Джиу-джитсу як засіб підвищення рівня фізичної підготовленості курсантів закладів вищої освіти МВС України
DOI:
https://doi.org/10.15391/ed.2023-2.03Ключові слова:
джиу-джитсу, курсанти, фізична підготовленість, засоби, здібностіАнотація
Мета: дослідити ефективність застосування засобів джиу-джитсу для підвищення рівня фізичної підготовленості курсантів закладів вищої освіти МВС України. Матеріал та методи. Для комплексного пізнання предмету дослідження, реалізації мети і завдань дослідження використовувався комплекс методів, які взаємно доповнювали один одного: вивчення та аналіз методичної та спеціальної літератури, навчальних планів, навчальних програм; синтез та узагальнення; зіставлення; порівняння та аналогій; педагогічне спостереження (із використанням інструментальних методик); тестування фізичної підготовленості курсантів закладів вищої освіти МВС України (біг на 100 м; біг на 1000 м; комплексна силова вправа; човниковий біг 10х10; стрибок у довжину), педагогічний експеримент; математико-статистична обробка даних. До дослідження залучені 125 курсантів закладів вищої освіти МВС України віком 18-20 років, з яких сформовано експериментальну (65 чоловік) та контрольну групи (60 чоловік). До контрольної групи входили борці, які займалися за стандартною програмою. У навчально-тренувальний процес експериментальної групи впроваджені засоби джиу-джитсу для підвищення рівня фізичної підготовленості курсантів. Результати: за результатами оцінювання на констатувальному етапі визначено, що більшість показників фізичної підготовленості курсантів були задовільними (біг на 100 м, с – 14,40±0,12; біг на 1000 м, хв/с – 3,92±0,05; комплексна силова вправа, разів за хвилину – 51,50±1,25; човниковий біг 10х10 м, с – 29,20±0,87; стрибок у довжину, см – 233,32±2,63), відповідно до вправ і нормативів, затверджених наказом МВС України, та потребували подальшого вдосконалення. Після впровадження розробленої програми із застосуванням засобів джиу-джитсу, упродовж формувального етапу педагогічного експерименту, у курсантів експериментальної групи відбулося вірогідне покращення всіх показників загальної фізичної підготовленості, що підтверджує позитивний вплив розробленої програми на удосконалення швидкісних (біг на 100 м, с – 13,52±0,11, р<0,001), силових (комплексна силова вправа, разів за хвилину – 59,74±1,04, р<0,001), швидкісно-силових (стрибок у довжину, см – 253,4±2,42, р<0,001), координаційних здібностей (човниковий біг 10х10 м, с –27,05±0,47, р<0,001) курсантів та витривалості (біг на 1000 м, хв/с – 3,33±0,09, р<0,001). Проте, в контрольній групі курсантів не відзначено достовірних змін за більшістю показників за винятком комплексної силової вправи (55,69±1,01 разів, р<0,01) та стрибка у довжину (241,33±2,31 см, р<0,05), які зазнали суттєвих змін. Порівняння результатів тестування фізичної підготовленості між експериментальною групою та контрольною наприкінці педагогічного експерименту виявило наявність вірогідних відмінностей між групами за всіма досліджуваними показниками. Висновки. Авторська програма із застосуванням засобів джиу-джитсу для підвищення рівня фізичної підготовленості курсантів закладів вищої освіти МВС України відіграє позитивну роль у тренуванні навичок боротьби та адаптації поліцейських, підвищує ефективність викладання. Педагогічний експеримент, що проведено для вивчення зміни фізичної̈ підготовленості курсантів під впливом занять за розробленою програмою із застосуванням засобів джиу-джитсу, забезпечує високу працездатність, успішне виконання функціональних обов’язків та оперативно-розпорядчих завдань.
Посилання
Бондаренко, В.В. (2012). Формування рухових умінь та навичок курсантів вищих навчальних закладів МВС України у процесі занять зі спеціальної фізичної підготовки. [The forming efferent abilities and skills of higher educational establishments of MIA of Ukraine cadets during special physical training classes]. (Дисертація ….. кандидата педагогічних наук). Чернігів, Україна.
Кім, К.В. (2008). Теоретико-методологічні основи вивчення процесу професійного становлення майбутнього правоохоронця під час навчання у ВНЗ. Збірник наукових праць Інституту психології імені ГС Костюка НАПН України, 3, 291-295.
Пліско, В.І., & Бутов, С.Є. (2008). Визначення критеріїв оцінки проявів небезпеки в екстремальних ситуаціях працівниками органів внутрішніх справ. Київ.
Пліско, В.І., & Носко, М.О. (2010). Використання заходів фізичного впливу з тактичним осмисленням ситуацій відповідно до ступеня загрози: монографія. Чернігівський національний педагогічний ун-т ім. ТГ Шевченка. Чернігів.
Русанівський, С.В., Федченко, O., Крук, О.М., Олексійчук, С.А., Лисик, Р.В., Штома, В.Д., & Безпалий, С.М. (2020). Характеристика психоемоційного стану майбутніх поліцейських у процесі занять боротьбою самбо [Characteristics of the psycho-emotional state of future police officers during sambo wrestling classes]. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені МП Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), (5 (125)), 132-135.
Aleksandrov, D.O., Okhrimenko, I.M., & Drozd, O.I. (2017). Psychological adaptation of Ukrainian National police officers for law enforcement activities. Science and Education, 11, 35-45.
Andreato, L.V., Lara, F.J.D., Andrade, A., & Branco, B.H.M. (2017). Physical and physiological profiles of Brazilian jiu-jitsu athletes: a systematic review. Sports medicine-open, 3(1), 1-17.
Arvey, R.D., Landon, T.E., Nutting, S.M., & Maxwell, S.E. (1992). Development of physical ability tests for police officers: a construct validation approach. Journal of Applied Psychology, 77(6), 996.
Bondarenko, V., Okhrimenko, I., Tverdokhvalova, I., Mannapova, K., & Prontenko, K. (2020). Formation of the Professionally Significant Skills and Competencies of Future Police Officers during Studying at Higher Educational Institutions. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(3), 246-267.
Bondarenko, V., Okhrimenko, I., Yevdokimova, O., Sydorchuk, N., Dzhezhyk, O., Boichuk, I., ... & Bloshchynskyi, I. (2020). Professional skills and competencies of the future police officers. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(5), 35-43.
Bourg, B.J. (2013). Ground control for officers. Tactical Response Magazine, 11, 58-61.
Brower, A. (2018). Brazilian Jiu-Jitsu and Defensive Tactics. Texarkana Texas Police Department Texarkana, Texas.
Carotenuto, M. (2013). Grappling with the past: Wrestling and performative identity in Kenya. The International Journal of the History of Sport, 30(16), 1889-1902.
Harmon, N.L. (2022). An Exploratory Study of the Perceptions of Effectiveness for Brazilian Jiu Jitsu Training for Law Enforcement (Doctoral dissertation). North Dakota State University.
Hatry, H.P. (1975). Wrestling with police crime control productivity measurement. Readings on productivity in policing, 86-128.
Kуslenko, D., Bondarenko, V., Yukhno, Yu., Zhukevych, I., & Radzievskii, R. (2018). Improving the physical qualities of students in higher educational establishments of Ukraine on guard activity via circular training. Journal of Physical Education and Sport, 18(2), 1065-1071.
Mayhew, C. (2001). Occupational health and safety risks faced by police officers. Australian Institute of Criminology, Trends & Issues in Crime and Criminal Justice, 196, 1-6.
Ostapovich, V., Barko, V., Okhrimenko, I., Yevdokimova, O., Ponomarenko, Y., Prontenko, K., et al. (2020). Psychological profile of successful criminal police officer. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(3), 120-133.
Prontenko, K., Bondarenko, V., Bezpaliy, S., Kyslenko, D., Lisnichenko, Yu., Ollo, V., et al. (2020). Physical training as the basis of professional activities of patrol policemen. Baltic Journal of Health and Physical Activity, 12 (1), 41-53.
Shkola, O., Griban, G., Prontenko, K., Fomenko, O., Zhamardiy, V., Bondarenko, V., et al. (2019). Formation of valuable orientations in youth during physical training. International Journal of Applied Exercise Physiology, 8 (3.1), 264-272.
Shvets, D., Yevdokimova, O., Okhrimenko, I., Ponomarenko, Y., Aleksandrov, Y., Okhrimenko, S., & Prontenko, K. (2020). The New Police Training System: Psychological Aspects. Postmodern Openings, 11(1Sup1), 200-217.
Smith, M.R., & Petrocelli, M. (2002). The effectiveness of force used by police in making arrests. Police Practice and Research, 3(3), 201-215.
Smith, R.T. (2008). Passion work: The joint production of emotional labor in professional wrestling. Social Psychology Quarterly, 71(2), 157-176.
Strandberg, K. W. (2013). Defensive tactics come of age. Law Enforcement Technology, 40(8), 26-2, 30-33.
Walker, S. (2016). Governing the American Police: Wrestling with the Problems of Democracy, U. Chi. Legal F, 615, 636-37.
Weiss, J., & Davis, M. (2002). Defensive tactics: Ground fighting and weapon retention. Law & Order, 50(9), 271-273.
Wernau, J., & Barrett, J. (2020). Police wrestle with surge in crime in US cities amid defunding efforts. Wall Street Journal.
Yang, L. (2013). Police Wrestling Skills Teaching Based on Multimedia Feedback Method. In Proceedings of the 2nd International Conference on Green Communications and Networks 2012 (GCN 2012): Volume 1 (pp. 825-832). Springer, Berlin, Heidelberg.
Zhou, Y. (2002). A research on police wrestling and actual combat. Journal-wuhan institute of physical education, 36(4), 98-99.
Zhukevych, I., Okhrimenko, I., Okhrimenko, S., Kazymir, V., Lisnichenko, Yu., Ollo V., et al. (2019). Experimental verification of the effectiveness of the pedagogical conditions for the training of self-education of cadets. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. Año: VII, Número: Edición Especial, Artículo no.:82, Período: Noviembre, 2019.