Корекція психофізіологічних показників курсантів засобами рукопашного бою
DOI:
https://doi.org/10.15391/ed.2023-2.09Ключові слова:
рукопашний бій, психофізіологічні показники, спеціальна фізична підготовка, курсантиАнотація
Мета: визначити вплив занять рукопашним боєм на психофізіологічні показники курсантів вищих військових навчальних закладів. Матеріал та методи. Дослідження проводилося у період з вересня 2021 року по грудень 2021 року на базі Харківського національного університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба і було спрямовано на визначення динаміки показників психофізіологічних показників курсантів. До дослідження залучено 45 курсантів контрольної групи, які займалися за чинною програмою спортивно-масової роботи та 32 курсанти експериментальної групи, які займалися в секції рукопашного бою. Вік курсантів від 17 до 26 років. Термін проведення дослідження – 4 місяці. Для вирішення завдань дослідження було використано наступні методи дослідження: теоретичний аналіз, систематизація й узагальнення даних науково-методичних джерел, педагогічний експеримент, психодіагностичний метод коректурної проби Бурдона-Анфімова та методи математичної обробки отриманих результатів. Результати: у ході експерименту проведено дослідження показників якостей уваги та розумової діяльності. Після проведення педагогічного експерименту відбулося покращення якості розумової діяльності (розумова працездатність, точність роботи, обсяг зорової інформації) представників обох груп, різниця показників курсантів експериментальної та контрольної груп не виявилась статистично достовірною. Разом з тим, заняття рукопашним боєм позитивно вплинули на показники якості уваги курсантів експериментальної групи, які виявились статистично достовірно кращими за показники представників контрольної групи: швидкість уваги курсантів експериментальної групи покращилась на 7,4 % проти 1,6 % представників контрольної групи (р<0,05); концентрація уваги відповідно покращилась на 7,2 % проти 1,3 % (р<0,05); стійкість уваги покращилась на 14,4 % проти 2,1 % (р<0,05); швидкість переробки інформації покращилась на 7,2 % проти 3,1 % (р<0,05). Висновки. Результати проведеного експерименту свідчать про доцільність використання засобів рукопашного бою в програмі спеціальної фізичної підготовки військовослужбовців з метою корекції психофізіологічних показників курсантів, що характеризують функції уваги.
Посилання
Глазунов, С.І. (2011). Оптимізація змісту рукопашного бою для офіцерів оперативно-тактичного рівня підготовки. Проблеми фізичного виховання і спорту, 4, 51-54.
Іванов, О.Л. (2013). Методика навчання рукопашного бою в системі фізичної підготовки майбутніх офіцерів (Автореф. дис. … канд. пед. наук). Хмельницький, Україна.
Кирпенко, В., Романчук, В., Романчук, С., Федак, С. (2015). Спеціальна фізична підготовка як засіб підвищення ефективності професійної діяльності військовослужбовців Сухопутних військ. Фізична активність, здоров'я і спорт, 4 (22), 12-18.
Кирпенко, В.М., Ткачук, О.А. (2018). Зміст спеціальної фізичної підготовки Повітряних Сил Збройних Сил України. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 5 (22), 109-113.
Кирпенко, В.М., Безверхий, А.В., Корчагін, М.В., Голь, Р.М., Чернявський, О.А., Ніязов, Р.М. (2011). Рукопашна підготовка (Навч.-метод. посіб). ХНУПС. Харків.
Кокун, О.М., Ткачук, Т.М. (2005). Психологічний супровід професійної діяльності вчителів. Гуманітарна освіта в профільних вищих навчальних закладах: проблеми і перспективи, 148.
Корольчук, М.С., Крайнюк, В.М., Косенко, А.Ф. (2002). Психологічне забезпечення психічного і фізичного здоров’я. (Монографія). Інкос. Київ.
Корчагін, М., Ольховий, О. (2017). Комплекс показників професійної працездатності військовослужбовців-операторів. Слобожанський науково-спортивний вісник, 4, 73-77.
Корчагін, М.В. (2010). Спеціальна фізична підготовка військовослужбовців-операторів Повітряних Сил Збройних Сил України. Слобожанський науково-спортивний вісник, 4, 33-36.
Корчагін, М.В., Лисак, Г.Г., Ольховий, О.М. (2009). Військово-спортивний комплекс – основа спортивно-масової роботи (Навчально-методичний посібник). ХНУПС. Харків.
Корчагін, М.В., Мартиненко, О.М., Откидач, В.С., Ольховий, О.М. (2019). Розвиток фізичних якостей спортсменів, які спеціалізуються в бойовому двоборстві у підготовчому мезоциклі. Український журнал медицини, біології і спорту, Том 4, 1(17), 302-306.
Корчагін, М.В., Ольховий, О.М., Курбакова, С.В. (2017). Залежність успішності професійної діяльності військовослужбовців-операторів від рівня психофізіологічних якостей. Спортивний вісник Придніпров'я, 3, 65-68.
Мунтян, В.С. (2015). Общая характеристика рукопашного боя как вида спорта и особенности соревновательной деятельности. Актуальні проблеми розвитку традиційних і східних єдиноборств, 9, 29-35.
Мунтян, В.С., Пономарьов, В.О. (2018). Особливості перепідготовки на рукопашний бій спортсменів з базовою підготовкою інших видів єдиноборств. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та єдноборств у вищих навчальних закладах, 41-44.
Нікітенко, О.В. (2019). Розвиток спритності та координації спортсменів, які спеціалізуються у боротьбі та бойових мистецтвах (на матеріалі рукопашного бою) (Автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. та спорту). Київ, Україна.
Одеров, А.М., Климович, В.Б., Підлетейчук, Р.В., Добровольський, В.Б., Корчагін, М.В. (2020). Особливості організації та змістовне наповнення систем фізичної підготовки у Збройних Силах держав-членів НАТО та України. Український журнал медицини, біології та спорту, 2(24), 271-282.
Откидач, В.С., Ольховий, О.М., Корчагін, М. В., Юр'єв, С.О., Авраменко, О.О. (2021). Вплив занять військово-спортивним багатоборством на показники спеціальної фізичної підготовленості курсантів ВВНЗ. Український журнал медицини, біології і спорту, 3(31), 374-380.
Первачук, О.І., Одеров, А.М., Мітова, О.О. (2022). Рекомендації щодо вдосконалення організації процесу навчання прийомам рукопашного бою курсантів військових навчальних закладів. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова, Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури, 12(158), 105-109.
Пономарьов, В.О., Корчагін, М.В., Ананченко, К.В. (2022). Аналіз теоретико-методологічних засад сучасної системи підготовки спортсменів з рукопашного бою. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова, Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури, 4 (192), 86-92.
Попович, О.І., Федак, С.С., Романчук, С.В. (2010). Спеціальна фізична підготовка як засіб адаптації до стрес-факторів навчально-бойової і бойової діяльності військовослужбовців. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 11, 88-90.
Романчук, С.В., Король, О.С., Гавриленко, М.М., Фестрига, С.В. (2019). Корекція психофізіологічних функцій у процесі професійно-прикладної фізичної підготовки студентів закладів вищої освіти. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова, Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури, 3(111), 163-167.
Klymovych, V., Korchagin, M., Oderov, A., Romanchuk, S., Lesko, O. (2019). Efficiency of author professionally applied physical preparation program using and it's influence on the psychophysiological functions level of students studying on the educational direction micro- and nanoelectronics. Науковий вісник Льотної академії, Серія: Педагогічні науки, 6, 212-217.
Klymovych, V., Korchagin, M., Olkhovoyi, O., Oderov, A., Romanchuk, S. (2019). The Influence of the System of Physical Education of Higher Educational School on the Level of Psychophysiological Qualities of Young People. Sport Mont, 17(2), 93-97.
Klymovych, V., Olkhovyі, О., Romanchuk, S. (2016). Adoption of youth’s bodies to educational conditions in higher educational institutions. Journal of Physical Education and Sport, 1, 620-622.
Lisowski, V.O., Mihuta, Р.Yu. (2013). Importance of coordination skills essential psycho physical demonstrated competenciesas a millitary specialists. Physical Education of Students, 6, 38-42.
Maksymchuk, I., Khatsaiuk, O., Medvid, M., Maksymchuk, B., Kurok, O., Dziuba, P., Tyurina, V., Chervonyi, P., Yevdokimova, O., Levko, M., Demchenko, I., Maliar, N., Maliar, E. (2021). Preparing Future Officers for Performing Assigned Tasks through Special Physical Training. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 13, 2, 457-475.
Podrigalo, L., Yermakov, S., Alekseev, A., & Rovnaya, O. (2016). Studying of the interconnection of the morphological functional indicators of students who practice martial arts. Physical Education of Students, 20(1), 64-70.
Prontenko, K., Prontenko, V., Bondarenko, V., Bezpaliy, S., Bykova, G., Zeleniuk, O., (2017). Improvement of the Physical State of Cadets from Higher Educational Establishments in the Ukrainian Armed Forces due to the use of the Kettlebell Sport. Journal of Physical Education and Sport, 17(1), 447-451.
Szivak, T., Kraemer, W. (2015). Physiological readiness and resilience: Pillars of military preparedness. J Strength Cond Res, 29(11S), 34-39.