Програма розвитку координаційних здібностей юних фехтувальників на етапі базової підготовки

Автор(и)

  • Ірина Кривенцова Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Україна
  • Дмитро Самойлов Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2022-4.04

Ключові слова:

фехтування, координація, базова підготовка, тренування, програма

Анотація

Мета: перевірка ефективності розробленої програми з розвитку
координаційних здібностей юних фехтувальників 10-12 років. Матеріал та методи. В
дослідженні взяли участь 16 фехтувальників у віці 10-12 років, які на початку дослідження
тренувалися на базі спортивного комплексу «Уніфехт». Експериментальну групу склали
спортсмени (n=8), які займалися за розробленою програмою три рази на тиждень по 3
години. Контрольну групу склали спортсмени (n=8), які займалися за стандартною
програмою відділення фехтування спортивної школи. Дослідження тривало 11 місяців. В
дослідженні застосовувались наступні методи: аналіз спеціальної літератури та Інтернет
ресурсів; педагогічне спостереження; аналіз координаційної підготовленості юних
шпажистів; методи математичної статистики обробки отриманих результатів.
Результати: за допомогою обраних тестів визначався рівень загальної та спеціальної
координаційної підготовленості. В роботі представлено розроблену програму підвищення
координаційних здібностей юних фехтувальників групи базової підготовки. У березні, у
зв’язку з військовими діями на території Харківської області, руйнуванням спортивного
комплексу «Уніфехт» тренування були припинені. З квітня тренування були поновлено у
різних містах України. Всі спортсмени знаходилися на постійному зв’язку і дотримувалися
запропонованої програми. Тестування здійснювалося як offline, так і online. Під впливом
тренувальних програм відбулися позитивні зміни у всіх показниках спортсменів обох груп.
Різниця між показниками в обох групах за всіма тестами є достовірною, p<0,05. Також
помітно суттєве зменшення середнього квадратичного відхилення в спортсменів
експериментальної групи за тестами загальної координаційної підготовленості. Висновки.
Надзвичайно складні умови в яких було проведено дослідження суттєво не вплинули на
результат. Доведено ефективність розробленої програми щодо підвищення рівня
координаційних здібностей шпажистів 10-12 років. Наприкінці дослідження в обох групах
відбулися позитивні зміни. В динаміці зростання результатів експериментальної групи по
відношенню до контрольної свідчить про перевагу програми, що застосовувалась, p<0,05

Біографії авторів

Ірина Кривенцова , Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди

к.пед.н., доцент, завідувач кафедри теорії,
методики і практики фізичного виховання

Дмитро Самойлов, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди

магістрант факультету фізичного виховання і
спорту

Посилання

Бойченко, Н.В. (1999). Шляхи вдосконалення технічної підготовленості спортсменівєдиноборців. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, (4), 19.

Бойченко, Н.В. (2007). Пути повышения эффективности тренировочного процесса в восточных единоборствах. Физическое воспитание студентов творческих специальностей, 2, 148-150.

Бойченко, Н.В. (2019). Розвиток та вдосконалення координаційних здібностей в дзюдо. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах, 1, 12-16.

Бойченко, Н.В., & Сушко, Ю.П. (2011). Пути повышения скоростно-силовой подготовленности борцов высокой квалификации. Слобожанський науковоспортивний вісник, 2, 47-50.

Бойченко, Н.В., & Шань, Ю. (2013). Особенности совершенствования координационных способностей в единоборствах. Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях, 53-5.

Бойченко, Н.В., Тропін, Ю.М., Алексєєва, І.А., Пилипець, О.В., & Демченко, Н.В. (2022). Вдосконалення методики розвитку витривалості кваліфікованих борців.

Єдиноборства, 3(25), 18-31.

Бріскін, Ю., Семеряк, З., & Пітин, М. (2014). Результативно-значущі техніко-тактичні дії фехтувальників-шпажистів різної кваліфікації. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 18, 2, 37-43.

Бусол, В.А. (2011). Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та училищ олімпійського резерву. – [Електронний ресурс]. – Режим

доступу: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxkdXNz

bm8ybWlzdG9obWVsbmlja2lqfGd4OjNlNDg2ZTc1MTNmNzYwZTk (дата звернення: 12.08.2022).

Катыхин, В.Н., Тропин, Ю.Н., & Го, Шенпен (2020). Динамика физической подготовленности квалифицированных бойцов смешанных единоборств ММА в

группах специализированной підготовки. Єдиноборства, 3(17), 25-35.

Клименченко, В.Г., Несен, О.О., & Никиткин, М.Д. (2021). Визначення показників координаційних здібностей юних фехтувальників. Основи побудови тренувального процесу в циклічних та екстремальних видах спорту, 5, 150-156.

Коробейніков, Г.В., Данько, Т.Г., & Коханевич, А.І. (2022). Функціональний стан кваліфікованих борців на етапі спеціалізованої базової підготовки. Єдиноборства, 2, 17-25.

Коробейнікова, Л.Г., Тропін, Ю.М., Коробейніков, Г.В., & Го, Шенпен (2021). Зв'язок когнітивних функцій із спеціальною працездатністю кваліфікованих боксерів. Єдиноборства, 4(22), 26-38.

Кривенцова, І.В., & Горбачук, Є.О. (2021). Динаміка підготовленості юних шпажистів 9-11 років під впливом розробленої програми. Фізична культура і спорт. Виклики сучасності, 49-53.

Кривенцова, І.В., & Калашнік, А.В. (2020). Особливості розвитку фізичних якостей у шпажистів 10-12 років. Технології збереження здоров’я, реабілітація і фізична терапія, 134-138.

Кривенцова, І.В., & Лиманський, П.П. (2020). Динаміка показників результативності бойової діяльності у шпажистів 10-12 років під впливом авторської програми. Єдиноборства, 4 (18), 16-24.

Линець, М.М. (2015). Основи методики розвитку координаційних якостей. Лекція з навчальної дисципліни «Загальна теорія підготовки спортсменів». – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/3954/1/Тема%20№12%20Основи%20м

етодики%20розвитку%20координазійних%20якостей.pdf (дата звернення: 12.08.2022). Панов, П.П., & Тропін, Ю.М. (2019). Модельні характеристики фізичної підготовленості кваліфікованих спортсменів рукопашників, Єдиноборства, 3(13), 35-45.

Тропін, Ю.М. (2022). Особливості розвитку координаційних здібностей каратистів. Новації, практики та перспективи розвитку фізичної культури і спорту, 59-62.

Тропин, Ю.Н., & Бойченко, Н.В. (2017). Содержание различных сторон подготовки борцов. Єдиноборства, 79-83.

Хохла, А.І. (2014). Диференціація фізичної підготовки фехтувальників-шпажистів на етапі

попередньої базової підготовки (Автореф. дис. ... канд. наук. з фіз. виховання та спорту). Львів, Україна.

Чоботько, М.А., Чоботько, І.І., & Бойченко, Н.В. (2020). Розвиток рівноваги за допомогою вправ з балансування на фітболах. Єдиноборства, 78-88.

Шевчук, О.В., & Тропін, Ю.М. (2021). Динаміка розвитку координаційних здібностей у юних тхеквондистів. Збірник наукових праць ХДАФК, 7, 158-160.

Tropin, Y., Boychenko, N., & Kovalenko, J. (2021). Improving the methodology of deveiopment of strength qualities of 15-16-year-old judokas. Slobozhanskyi herald of science and sport, 9(2), 26-35.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-10

Номер

Розділ

Статті