникова, Л.Г., Никоноров, Д.М., & Воронцов, А.В. (2021). Контроль психофизиологического состояния борцов высокой квалификации. Теория и методика физической культуры, 65(3), 35-41.
Коробейніков, Г.В., Коробейнікова, Л.Г., & Козіна, Ж.Л. (2012). Оцінка та корекція психофізіологічних станів у спорті: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Харків.
Коробейніков, Г.В., Тропін, Ю.М., Вольський, Д.С., Жирнов, О.В., Коробейникова, Л.Г., & Чернозуб, А.А. (2020). Розробка алгоритму оцінки нейродинамічних властивостей спортсменів-кікбоксерів. Єдиноборства, 3(17), 36-48.
Коробейніков, Г.В. (2011). Особливості фізичного, психофізіологічного розвитку та фізичної підготовленості дітей 1-5 років. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 10, 84-99.
Лизогуб, В.С., Супрунович, В.О., & Гречуха, С.В. (2017). Інноваційний підхід визначення та оцінки спеціальної підготовленості футболістів високої кваліфікації. Наука і освіта, 8, 15-22.
Лизогуб, В.С. (2010) Індивідуальні психофізіологічні особливості людини та професійна діяльність. Фізіол. журнал, 56, No.1, 148 – 151.
Первачук, Р.В., Тропин, Ю.Н., Романенко, В.В., & Чуев, А.Ю. (2017). Модельные характеристики сенсомоторных реакций и специфических восприятий квалифицированных борцов. Слобожанський науково-спортивний вісник, 5, 84-88.
Платонов, В.Н. (2010). Теория адаптации и резервы совершенствования системы подготовки спортсменов (часть 2). Вестник спортивной науки, 3, 3-10.
Романенко, В.В., & Ровный, А.С. (2016). Модельные характеристики сенсомоторных реакций и специфических восприятий единоборцев высокой квалификации. Единоборства, 1, 54-57.
Тропін, Ю.М., Голоха, В.Л., Романенко, В.В., Шандригось, В.І., & Ференчук, Б.М. (2022). Аналіз змагальної діяльності висококваліфікованих спортсменок в вільній боротьбі. Єдиноборства, 4, 75-87.
Шандригось, В.І., Латишев, М.В., Розторгуй, М.С., & Первачук, Р.В. (2021). Аналіз відбору зі спортивної боротьби на Олімпійські ігри у Токіо. Єдиноборства, 3, 84-98.
Alesi, M., Bianco, A., Padulo, J., Vella, F., Petrucci, M., Paoli, A., Palma, A., & Pepi, A. (2019). Motor and cognitive development: The role of karate. Muscle Ligaments and Tendons Journal, 04(02), 114.
Barjaste, A., Mirzaei, B., Rahmani-Nia, F., Haghniyaz, R., & Brocherie, F. (2021). Concomitant aerobic-and hypertrophy-related skeletal muscle cell signaling following blood flow-restricted walking. Science & Sports, 36(2), 51-8.
Ceylan, H., & Günay, A. (2020). Positional differences in anticipation timing, reaction time and dynamic balance of American football players. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 24(5), 227-239.
Chernozub, A., Danylchenko, S., Imas, Y., Kochina, M., Natalia, I., Korobeynikov, G., Korobeynikova, L., Potop, V., Cynarski, W.J., & Gorashchenco, A. (2019). Peculiarities of correcting load parameters in power training of mixed martial arts athletes. Journal of Physical Education and Sport, 19, 481-488.
Dwojaczny, B., Bejtka, M., Iermakov, S., Potop, V., Yermakova, T., & Cieslicka, M. (2021). Effects of karate training on cognitive functions in young athletes. Journal of Physical Education and Sport, 21, 5, 2473-2479.
Iermakov, S., Podrigalo, L., Romanenko, V., Tropin, Y., Boychenko, N. & Rovnaya, O. (2016). Psycho-physiological features of sportsmen in impact and throwing martial arts. Journal of Physical Education and Sport, 16(2), 433-441.
Korobeynikov, G., Cynarski, W., Kokun, O., & Sergienko, U. (2021) Link between neurodynamics and cognitive functions among athletes practicing different martial arts. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte, 16, 1, 10 págs, 8-10.
Lyzohub, V.S., Shpanyuk, V.V., Pustovalov, V.O., Kozhemyako, T.V., & Suprunovich, V.O. (2021). Do the results of the sensomotor response reflect the typological properties of the central nervous system? Cherkasy University Bulletin: Biological Sciences Series, 1, 69-77.
Peretz, C., Korczyn, A., Shatil, E., Aharonson, V., Birnboim, S., & Giladi, N. (2011). Computer-Based, Personalized Cognitive Training versus Classical Computer Games: A Randomized Double-Blind Prospective Trial of Cognitive Stimulation. Neuroepidemiología, 36, 91-9.
Podrigalo, L., Rovnaya, O., Cynarski, W., Volodchenko, O., Volodchenko, J., & Halashko, O. (2019). Studying of physical development features of elite athletes of combat sports by means of special indexes. Ido Movement for Culture, 19(1), 51-57.
Prusik, K., Prusik, K., Iermakov, S., & Kozina, Z.L. (2010). Indexes of physical development, physical preparedness and functional state of polish students. Pedagogy, Psychology and medical and biological problems of physical education and sport, 12(1), 113-22.
Shatil, E. (2013). Does combined cognitive training and physical activity training enhance cognitive abilities more than either alone? A four-condition randomized controlled trial among healthy older adults. Front. Aging Neurosci. 5:8. doi: 10.3389/fnagi.2013.00008
Thompson, H.J., Demiris, G., Rue, T., Shatil, E., Wilamowska, K., Zaslavsky, O., & Reeder, B. (2011). Telemedicine Journal and E-health Date and Volume, 17(10), 794-800.
Tropin, Y., Korobeynikov, G., Curby, D., Vorontsov, A., & Shatskih, V. (2019). Model characteristics of sensorimotor reactions and specific perceptions of wrestlers among different weight categories. International Journal of Wrestling Science, 2, 14-17.
Volodchenko, O. (2017). Comparative Analysis of a functional state of martial arts athletes. Journal of Physical Education and Sport, 17, 4, 2142 - 2147.
Zlibinaite, L., Skurvydas, A., Kilikeviciene, S., & Solianik, R. (2021). Two Months of Using Global Recommendations for Physical Activity Had No Impact on Cognitive or Motor Functions in Overweight and Obese Middle-Aged Women. Journal of Physical Activity & Health, 18(1), 52-60.