Дослідження методів регулювання позитивних емоцій в одноборствах
DOI:
https://doi.org/10.15391/ed.2019-3.01Ключові слова:
борці, психологічні навички, методика, кращі спортсмениАнотація
Мета: запропонувати методи які призводять до позитивних емоційних реакцій в одноборствах, які можуть бути використані при підготовці борців. Для здійснення поставленої мети необхідне рішення наступних завдань: вивчити особливості психологічних навиків успішного спортсмена, за допомогою анкетного опитування тренерів-викладачів з одноборств виявити методи, які виростовують при психологічній підготовці одноборців, зробити аналіз існуючих методик, які призводять до позитивних емоційних реакцій в одноборствах. Матеріал і методи. Для боротьби характерна екстремальність не тільки змагальних, але і тренувальних ситуацій, які несуть значні психічні навантаження. При аналізі змагальної діяльності особливого значення набуває психологічна складова - моральні поведінкові, мотиваційні альтернативи і пов'язана з ними емоції спортсменів. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичної літератури; анкетне опитування 40 тренерів-викладачів з різних видів одноборств; методи математичної статистики. Результати. Вивчення характерних рис кращих спортсменів необхідно для створення формалізованої «моделі чемпіона», що подається найчастіше у вигляді сукупності модельних характеристик різних сторін підготовленості. Проблема дослідження і оптимальної корекції психічного стану у спорті вищих досягнень, завжди була однією з найважливіших в практичному відношенні і однією з найбільш складних в теоретичному відношенні. Особливо актуальна ця проблема у боротьбі, яка характеризується складними взаємодіями фізичних і психічних факторів, високим емоційним напруженням діяльності. Існує безліч талановитих спортсменів, які проведуть своє життя, ставлячи собі питання, чому їм не вдається досягти в спорті найвищого рівня, до якого вони прагнуть. Це часто відбувається просто тому, що вони не володіють якостями, характерними для спортсменів вищих досягнень. Висновки. Таким чином, досвід, накопичений традицією світового єдиноборства в області психологічної підготовки, є найбагатшим резервом для підняття рівня спортивних досягнень, в тому числі, і дзюдо. Спостерігається неухильне інтерес до дослідження психологічних навичок. Особливою популярністю користуються методи що призводять до позитивних емоційних реакцій, що дозволяють визначити цілий спектр психологічних навичок.
Посилання
Алексеев, А. Ф., & Ананченко, К. В. (2007). «Причины возникновения травм у дзюдоистов и их профилактика». Слобожанський науковоспортивний вісник, (11), 106-108.
Ананченко, К. В., Бойченко, Н. В., & Панов, П. П. (2017). «Вдосконалення координаційних здібностей юних дзюдоїстів». Єдиноборства, (3), 4-11.
Ананченко, К. В., & Хацаюк, О. В. (2018). «Особливості тренувального процесу та техніко-тактичної підготовленості дзюдоїстів-ветеранів». Единоборства, 4-18.
Бойченко, Н. В., Станкевич, Б., & Дрозд, М. С. (2014). «Контроль за станом підготовленості борця». Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях, 1, 14-17.
Волков, И. П. (1994). «Задачи и формы психологического обеспечения высококвалифицированных спортсменов к соревнованиям». Научные исследования и разработки в спорте, № 1, 5 – 10.
Воронова, В. І. (2007). Психологія спорту: Навч. посібник. Олімпійська література, Київ.
Гинзбург, М. Р. (1994). Психологическое содержание личностного самоопределения. Вопросы психологии, №3. 55-63.
Зайцева, Т. В. (2002). Теория психологического тренинга. Психологический тренинг, как инструментальное действие. СПб.: Речь, Смысл, Москва.
Коробейников, Г., & Орденов, С. (2005). «Диагностика психофизиологического состояния дзюдоистов высокой квалификации». Проблемы и перспективы развития спортивных игр и єдиноборств в высш. учебн. зав., 78 – 80.
Пакулін, С. Л., Ананченко, К. В., & Ручка, Є. В. (2016). «Вдосконалення техніко-тактичної та психологічної підготовки борців вільного стилю». Traektoriâ Nauki = Path of Science, 2 (12), 9.1-9.12. doi: 10.22178/pos.17-14
Романенко, В. А. (2005). Диагностика двигательных способностей. «Новый мир», УКЦентр, Донецк.
Тропин, Ю. Н., & Бойченко, Н. В. (2017). «Содержание различных сторон подготовки борцов». Единоборства, 79-83.
Fournier, J., Calmels, C., Durand-Bush, N., & Salmela, J. (2005). Effect of a season–long PST program on gymnastic performance and on psychological skills development. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 3: 59-78.
Burton, D., & Raedeke, T. (2007). Sport Psychology for Coaches. Champaign: Human Kinetics.
Jack, J., Lesyk, Ph.D., (2005). The Nine Mental Skills of Successful Athletes [Электронный ресурс] // URL: https://www.sportpsych.org/nine-mental-skills-overview (дата обращения: 18.02.2015).