Техніка самозахисту у структурі підготовки фахівців морського транспорту
DOI:
https://doi.org/10.15391/ed.2021-2.03Ключові слова:
безпека, здобувачі вищої освіти, професійно-прикладна фізична підготовка, техніка самозахисту, компетентність, фахівці морського транспортуАнотація
Мета: обґрунтувати необхідність навчання техніці самозахисту у структурі підготовки фахівців морського транспорту. Матеріал і методи. Для розв’язання поставлених завдань використовувалися наступні методи дослідження: аналіз літературних джерел, аналіз законодавчих і нормативно-правових документів щодо організації сучасного судноплавства, анкетування. Результати. В навчальних програмах з безпеки життєдіяльності морських навчальних закладів (МНЗ) було визначено, що завданнями вивчення дисциплін є набуття здобувачами вищої освіти компетенцій, знань, умінь і навичок для здійснення професійної діяльності з урахуванням ризику виникнення аварій й природних небезпек, які можуть спричинити надзвичайні ситуації та привести до несприятливих наслідків. Забезпеченням безпеки переймаються міжнародні морські організацій, якими постійно розробляються Міжнародні Конвенції, Кодекси, Резолюції, Правила, а також поновлюються вже діючі. На практиці зустрічаються і сумнівні нструкції, в яких зміст дій групи захисту під час нападу на судно не є адекватними з діями терористів. У разі нападу група захисту діє підручними засобами (пожежними баграми, сокирами і брандспойтами), перешкоджаючи проникненню піратів на борт. Анкетне опитування фахівців вказало на переваги володіння технікою самозахисту в професійній діяльності працівників морського транспорту. Розроблена навчальна робоча програма професійно-прикладної фізичної підготовки (ППФП) з розділом прикладного виду «Самозахист» за темами. Висновки. Вимоги галузевого стандарту освіти ставлять за мету набуття компетентності здобувачів вищої освіти МНЗ у забезпеченні особистої та колективної безпеки, безпеку та охорону судна, екіпажу та пасажирів. При аналізі нормативних документів визначено напрямки безпеки. Визначальними по забезпеченню безпеки при професійній діяльності фахівців морського транспорту є: запобігання аварій і знешкодження їх наслідків; процедури по діям при надзвичайних ситуаціях; охорона судна; запобігання незаконних актів, що загрожують безпеці судна. В усіх перерахованих засобах захисту абсолютно доречне уміння володіти технікою самозахисту, а при охороні судна та запобіганні незаконних актів, загрожуючи безпеці судна – вони просто необхідні. Відсутність в навчальних програмах розділу прикладного виду навчальної дисципліни «Самозахист» являється невідповідністю вимогам Стандарту вищої освіти з підготовки фахівців морського транспорту. У відповідності до завдань дослідження обґрунтовано можливість застосування в навчальному процесі навчання техніці самозахисту на кафедрі безпеки життєдіяльності та професійно-прикладної фізичної підготовки. Система знань ППФП з розділом «Самозахист» сприятиме особистій та колективній безпеці, охороні судна, екіпажу та пасажирів, формуючи фізичні і психомоторні якості з врахуванням особливостей майбутньої професійної діяльності здобувачів вищої освіти.
Посилання
Ананченко, К. В., Єрмаков, С. С., & Бойченко, Н. В. (2016). Загальний курс «Бойові мистецтва» у ВНЗ при підготовці фахівців з фізичної культури і спорту. Фізичне виховання і спорт, 1, 275–279.
Басанец, Н. Г. (2010). Руководство для офицера по охране судна. Ship Security officer – SSO. Бойченко, Н. В. (2007). Пути повышения эффективности тренировочного процесса в восточных единоборствах. Физическое воспитание студентов творческих специальностей, 2, 148-150.
Вайда, Т. С., & Голенко, Н. М. (2020). Педагогічні можливості спеціальної фізичної та тактико-спеціальної підготовки щодо формування у поліцейських стійкого психоемоційного стану до негативної дії зовнішніх небезпек (на прикладі навчання курсантів ЗВО МВС України). Перспективи розвитку сучасної науки та практики, 171-176. DOI-10.46299/2020XVІ. Опубліковано на https://www.bookwire.com.
Годлевський, П. М., Саратовський, О. В., & Спринь, О.Б., (2020). До питання про змістове наповнення навчальної програми з дисципліни професійно-прикладна фізична підготовка фахівців морського транспорту. The 1 st International scientific and practical conference – Achievements and prospects of modern scientific research‖ Editorial EDULCP, 244–252. ISBN 978-987-859-237-4. argentina@sci-conf.com.ua
Годлевский, П. М., Спринь, О. Б., & Саратовский, О. В. (2019). Проблемы физической культуры курсантов Херсонской государственной морской академии и возможности решения Физическая культура и спорт в современном мире, 43-48. ISBN 978-985-577-571-4
Ломака, Ж. М. Степанюк, С. І., & Мацола, Н. П. (2019). Сучасні підходи до розуміння сутності здоров’я людини. Науково-педагогічні проблеми фіз.. культури (фіз.. культура і спорт)», 201-204.
Ляшкевич, А. І. (2015) Запровадження компетентнісного підходу до організації навчальновиховного процесу підготовки майбутніх фахівців морської галузі. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору, 398-407.
Международная Конвенция о подготовке и дипломировании моряков и несении вахты 1978 г. (2010). (ПДМНВ-78) с поправками (консолидированный текст).
Наказ про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 271 «Річковий та морський транспорт» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (2018), № 1239., 45.
Сафин, И. В. (2009). Современные превентивные методы по защите морских судов от нападения и захвата пиратами, Сб. научн. трудов / ОНМА, 17, 164-173.
Побідаш, А. Ю. (2012). Соціально-психологічні детермінанти сучасного піратства, Наукове забезпечення службово-бойової діяльності внутрішніх військ МВС України, 73-74.
Саратовський, О., Годлевський, П., & Круглик, М. (2020). Змішане навчання професійної прикладної фізичної підготовки морських фахівців. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи, 267-269.
Cтепанюк, С. І., Глухов, І. Г., Давидок, А. О., & Лященко, О. В. (2018). Професійноприкладна фізична підготовка в Херсонському морехідному училищі рибної
промисловості. Фізичне виховання, спорт та фізична реабілітація: проблеми і перспективи розвитку, 38-43.
Терновский, В. Б. (2011). Из опыта подготовки моряков по вопросам противодействия вооруженным нападениям на суда и предотвращение пиратских нападений. Морська освіта, 2, 24-27.
Шарапов, В. В. (2010). Педагогические аспекты психофизиологической подготовленности «подфлажного моряка» (гражданина Украины) к противодействию пиратам Морское обозрение, 1. 16-17.
Шерман, М. І. (2016). Дослідження впливу особливостей морської праці на толерантність моряків міжнародних екіпажів. Молодий вчений, 3 (30), 450-454.
Bezlutska, O. (2017). Psychological Aspects of Simulator Training of Students of Kherson State Maritime Academy to Work in Extreme Conditions, 17-19. DOI: 10.22178
Pervachuk, R., Tropin, Y., Romanenko, V., & Chuev, А. (2017). Model characteristics of sensorimotor reactions and specific perceptions of trained wrestlers. Slobozhanskyi herald of science and sport, 5 (61), 72-74.
Romanenko, V., Podrigalo, L., Iermakov, S., Rovnaya, O., Tolstoplet, E., Tropin, Y., & Goloha, V. (2018). «Functional state of martial arts athletes during implementation process of controlled activity–comparative analysis». Physical Activity Review, 6, 87-93.