Особистість тренера у єдиноборствах: сучасний стан

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2024-3.03

Ключові слова:

роль, тренерська діяльність, єдиноборства, сучасність, вплив, управління

Анотація

Мета: визначити найбільш актуальні напрямки дослідження особистості тренера на основі аналізу літературних джерел. Матеріал та методи. У роботі використовувався метод аналізу наукової та методичної літератури. Пошук літератури здійснювався за допомогою пошукової системи Google Scholar (scholar.google.com) на двох мовах: англійська та українська. На першому етапі були знайдені всі релевантні роботи, які задовольняли запит пошуку слів і їх поєднанню: «тренер», «єдиноборства». Результати: в цілому аналіз вказує на важливість професійних та особистісних якостей тренера у формуванні ефективної взаємодії зі спортсменами, що сприяє розвитку їхньої мотивації та готовності до високих досягнень. Структура особистості тренера, що містить ідейно-моральні, професійні та психологічні підструктури, визначає його педагогічну спрямованість та ефективність у навчальному процесі. Роль тренера у патріотичному вихованні, особливо в контексті сучасних соціально-політичних реалій України, підкреслює актуальність такого підходу в спортивному вихованні. Ці аспекти підтримують ідею про значимість глибокого розуміння різних граней тренерської діяльності та необхідність інтеграції професійних та особистісних якостей для досягнення високих результатів у спортивній сфері. Аналіз закордонних досліджень підкреслює, що значна увага приділяється особистісним рисам тренерів, а професійні якості займають другорядне місце. Результати таких досліджень вказують на важливість психологічної впевненості, лідерських навичок та мотиваційних здібностей тренера, які впливають на сприйняття та самооцінку спортсменів щодо тренерської поведінки. Виявлено, що ефективність тренувального процесу та самоефективність спортсменів значно залежать від сприйняття тренерської діяльності, де автократична поведінка може негативно вплинути на загальну ефективність. Ці дослідження вказують на необхідність глибшого розуміння взаємозв’язків між особистісними якостями тренера та їхнім впливом на ефективність тренувань і мотивацію спортсменів, підкреслюючи значення психологічної підтримки та педагогічної компетентності у спортивній практиці. Висновки. В цілому, аналіз сучасних досліджень вказую на різні актуальні теми стосовно ролі тренера в єдиноборствах.

Біографії авторів

М. Латишев, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

к.фіз.вих., доцент

Д. Штанагей, Національний університет фізичної виховання і спорту України

доктор філософії (017 – Фізична культура і спорт), старший викладач

В. Коротя, Національний авіаційний університет

ст. виклдач кафедри фізичного виховання та спортивної підготовки

Т. Совгіря, Національний авіаційний університет

ст. виклдач кафедри фізичного виховання та спортивної підготовки

Посилання

Бабушко, С.Р. (2014). Роль інформаційних технологій у професійному розвитку фахівців нової генерації. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, 37, 339-344.

Бондаренко, О.В., & Пільова, С.Г. (2023). Філософські аспекти успішної діяльності тренера. Інноваційна педагогіка, 57(1), 146-150. DOI:10.32782/2663-6085/2023/57.1.29

Булєєв, М.В., Ткаченко, С.В., & Жара, Г.І. (2022). Запобігання травматизму в дзюдо як ознака професіоналізму тренера-викладача. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 147, 66-71. DOI:10.31392/NPU-nc.series15.2022.3К(147).14

Діхтяренко, З.М., Довгань, Н.Ю., Отравенко, О.В., Єрьоменко, Е.А., & Завістовський, О.Д. (2023). Інноваційні підходи майбутніх тренерів єдиноборства та учителів фізичної культури до модельної навчальної програми «Фізична культура 5-6 клас». Варіативний модуль «Бойовий хортинг» в умовах воєнного стану для формування активної життєвої позиції. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 8 (168), 50-56. DOI:10.31392/NPU-nc.series15.2023.8(168).10

Ковальчук, Н.В., Шапар, К.О., & Плешакова, О.В. (2018). Формування мотивації зайняття спортом у сучасної молоді. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 1 (95) 2018, 33-36.

Комоцька, О. (2021). Сучасні підходи до специфіки тренерської діяльності. Здоров’я, фізичне виховання і спорт: перспективи та кращі практики, 52-54.

Корносенко O., & Демус Я. (2021). Особливості соціальнопсихологічної діяльності спортивного тренера. Педагогічні науки, 77, 35-39. DOI:10.5604/01.3001.0010.8673

Латишев М., Бойченко Н., Шандригось В., Тропін Ю., Старіков В., & Григорович О. (2022) Вплив міграції на досягнення борців. Спортивна наука та здоров'я людини, 1(7), 57-65. DOI:10.28925/2664-2069.2022.15

Латишев М.В., Рибак Л.О., Штанагей Д.В., Вольський Д.С., & Омельчук М.К. (2023) Сучасні технології для визначення ланок тіла борців. Єдиноборства. 4(30), 49–58, DOI:10.15391/ed.2023-4.05

Мельніков, А.В., Шинкарук, В.О., & Кучма, А.С. (2024). Побудова ефективної взаємодії між тренером та спортсменом. Olympicus, 1, 120-124.

Омельченко, А.О. (2017). Спортивно-патріотичне виховання як один із пріоритетних напрямків виховання сучасної молоді. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 3, 49-55.

Проценко, А.А., & Кирієнко, О.Г. (2022). Роль тренера в психологічній підготовці футболістів. Соціальні та екологічні технології: актуальні проблеми теорії і практики, 133-134.

Сопотницька, О.В. (2017). Професійна діяльність майбутнього тренера в ігрових видах спорту. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 3(22), 422-427.

Тимчик, М.В., & Єрьоменко, Е.А. (2014). Хортинг як засіб виховання наполегливості в молодших школярів. Фізичне виховання в рідній школі, 1(89), 38-41.

Шандригось, В.І., Блажейко, А.І., & Латишев, М.В. (2022). Стан і перспективи розвитку вільної боротьби в Україні. Єдиноборства, №2(24), 96–116. DOI:10.15391/ed.2022-2.09

Basiaga-Pasternak, J., Ambroży, T., Wrześniewski, K., & Mucha, D. (2017). Psychological determinants of motivation in coaches of martial arts. Journal of Combat Sports and Martial Arts, 2(2), Vol. 8, 83-87. DOI: 10.5604/01.3001.0010.8673

Bujak, Z., Gierczuk, D., & Litwiniuk, S. (2013a). Martial arts and combat sports–similarities and differences in terms of the basic activities of a coach. Polish Journal of Sport and Tourism, 20(1), 35-38.

Bujak, Z., Gierczuk, D., & Litwiniuk, S. (2013b). Professional activities of a coach of martial arts and combat sports. Journal of Combat Sports and Martial Arts, 4(2), 191-195.

Curby, D., Dokmanac, M., Kerimov, F., Tropin, Y., Latyshev, M., Bezkorovainyi, D., & Korobeynikov, G. (2023). Performance of wrestlers at the Olympic Games: gender aspect. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 27(6), 487-493. DOI:10.15561/26649837.2023.0607

Kwon, Y.W. (2016). The Effects of Security Martial Arts Leaders' Leadership Behaviors on Role Perception and Coaching Confidence. Korean Security Journal, (49), 97-129.

Latyshev M., Tropin Y., Podrigalo L., Boychenko N. (2022) Analysis of the Relative Age Effect in Elite Wrestlers. Ido movement for culture. Journal of Martial Arts Anthropology, 3(22), 28–32 DOI:10.14589/ido.22.3.5

Google Scholar - [Electronic resource]. - Access mode https://scholar.google.com.ua (date of access: 25.03.2024).

Predoiu, R., Makarowski, R., Görner, K., Bota, A., Predoiu, A., Mitrache, G., & Grigore, V. (2020). Key personality traits of martial arts and world’s top coaches–impact on future martial arts specialists. Archives of Budo, 16(1), 129-142.

Romar, J. E., Ranta-Aho, M., & Williams, E. (2020). Exploring the coach’s and athletes’behaviour in martial arts: a case study. Kinesiology, 52(2), 196-207. DOI:10.26582/k.52.2.5

Sarı, İ., & Bayazıt, B. (2017). The relationship between perceived coaching behaviours, motivation and self-efficacy in wrestlers. Journal of human kinetics, 57(1), 239-251.

Tropin, Y., Podrigalo, L., Boychenko, N., Podrihalo, O., Volodchenko, O., Volskyi, D., & Roztorhui, M. (2023). Analyzing predictive approaches in martial arts research. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 27(4), 321–330. DOI:10.15561/26649837.2023.0408

Van der Kooi, M. (2020). Developmental outcomes and meanings in martial arts practice among youth: a review. European Journal for Sport and Society, 17(2), 96-115. DOI:10.1080/16138171.2020.1737421

Wei, S. (2023). Experiences of Martial Arts Coaches Dealing with Parents: Managing Relationship. Academic Journal of Science and Technology, 8(2), 151-154.

Witkowski, K., Nieradko, K., & Cieśliński, C. (2021). Barriers and motives for training combat sports. Arch Budo Sci Martial Art Extreme Sport, 17, 41-44.

Yannis, T., Maria, M., Ioannis, B., & Emmanuel, K. (2011). Perceived coaching behaviors in Wrestling. International Journal of Wrestling Science, 1(2), 54-58.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-01

Номер

Розділ

Статті