Вплив занять боксом на психоемоційний стан підлітків в умовах воєнного стану

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2024-3.04

Ключові слова:

воєнний стан, підлітки, психоемоційний стан, бокс, анкетування

Анотація

Мета: визначити вплив занять боксом на психоемоційний стан підлітків в умовах воєнного стану. Матеріал та методи. аналіз  та  узагальнення  науково-методичної літератури; анкетування щодо виявлення мотивації підлітків до занять боксом та їх психоемоційного стану, соціально-психологічної пристосованості під час війни;методи математичної статистики. У дослідженні взяло участь 16 юнаків, без стажу занять, середній вік склав 15,8±0,7 років. Учасники дослідження займалися боксом протягом року у спортивних клубах. Заняття відбувалися 5 разів на тиждень тривалістю по 120 хвилин. Результати: виявлено, що головними мотивами до занять боксом є соціально-моральне та соціально-емоційне задоволення від занять даним видом спорту. Проведені опитування та анкетування щодо психоемоційного стану та соціально-психологічної пристосовності підлітків під час воєнного стану, дали можливість констатувати той факт, що юнаки вже мають психологічні зміни. Встановлено, що під впливом занять боксом рівень тривожності у підлітків зменшився, також виявлено, що психоемоційні показники покращились. Так, наприкінці тренувального року всього 1 підліток з секції залишився з дуже високим рівнем тривоги, що склало 6,25 %, з явно підвищеною тривожність кількість підлітків зменшилась до 3 осіб (18,75 %). Значно збільшилась кількість підлітків, які наприкінці дослідження стали мати нормальний рівень тривожності. Встановлено, що під впливом занять боксом в більшій мірі відбулися позитивні зміни у формуванні психічних якостей таких як «сприйняття себе» (t=2,31; p<0,05), «внутрішній» (t=2,31; p<0,05) і «зовнішній локус контролю» (t=2,18; p<0,05), «емоційний комфорт» (t=2,40; p<0,05) і «дискомфорт» (t=2,33; p<0,05) та «втеча від рішення проблем» (t=2,42; p<0,05). Дані результати свідчать про те, що тренувальні заняття з боксу позитивно вплинули на рівень психоемоційного стану підлітків. Висновки. Встановлено, що заняття боксом позитивно впливають на психоемоційний стан підлітків, це в свою чергу дає підстави стверджувати, що заняття руховою активністю дійсно мають вагоме значення для психічного здоров’я підлітків, які є найбільш чутливими до наслідків військового стану.

Біографії авторів

К. Мулик, Харківська державна академія фізичної культури

доктор педагогічних наук, професор

О. Скалій, Інститут спорту і фізичної культури Університету економіки в Бидгощі

кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент

О. Аносова, Харківська державна академія фізичної культури

кандидат економічних наук

Посилання

Бойко, Г.Л., Козлова, Т.Г., & Шарафутдінова, С.У. (2022). Досягнення ефекту дотримання норм рухової активності та формування стресостійкості у здобувачів вищої освіти в умовах російсько-української війни. Фізичне виховання в контексті сучасної освіти, 17‒19.

Грузинська, І.М. (2022). Проблема емоційного реагування на стресові ситуації в умовах воєнного стану. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія, 2(21), 97-107.

Кузікова, С.Б., Зливков, В.Л., & Лукомська, С.О. (2022). Вікові особливості переживання травм війни: інтегративний підхід. Науковий вісник Херсонського державного університету, 64-70. DOI: 10.32999/ksu2312-3206/2022-2-9

Кулаков, Б., Поляничко, О., & Єретик, А. (2022). Взаємозв'язок показників загальної та спеціальної фізичної підготовленості боксерів 14-15 років. Єдиноборства, (2 (24)), 36-47. DOI:10.15391/ed.2022-2.04

Мартинюк, Ю.Є., Джим, В.Ю., & Гребньова, І.В. (2023). Порівняльний аналіз силових поодиноких ударів руками у кваліфікованих боксерів різних типів манер ведення двобою. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, (5(164), 95-100. DOI:10.31392/NPU-nc.series15.2023.5(164).21

Марченко, О., Бричук, М., & Дєдух, М. (2022). Особливості мотивації студентів до самостійних занять руховою активністю в умовах воєнного стану. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 3, 44‒50.

Марчик, В.І. (2023). Вплив рухової активності на прояв стресу у студентів під час війни. Навчання, виховання й розвиток гармонійно розвиненої особистості в процесі занять фізичною культурою і спортом : монографія / за ред. проф. В. М. Пристинського, Т. М. Пристинської. Слов’янськ: ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет».

Мулик, В.В., Шестак, Ю.С., & Окунь, Д.О. (2019). Використання спеціальних боксерських споряджень у загальній фізичній підготовці юних боксерів 15-16 років. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 11 (119), 184-189.

Наугольник, Л.Б. (2015). Психологія стресу: підручник. Львівський державний університет внутрішніх справ, Львів.

Собкова, С.І., & Гаркавенко, Н.В. (2019). Компоненти психічного і психологічного здоров’я підлітка як чинники його особистісного здоров’я. Теорія і практика сучасної психології, №6, Т.2, 27-31.

Щербакова, О.О., Кондрацька, Л.В., & Беженська, А.А. (2023). Вікові особливості психоемоційного стану підлітків в умовах війни. ГАБІТУС, 55, 67-71.

De Jong, J. et al (2002). Trauma, War and Violence: Public mental health in socio-economic context. New York; Boston; Dordrecht; London: Kluwer Academic Press.

Dupuy, K. & Peters, K. (2010). War and children: a reference handbook. Santa Barbara; Denver; Oxford: Praeger Security International, ABC Clio.

Ferrari F. (2013). Handbook of Resilience in Children of War. New York; Heidelberg; Dordrecht; London: Springer.

Jones, L. (2013). Then they started shooting: Children of the Bosnian war and the adults they become. New York: Bellevue Literary Press.

Murthy, S. & Lakshminarayana R. (2006). Mental health consequences of war: a brief review of research findings. World Psychiatry, № 5 (1), 25–30.

Smith, D. (2001). Children in the heat of war. APA Monitor, № 32(8), 29.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-01

Номер

Розділ

Статті