Порівняльний аналіз показників змагальної діяльності каратистів різного віку

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2025-1.05

Ключові слова:

змагальна діяльність, каратисти високої кваліфікації, дорослі спортсмени, каратисти-юніори, часові характеристики, просторово-часові характеристики, точність, техніко-тактичні дії

Анотація

Мета: провести порівняльний аналіз показників змагальної діяльності каратистів різного віку. Матеріал та методи. У ході дослідження були задіяні такі методи: аналіз науково-методичної інформації, джерел Інтернету та узагальнення передового практичного досвіду; відеокомп’ютерний аналіз; методи математичної статистики. Результати: під час дослідження вдалося виявити, що біомеханічні показники здійснюють вплив на перебіг двобою. Урахування цих показників дозволяє будувати поєдинок для досягнення перемоги. У ході дослідження було отримано часові характеристики технічних дій каратистів. Вони демонструють, що дорослі, висококваліфіковані каратисти виконують технічні дії швидше каратистів-юніорів за рахунок високого рівня технічної підготовленості, швидкісно-силових здібностей та рівня психологічної підготовленості. Також було визначено відсоткове значення різниці часових характеристик, яке дорівнює 13,6 %. Проте удар Gyaku dzukiкаратисти-юніори здійснюють на 2,9 % швидше, ніж дорослі, висококваліфіковані спортсмени, за рахунок високого рівня фізичної підготовленості та технічного рівня виконання даного прийому та частоти його застосування. У ході дослідження спостерігались відмінності щодо технічного арсеналу єдиноборців. Дорослі, висококваліфіковані спортсмени виконують набагато меншу кількість видів технічних прийомів, проте більше спроб виконання дій з індивідуального арсеналу, ніж каратисти-юніори. Таким чином, техніко-тактичні прийоми висококваліфікованих спортсменів є більш результативними. Під час дослідження було отримано числові показники точності виконання технічних дій каратистів, які є більшими у дорослих, висококваліфікованих каратистів. 43,7 % технічних дій дорослих кваліфікованих спортсменів потрапляють до залікової зони, а у каратистів-юніорів 24,3 % технічних дій. Досвід та високий рівень підготовленості єдиноборців дозволяє дорослим, висококваліфікованим каратистам частіше влучати у залікову зону та швидше здійснювати техніко-тактичні дії у ситуаціях, що постійно змінюються.  Перевірка отриманих результатів на нормальність розподілу показала, що існує різниця у тривалості технічних дій каратистів-юніорів та дорослих, висококваліфікованих каратистів і вона є достовірною (p<0,05). Висновки. Вищий рівень техніко-тактичної, психологічної підготовленості, більший змагальний досвід дозволяють дорослим висококваліфікованим каратистам виконувати технічні дії швидше і точніше. Дорослі висококваліфіковані спортсмени виконують технічні прийоми на 13,6 % швидше, ніж каратисти-юніори. Дорослі, висококваліфіковані каратисти влучають у залікову зону при виконанні 43,7 % технічних дій, а каратисти-юніори – 24,3 %. Перевірка показників тривалості технічних дій показала, що каратисти високої кваліфікації здійснюють технічні дії статистично швидше (p<0,05), ніж каратисти-юніори. Застосування критерію Манна Уітні показало, що існує різниця між тривалістю технічних дій, які виконують дорослі висококваліфіковані каратисти та каратисти-юніори, яку можна вважати статистично достовірною.

Біографія автора

Ольга Вербовата, Харківська державна академія фізичної культури

студентка магістратури

Посилання

Арушанян, Е.Б. (2020). Аналіз техніко-тактичних дій висококаліфікованих борців на головних змаганнях макроциклу. Кваліфікаційна робота. Херсон, Україна.

Ашанін, В.С., & Литвиненко, А.Н. (2013). Індивідуалізація техніко-тактичної підготовки в спортивних єдиноборствах. Вісник Чернігіського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. 107(2) 102-107. https://doi.org/10.15391/ed.2023-2.06

Богдан, І.О. (2014). Карате WKF : Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл. Київ, Україна.

Бурла, А.О., Бурла, О.М., Скачедуб, Н.Б., & Гончаренко, В.І. (2017). Загальна теорія підготовки спортсменів. Навчально-методичний посібник для студентів галузі знань «Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини», Суми, Україна.

Вербовата, О.В., & Кербі, Д. (2023). Дослідження тактики ведення змагального двобою каратистами-юніорами. Єдиноборства, 1(31), 26-37. https://doi.org/10.15391/ed.2024-1.03

Вербовата, О.В., & Романенко В.В. (2022). Аналіз змагальної діяльності каратистів високої кваліфікації. Єдиноборства, 1(27), 4-13. https://doi.org/10.15391/ed.2023-1.01

Долинний, Ю.О., (2020). Загальна теорія підготовки спортсменів. Навчально-методичний комплекс. Краматорськ, Україна.

Дорошенко, Е.Ю., Гурєєва, А.М., & Черненко, О.Є. (2019). Біомеханіка і клінічна кінезіологія. Методичні рекомендації. Запоріжжя, Україна.

Єрьоменко, Е.А. (2011). Поняття базової техніки хортингу. Педагогіка хортингу, 47-61.

Кіндзер, Б., Ільницький, І., Матвіїі, В., Пресняков, Д., Кобяк, А., & Волощук, І. (2020). Вдосконалення спеціальної підготовки кваліфікованих каратистів (стилю кіокушинкай) в змагальній дисципліні куміте. Фізична культура, педагогіка, здоров’я та фізична терапія, 37-56.

Курдибаха, О.М., (2020). Психологічна підготовка спортсменів у спортивній діяльності. Габітус, 18(2), 72-76. https://doi.org/10.32843/2663- 5208.2020.18.2.13

Литвиненко, А.М. (2024). Загальна фізична підготовка в українських національних видах спортивних єдиноборств. Науковий часописи Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, 3(175). Харків: 119-124. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.3(175).21

Підлужняк О. І. (2020). Психологічна підготовка в спорті. Матеріали науково-технічної конференції підрозділів ВНТУ, https://conferences.vntu.edu.ua/ index.php/all-hum/all-hum- 2020/paper/view/8816.

Саєнко, В.Г. (2014). Біомеханічне вдосконалення ударної техніки у студентів університетів, які спеціалізуються зі східних єдиноборств. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, 4(118), 185-187.

Скляр, М. С. (2013). Особливості побудови початкової підготовки каратистів. Фізичне виховання та здоров’я студентів, 100-107.

Согоколь, О.А., & Донець, О.В. (2020). Словник основних термінів з фізичної культури : навчальний посібник. Полтава, Україна.

Суріков, В.Є. (2018). Біомеханіка рухових дій спортсмена. Навчальний посібник. Дніпро, Україна.

Тимошенко, О.В. (2016). Значення сили і точності рухів для змагальної діяльності у різних видах спорту. Науковий часописи Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, 1(70), 186-189.

Хромих, Р.В. (2023). Тактика в боксі. Scientific practice: modern and classical research methods, 409-410. https://doi.org/10.36074/logos-22.12.2023.116

Черненко, С.О. (2021). Теорія і методика фізичного виховання. Навчальний посібник. Краматорськ, Україна.

Чиженок, Т.М., & Коваленко, Ю.О. (2021). Теорія і методика фізичного виховання. Навчальний посібник. Запоріжжя, Україна.

Ваіс, М., Тропін, Ю.М., & Сичова Л.В. (2019). Особливості змагальної діяльності в спортивній боротьбі. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та єдиноборств у вищих навчальних закладах, 66-70.

Chaabene, H. (2015) Physiological responses to karate specific activities. Scince & Sports, 179-187. https://doi.org/10.1016/j.scispo.2015.03.002

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-07

Як цитувати

Вербовата, О. . (2025). Порівняльний аналіз показників змагальної діяльності каратистів різного віку. Єдиноборства, (1(35), 36–42. https://doi.org/10.15391/ed.2025-1.05

Номер

Розділ

Статті