Взаємозв’язок рівня прояву сенсомоторних реакцій з показниками фізичною підготовленістю у юних таеквондистів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2021-2.08

Ключові слова:

юні таеквондисти, кореляція, прості реакції, складні реакції, специфічні сприйняття, фізична підготовленість

Анотація

Мета: визначити взаємозв’язок рівня прояву сенсомоторних реакцій з показниками фізичної підготовленості у юних таеквондистів. Матеріали і методи. У дослідженні використано наступні методи: аналіз науково-методичної інформації, джерел Інтернету і узагальнення передового практичного досвіду, психофізіологічні методи дослідження, методи математичної статистики. У дослідженні брали участь 16 юних таеквондістов, віком 8-9 років. Педагогічне дослідження було проведено протягом трьох етапів. Перший етап було присвячено оцінки сенсомоторних реакцій, другий оцінки фізичної підготовленості юних таеквондістов, а на третьому етапі було проведено кореляційний аналіз між показниками сенсомоторних реакцій та показниками фізичної підготовленості. Результати: на підставі аналізу науково-методичної інформації, джерел Інтернету і узагальнення передового практичного досвіду було встановлено, що одним із багатьох завдань, які вирішують тренери у навчально-тренувальному процесі юних таеквондистів є визначення можливостей та задатків з точки зору досягнення новачками високих спортивних результатів у майбутньому. Результати дослідження свідчать про однорідність показників простих і складних реакцій (від 5,20 % до 10,79 %), крім показника складної реакції на об'єкт, що рухається, який має високий коефіцієнт варіації (38,6 %). Показники в тестах, які відображають специфічні сприйняття, також мають високий коефіцієнт варіації (від 16,5 % до 38,7 %). Це можливо пояснити тим, що даний тип реакцій має велике значення в єдиноборствах і кращі результати в даних тестах можуть свідчити про певні здібності деяких спортсменів. Аналіз результатів фізичної підготовленості показав, що практично в усіх тестах спостерігається велика варіативність значень (від 13,89 % до 96,02 %). Найменше значення коефіцієнта варіації відзначено в тесті «Човниковий біг 3×6 метрів» (V=7,77 %). Висновки. Кореляційний аналіз взаємозв'язку рівня прояву сенсомоторних реакцій з показниками фізичною підготовленістю показав, що значення отриманні при виконанні тесту «Проста зорова-моторна реакція» мають статистично значущі взаємозв'язоки з тестом «Човниковий біг 3×6 метрів» (r=0,51), а значення (тест «Проста моторика») статистично достовірно взаємодіють зі значеннями, які показали юні спортсмени у тесті «Комплексна естафета 15 метрів» (r=-0,51). В інших тестах відмічається слабкий рівень кореляційного взаємозв’язку (r<0,5). Вивчення взаємозв’язку рівня прояву сенсомоторних реакцій та фізичної підготовленості дозволило визначити рівень взаємодії механізмів керування рухами юних таеквондистів та сформувати напрямки щодо підвищення якості проведення навчально-тренувального процесу.

Біографії авторів

Юрій Тропін , Харківська державна академія фізичної культури

к.фіз.вих., доцент

В’ячеслав Романенко, Харківська державна академія фізичної культури

к.фіз.вих., доцент

Микола Латишев, Київський університет імені Бориса Грінченка

к.фіз.вих., доцент

Посилання

Ашанин, В. С., & Романенко, В. В. (2015). Использование компьютерных технологий для оценки сенсомоторных реакций в единоборствах. Слобожанський науковоспортивний вiсник, 4, 15-18.

Бобрищев, А. А. (2009). Психолого-акмеологическая оценка психологической готовности спортсменов силовых единоборств. Вестник психотерапии, 30, 132-142.

Бойченко, Н. В., Алексєнко, Я. В., & Алексєєва, І. А. (2015). Інноваційні технології в системі підготовки єдиноборців. Единоборства, 1, 25-27.

Бойченко, Н. В., Алексеева, И. А., & Алексенко, Я. В. (2013). Применение информационных технологий в спорте и восточных единоборствах. Единоборства, 1, 56-60.

Єфременко, В. М. (2013). Особливості прояву психофізіологічного стану студентів у системі їх відбору для занять баскетболом. Спортивна наука України, 4. 27-31.

Коваленко, Е. В., & Ляпин, В. А. (2013). Сравнительный анализ отдельных психофизиологических реакций в соревновательной деятельности у спортсменов, занимающихся различными видами восточных единоборств. Современные проблемы науки и образования, 5, 483-483.

Ковтун, А. О. (2017). Використання комп’ютерних психофізіологічних досліджень для вивчення впливу спортивної спеціалізації на рівень сенсомоторних реакцій студентів. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту. 1, 53-57.

Козіна, Ж. Л., & Демура, І. О. (2010). Результати застосування методів математичного моделювання для визначення індивідуальних тактичних манер ведення сутички у дзюдоїстів високого класу. Теорія та методика фізичного виховання, 7, 17-38.

Козина, Ж. Л., Ягелло, В., & Ягелло, М. (2015). Определение индивидуальных особенностей спортсменов с помощью математического моделирования и методов многомерного анализа. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 12, 41-50.

Коробейніков, Г. В., Коробейнікова, Л. Г., & Козіна, Ж. Л. (2012). Оцінка та корекція психофізіологічних станів у спорті: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Харків, 340.

Коробейников, Г. В., Приступа, Є. Н., Коробейнікова, Л. Г., & Бріскін, Ю.А. (2013). Оцінювання психофізіологічних станів у спорті: Монографія, ЛДУФК. 198.

Круцевич, Т. Ю. (2008). Теорія і методика фізичного виховання: Загальні основи теорії і методики фізичного виховання. Київ. 391.

Макарчук, Т. В., Куценко, М. Ю., Кравченко, В. І., & Данилов С.А. (2011). Психофізіологія: навчальний посібник. Київ, ООО «Інтерсервіс», 329.

Макаренко, М., Лизогуб, В., Пустовалов, В., Безкопильний, О., & Зганяйко, А. (2011). Диференційоване оцінювання фізичної підготовленості учнів з використанням омп’ютерної програми «Фізкультура». Молода спортивна наука України, 2, 149-152.

Москаленко, Н. В., & Ковтун, А. А. (2012). Влияние физической культуры и спорта на психофизиологическое состояние студентов. Физическое воспитание студентов, 3, 83-86.

Мирошниченко, Є. С., Тропін, Ю. М., & Коваленко, Ю. М. (2020). Модельні характеристики психофізіологічних показників кваліфікованих кікбоксерів. Слобожанський науковоспортивний вісник, 5(79), 20-25.

Начинская, С. В. (2005). Спортивная метрология: пособие для студентов высших учебных заведений. Издательский центр «Академия»: Москва.

Первачук, Р. В., Тропин, Ю. Н., Романенко, В. В., & Чуев, А. Ю. (2017). Модельные характеристики сенсомоторных реакций и специфических восприятий квалифицированных борцов. Слобожанський науково-спортивний вісник, 5, 84-88.

Помещикова, І. П. (2016). Вплив рівня функцій уваги на ігрові показники баскетболістів 12-13 років. Спортивні ігри, 2. 44-46.

Ровный, А. С., & Романенко, В. В. (2016). Модельные характеристики сенсомоторных реакций и специфических восприятий единоборцев высокой квалификации. Єдиноборства, 1, 54-57.

Романенко, В. В. (2007). Построение биомеханических моделей основных технических приёмов выполняемых ногами для таэквондистов-новичков. Слобожанський науковоспортивний вісник, 12, 281-285.

Романенко, В. В, Голоха, В. Л., & Веретельникова, Н. А. (2018). Особенности проявления кратковременнойзрительнойпамяти у единоборцев ХГАФК. Единоборства, 4, 33-41.

Романенко, В. В., & Веретельникова, Н. А. (2019). Повышение эффективности тренировочного процесса юных таэквондистов на основе анализа их

подготовленности. Єдиноборства, 1, 63-70.

Романенко, В. В., Тропін, Ю. М., Бойченко, Н. В., Голоха, & В. Л. (2019). Контроль успішності студентів з використанням комп’ютерних технологій. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2(70), 75-79.

Тропін, Ю. М., Пономарьов, В. О., & Кліменко, О. І. (2017). Взаємозв`язок рівня фізичної підготовленості з показниками змагальної діяльності у юних борців греко-римського стилю. Слобожанський науково-спортивний вісник, 1, 111-115.

Тропин, Ю. Н., Романенко, В. В., Голоха, В. Л., & Веретельникова, Н. А. (2018). Взаимосвязь физического развития и физической подготовленности у квалифицированных борцов. Слобожанський науково-спортивний вісник, 1, 102-107.

Тропін, Ю. М., & Бойченко, Н. В. (2018). Особенности психофизиологических показателей в различных видах борьбы. Слобожанський науково-спортивний вісник, 6(68), 54-58.

Тропин, Ю. Н., & Бойченко, Н. В. (2018). Взаимосвязь психофизиологических показателей и физической подготовленности у квалифицированных борцов. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2(64), 82-87.

Тропин, Ю. Н., Романенко, В. В., Голоха, В. Л., & Веретельникова, Н. А. (2018). Диагностика свойств нервной системы студентов ХГАФК различных специализаций. Спортивний вісник Придніпров`я, 2, 151-157.

Тропин, Ю. Н., Романенко, В. В., Голоха, В. Л., Алексеева, И. А., & Алексенко, Я. В. (2018). Особенности проявления сенсомоторных реакций студентами ХГАФК. Слобожанський науково-спортивний вісник, 3(65), 57-62.

Iermakov, S., Podrigalo, L., Romanenko, V., Tropin, Y., Boychenko, N., & Rovnaya, O. (2016). Psycho-physiological features of sportsmen in impact and throwing martial arts. Journal of Physical Education and Sport, 16(2), 433-441.

Romanenko, V., Podrigalo, L., Iermakov, S., Rovnaya, O., Tolstoplet, E., Tropin, Y., & Goloha, V. (2018). Functional state of martial arts athletes during implementation process of controlled activity–comparative analysis. Physical Activity Review, 6, 87-93.

Romanenko, V. V., Podrihalo, O. O., Podrigalo, L. V., Iermakov, S. S., Sotnikova-Meleshkina, Z. V., & Bobrova, O. V. (2020). The study of functional asymmetry in students and schoolchildren practicing martial arts. Physical education of students, 24(3), 154-161.

Rovnaya, О, Volodchenko, О., Podrigalo, L., Aghyppo, О., & Romanenko, V. (2018). Comparative Analysis of a functional state of martial arts athletes. Journal of Physical Education and Sport, 3, 2142-2147.

Romanenko, V., Podrigalo, L., Cynarski, W., Rovnaya, O., Korobeynikova, L., Goloha, V., & Robak, I. (2020). A comparative analysis of the short-term memory of martial arts’ athletes of different level of sportsmanship. Journal of Martial Arts Anthropology, 20(3), 18-24.

Podrigalo, L., Iermakov, S., Romanenko, V., Rovnaya, O., Tropin, Y., Goloha, V., & Halashko, O. (2019). Psychophysiological features of athletes practicing different styles of martial arts -the comparative analysis. International Journal of Applied Exercise Physiology, 8(1), 84-91.

Podrigalo, L., Iermakov, S., Potop, V., Romanenko, V., Boychenko, N., Rovnaya, O. & Tropin Y. (2017). Special aspects of psycho-physiological reactions of different skillfulness athletes, practicing martial arts. Journal of Physical Education and Sport, 2, 519-526.

Tropin, Y., Korobeynikov, G., Curby, D., Vorontsov, A., & Shatskih, V. (2019). Model characteristics of sensorimotor reactions and specific perceptions of wrestlers among different weight categories. International Journal of Wrestling Science, 2, 14-17.

Williams, С. A (2014). User’s guide to the mind. New Scientist, 224, 34-41.

Zi-Hong, H. (2013). Physiological profile of elite Chinese female wrestlers. The Journal of Strength & Conditioning Research, 9, 2374-2395.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-12

Номер

Розділ

Статті