Навчання основам техніки та розвитку координаційних здібностей дзюдоїстів 6-7 років за допомогою вправ з фітболами

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2023-4.07

Ключові слова:

дзюдо, дзюдоїсти, вправи, фітболи, техніка, координаційні здібності, метод експертних оцінок

Анотація

Мета: підвищити ефективність навчання основам техніки та розвитку координаційних здібностей дзюдоїстів 6-7 років за допомогою вправ з фітболами. Матеріал та методи. У дослідженні використовувалися наступні методи: теоретичний аналіз і узагальнення літературних джерел; педагогічне спостереження за навчально-тренувальним процесом; педагогічний експеримент; педагогічне тестування; метод експертних оцінок; методи математичної статистики. Результати: запропоновано застосовувати вправи с фітболами, спрямовані на вивчення основ техніки та розвитку координаційних здібностей, що відповідає віку 6-7 років (вправи з фітболом для вивчення акробатичних вправ, для вивчення основ самостраховки, для закріплення техніки виведення з рівноваги, для вивчення техніки кидку через стегно та задня підніжка, вправи для розвитку рівноваги). Після проведення експерименту у дзюдоїстів експериментальної групи найбільш достовірно покращились бали за виконання перекиду через праве (t=3,04; p<0,05) та ліве плече (t=3,59; p<0,05), самостраховки на правий (t=3,90; p<0,05) та лівий бік (t=3,38; p<0,05), виведення з рівноваги вперед (t=3,21; p<0,05), вперед-вліво (t=3,21; p<0,05) та вперед-вправо (t=3,63; p<0,05). При порівнянні показників розвитку координаційних здібностей  контрольної та експериментальної груп між собою встановлено статистично достовірна різниця в показниках проба Ромберга (t=2,89; p<0,05) та стрибків з обертами (t=2,39; p<0,05), що характеризують рівень статичної та динамічної рівноваги. Порівнюючи бали між дзюдоїстами контрольної та експериментальної груп також встановлено статистично достовірну різницю (t=3,20; p<0,05), що вказує на більшу ефективність засобів спортсменів експериментальної групи. При виконанні кидку через стегно наприкінці педагогічного експерименту спостерігається статистичне підвищення балів за виконання кидку у спортсменів експериментальної групи (t=4,16; p<0,05). Порівнюючи бали між дзюдоїстами контрольної та експериментальної груп також встановлено статистично достовірну різницю (t=3,05; p<0,05), що вказує на більшу ефективність засобів спортсменів експериментальної групи, які покращили показники пов’язані з виконанням технічних дій вперед, таких як виведення з рівноваги та кидок через стегно. Висновки. Експериментально встановлено, що за допомогою запропонованих засобів можна ефективно навчати таким складним технічним діям, самостраховка на правий та лівий бік, виведення з рівноваги вперед, вперед-всторони, кидок задня підніжка, кидок через стегно, розвивати статичну та динамічну рівновагу, також вони дозволять покращити виконання технічних дій в обидві сторони.

Біографії авторів

В. Ломізов, Харківська державна академія фізичної культури

студент магістратури кафедри одноборств

Н. Бойченко, Харківська державна академія фізичної культури

к.фіз.вих., доцент

Посилання

Ананченко, К.В., Бойченко, Н.В., & Панов, П.П. (2017). Вдосконалення координаційних здібностей юних дзюдоїстів. Єдиноборства, (3), 4-11.

Бойченко, Н.В. (2019). Розвиток та вдосконалення координаційних здібностей в дзюдо. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти, 1, 12-16.

Бойченко, Н.В., & Голуб, О.І. (2015). Особливості розвитку координаційних здібностей дзюдоїстів-новачків. Єдиноборства, 2, 9-11.

Бойченко, Н.В., & Чоботько, М.А. (2019). Оптимізація навчання техніки дзюдо за допомогою вправ з фітболом. Єдиноборства, (3), 13-20. DOI:10.15391/ed.2019-3.02

Кутек, Т.Б., Янович, Л.М., & Кучерук, В.А. (2015). Роль координаційних здібностей у фізичній підготовці юних дзюдоїстів. Фізичне виховання та спорт у контексті держної програми розвитку фізичної культури В Україні: досвід, проблеми, перспективи, 40-43.

Мартинов, Ю.О., & Крилов, А.Г. (2021). Cучасні підходи до вивчення техніко-тактичних дій в дзюдо. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 2(130), 86-89. DOI:10.31392/NPU-nc.series 15.2021.2(130).19

Мельник, В.В., & Дяченко, А.А. (2018). Вплив ігрових вправ з фітболами на розвиток швидкісно-силових здібностей дзюдоїстів 6-7 років. Актуальні проблеми фізичної культури, спорту, фізичної терапії та ерготерапії: біомеханічні, психофізіологічні та метрологічні аспекти, 28-30.

Мельник, В.В., & Сидоренко, Л.В. (2012). Інформаційні технології в техніко-тактичній підготовці спортсменів-дзюдоїстів. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування, 31.

Ніколаєв, В.А., & Чіжаєв, П.І. (2019). Особливості тренувального процесу юних дзюдоїстів на етапі початкової підготовки. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 3К(110), 399-402.

Пилипенко, Н.И., & Шевцов, А.А. (2020). Особенности обучения базовым техническим двигательным действиям юных дзюдоистов. Актуальные научные исследования в современном мире, (4-4), 118-123.

Романенко, В.А. (2005). Диагностика двигательных способностей. Донецк: ДонНУ.

Скрипка, І., & Ворона, В. (2022). Розвиток координаційних здібностей дзюдоїстів 8-10 років з використанням спеціальних вправ та сучасних технологій. Єдиноборства, (3 (25)), 81-89. DOI:10.15391/ed.2022-3.07

Тропін, Ю., Романенко, В., Мирошниченко, Є., Джерелій, В., & Володченко, О. (2023). Особливості фізичної підготовки в різних видах єдиноборств (систематичний огляд). Єдиноборства, (3 (29)), 98-117. DOI:10.15391/ed.2023-3.09

Тропін, Ю.М., Панов, П.П., & Бєлобаба, С.Б. (2017). Фізична підготовка борців. Єдиноборства, (3), 82-84.

Чоботько, І.І., & Чоботько, М.А. (2019). Техніка виконання вправ з фітболом для розвитку координаційних здібностей у дзюдо. Наука і вища освіта, 449-450.

Чоботько, М., Чоботько, І., & Счастливець, В. (2020). Викориснання фітболів в спортивних іграх дзюдо. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи, 377.

Чоботько, М.А., & Чоботько, І.І. (2020). Динаміка розвитку спритності дзюдоїстів на оздоровчо-спортивному етапі під впливом ігор з фітболами. Єдиноборства, 3(17), DOI:10.15391/ed.2020-3.10

Чоботько, М.А., Бойченко, Н.В., Зантарая, Г.М., & Чоботько, І.І. (2019). Застосування вправ з фітболом при навчанні техніці кидків в дзюдо. Єдиноборства, (4), 127-137. DOI:10.15391/ed.2019-4.13

Чоботько, М.А., Чоботько, І.І., & Бойченко, Н.В. (2020). Розвиток рівноваги за допомогою вправ з балансування на фітболах. Єдиноборства, 1(15), 78-88. DOI:10.15391/ed.2020-1.0

Eganov, A., Cherepov, E., Bykov, V., & Tselishcheva, E. (2020). Coordination abilities responsible for technical actions in martial arts at various levels of motor dichotomy of upper limbs. Journal of Physical Education and Sport, 20(2), 848-851. DOI:10.7752/jpes.2020.02121

Lech, G., Jaworski, J., Lyakh, V., & Krawczyk, R. (2011). Effect of the level of coordinated motor abilities on performance in junior judokas. Journal of human kinetics, 30, 153. DOI: 10.2478/v10078-011-0083-0

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Номер

Розділ

Статті