Вплив занять єдиноборствами на формування особистості здобувачів вищої освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2024-3.08

Ключові слова:

єдиноборства, здобувачі вищої освіти, заклади вищої освіти, особистість, ціннісні орієнтації

Анотація

Мета: визначити роль єдиноборств у процесі формування гармонійної особистості здобувачів вищої освіти в Китайської Народної Республіки та України. Матеріал та методи. У ході дослідження використовувалися теоретичні та емпіричні методи досліджень: аналіз науково-методичної літератури та джерел інтернету, аналіз нормативно-правових документів; порівняльний аналіз; методика ціннісних орієнтацій М. Рокича; соціологічне опитування (анкетування); методи математичної статистики. Результати: у ході дослідження розглянуто особливості застосування єдиноборств у закладах вищої освіти Китайської Народної Республіки та України, проведено соціологічне опитування здобувачів вищої освіти обох країн стосовно їх ставлення до занять різними видами єдиноборств, проведено порівняльний аналіз ціннісних орієнтацій здобувачів освіти, які формуються під впливом занять єдиноборствами. З’ясувалося, що в закладах вищої освіти Китайської Народної Республіки єдиноборства, бойові мистецтва введено як обов’язковий предмет до Державної Програми фізичного виховання, а в українських закладах вищої освіти окремі види єдиноборств вводяться в навчальний процес за рішенням керівництва. Опитування показало, що здобувачі вищої освіти обох країн вважають єдиноборства популярними видами спорту і займаються цими видами спорту для гармонійного розвитку і збереження здоров’я. Окремі термінальні та інструментальні цінності у здобувачів вищої освіти Китаю та України дещо відрізняються, загальні ціннісні орієнтації та життєві принципи у здобувачів освіти, які займаються єдиноборствами схожі. Висновки. Заняття єдиноборствами позитивно впливають на гармонійний розвиток здобувачів вищої освіти. Під впливом тренувань підвищується рівень фізичного розвитку, формується система цінностей, що спрямована на особисте зростання та життєву мудрість. Здобувачі вищої освіти, які займаються єдиноборствами, дбають про власне здоров’я та формування особистості. Для них пріоритетними є вихованість, відповідальність, тверда воля та дружба, які свідчать про прагнення до фізичного, інтелектуального та морально-етичного росту. Результати дослідження дозволяють рекомендувати заняття єдиноборствами в закладах вищої освіти з метою покращення фізичного стану або досягнення високих спортивних результатів.

Біографії авторів

Чень Дундун, Харківська державна академія фізичної культури

аспірант кафедри менеджменту фізичної культури

А. Бондар, Харківська державна академія фізичної культури

кандидат наук з фізичного виховання і спорту, професор

Лю Шаоин, Економічний університет Хайкоу

доктор наук з фізичного виховання і спорту, професор

Посилання

Байрамов, Р.Х., & Бондар, А.С. (2019). Ціннісні орієнтації спортсменів сумо. Вісник Прикарпатського університету, 32, 3-9. DOI:10.15330/fcult.32.3-9

Бойченко, Н.В., & Голубничій, Р.В. (2016). Особливості фізичної підготовки спортсменок, що займаються дзюдо. Єдиноборства, 11-13. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/229305521.pdf

Горбенко, О.В. (2018). Виховання ціннісних орієнтацій студентської молоді засобами східних єдиноборств. (Дис. на здобуття ….. канд. пед. наук). Харків, Україна.

Методика «Ціннісні орієнтації» (М. Рокича) (2015). Психологіс: Енциклопедія практичної психології - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://psychologis.com.ua/metodika_cennostnye_orientacii_rokicha.htm (дата звернення: 25.03.2024).

Неприцька, Т.І. (2022). Формування ціннісних орієнтацій в суспільстві в умовах війни: реалії України. Політична культура та ідеологія: політичне життя, 3, 93-97. DOI:10.31558/2519-2949.2022.3.11

Ніколаєв, В.А., & Чіжаєв, П.І. (2020). Застосування засобів єдиноборств в системі фізичного виховання студенток закладів вищої освіти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 3 К (123), 282-285. DOI:10.31392/NPU-nc.series15.2022.3(148).27

Саєнко, В.Г. (2014). Біомеханічне вдосконалення ударної техніки у студентів університетів, які спеціалізуються зі східних єдиноборств. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка, 118, ІV, 185-188.

Саєнко, В.Г. (2009). Доцільність введення східних єдиноборств як навчальної дисципліни. Актуальні проблеми фізичного виховання в Україні, 221-228. DOI:10.13140/RG.2.2.11721.95848

Тропін, Ю., Романенко, В., Мирошниченко, Є., Джерелій, В., & Володченко, О. (2023). Особливості фізичної підготовки в різних видах єдиноборств (систематичний огляд). Єдиноборства, 3(29), 98-117 DOI:10.15391/ed.2023-3.09

Шапар, К.О., Коломєйцева, О.М. Довгопол, Е.П., & Гординський, Ю.С. (2022). Вплив занять єдиноборствами на фізичний розвиток студентів, їх силові здібності, витривалість та швидкість в умовах спортивного клубу ЗВО. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 3(148), 124-131. DOI10.31392/NPU-nc.series15.2022.3(148).27

Bao, L.M. (2022). Research on the development of Wudang martial arts under the background of healthy China. Wushu Research, 7(10). 8-10. DOI: 10.1051/e3sconf/202129203047

Chang, Z., & Li, Y. (2018). Study on the Influence and Promotion of Chinese Traditional Martial Arts in Different Groups. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 250. 22-26. DOI: 10.2991/emim-18.2018.6

Chen, D., & Bondar, A. (2022). Popularization of chinese national traditional kinds of sports. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University Series 15 Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports), 6 (151), 9-13. DOI:10.31392/NPU-nc.series15.6(151).01

Iermakov, S., Podrigalo, L., Romanenko, V., Tropin, Y., & Kamaev, O. (2016) Psycho-physiological features of sportsmen in impact and throwing martial arts. Journal of Physical Education and Sport, 16(2), 67, 433-441. DOI:10.7752/jpes.2016.02067

John, C. Cox (1993). Traditional asian martial arts training: a review. Quest, 3(45). DOI:10.1080/00336297.1993.10484094

Podrihalo, O., Romanenko, V., Podrigalo, L., Iermakov, S., & Galimskyi, V. (2023) Evaluation of the functional state of taekwondo athletes 7-13 years old according to the indicators of the finger-tapping test. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport. 27(1), 3-9. DOI:10.15391/snsv.2023-1.001

Sandford, G.T., & Gill, P.R. (2018). Martial arts masters identify the essential components of training. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 31-42. DOI:10.1080/17408989.2018.1530749

Wang, S.C. (2019). Analysis of the characteristics of chinese traditional sports culture in the new period. Journal of Sports Medicine and Therapy, 4, 053-060. DOI:10.29328/journal.jsmt.1001044

Zhang, T., Lim, B.H., Zhang, C., & Li, Ch. (2023). The Impact of Wushu Education on the Social Adaptability of Chinese University Students. 07th Asia-Pacific International Conference on Quality of Life Wina Holiday Villa, Kuta, Bali, Indonesia, 161-166. DOI:10.21834/e-bpj.v8i26.4954

Zhao, T. (2023). The role and influence of martial arts and taekwondo in the construction of sports culture in universities. Region - Educational Research and Reviews, 5(3), 157-163. DOI:10.32629/rerr.v5i3.1336

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-01

Номер

Розділ

Статті