До проблеми вибору виду єдиноборств під час занять фізичною культурою в старшій школі

Автор(и)

  • Олександр Орлов Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0009-0003-3965-2620

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2025-4.01

Ключові слова:

загальноосвітня школа, учні старших класів, фізичне виховання, бойові мистецтва, східні єдиноборства, змішані єдиноборства (ММА), національні види єдиноборств, стан здоровʼя, психологічні характеристики

Анотація

Мета. На основі аналізу даних наукової літератури і практичного досвіду обґрунтувати вибір системи єдиноборств для впровадження в процес фізичного виховання у старшій школі. Матеріал та методи. Методи дослідження: аналіз і синтез даних сучасної наукової та науково-методичної літератури і мережі Інтернет з проблеми, що вивчається; узагальнення досвіду практики. Результати. В оглядовій статті проведено порівняльний критичний аналіз позитивних і негативних сторін різних видів боротьби, включаючи бойові та східні єдиноборства й національні види єдиноборств, а також на основі результатові проведеного аналізу та синтезу даних наукової літератури обґрунтовано доцільність (чи недоцільність) впровадження тих або інших видів єдиноборств для досягнення максимально гармонійного розвитку особистості старшокласників у процесі занять фізичною культурою. Детально описано характеристичні особливості та потенційні ризики впливу на стан здоров’я представників трьох названих вище різних груп єдиноборств. Висновки. Вибір виду рухової діяльності для занять фізичною культурою у старшій школі повинен базуватися на поєднанні фізіологічної безпеки, методичної системності та адаптації до вікових особливостей учнів. Східні єдиноборства, завдяки своїй структурованості та виховній складовій, є набагато більш прийнятними для впровадження у навчальний процес з фізичного виховання у старших класах загальноосвітньої школи порівняно з змішаними єдиноборствами (ММА), а також бойовим гопаком, Спасом, хортингом, боротьбою на пасках та іншими національними видами єдиноборств. Останні є видовищними і відрізняються достатньо високим рівнем впливу на національну свідомість, але в силу вираженості негативного впливу фізичної дії на організм юнаків та непридатності у практичній сфері (система самозахисту), на наш погляд, не є абсолютно обумовленими для впровадження в процес фізичного виховання у школі.

Біографія автора

Олександр Орлов, Український державний університет імені Михайла Драгоманова

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Арзютов, Г. М., & Волошин, О. О. (2015). Атакуючі дії в боротьбі на поясах з урахуванням вольової підготовленості (огляд джерел літератури). Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3K(56), 35–38. https://enpuirb.udu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/b5d8a6c5-6eeb-40bb-9b24-3e5608755449/content

Артюшенко, А. О., Вербицький, В. А., & Орлов, О. І. (2025). Особливості методики підготовки юнаків 14–15 років, які займаються змішаними єдиноборствами. Єдиноборства, 3(37), 70–76. https://doi.org/10.15391/ed.2025-3.10

Бакіко, І. В., Радченко, О. В., & Констанкевич, В. П. (2019). Загальна характеристика травматизму в східних єдиноборствах. Єдиноборства, (1), 4−14. http://nbuv.gov.ua/UJRN/edinob_2019_4_3].

В Україні розвиватимуть щоденний спорт у школах. − [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://osvita.ua/school/85329/ (Дата звернення: 12.07.2025).

Вербецька, А. М., Орлов, О. І., & Гуніна, Л. М. (2023). Формування здоров’язбережувального середовища у закладах вищої освіти під час оволодіння бойовим мистецтвом Дзю-дзюцу. Сучасний оздоровчий фітнес як інноваційна форма організації навчального процесу здобувачів вищої освіти, 90–92. https://drive.google.com/file/d/1h37a1rutNDf4_9ftRV7eZ1YyDBrsZBwk/view?ts=656f0dc1

Височіна, Н. Л. (2017). Психологічне забезпечення у системі підготовки спортсменів в олімпійському спорті : монографія. Центр учбової літератури, Київ. https://reposit.uni-sport.edu.ua/items/9311da5c-ed8c-42a1-9472-894c7ea2ff68

Всеукраїнська федерація фрі-файту та контактних єдиноборств та змішаних бойових мистецтв. − [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://www.scu.org.ua/ua/federations/freefight (Дата звернення: 12.07.2025).

Єрьоменко, Е. А. (2020а). Бойовий хортинг як засіб професійно-психологічної підготовки співробітників правоохоронних органів України : монографія. ГС «НФБХУ», Київ : https://combat-horting.org.ua/node/78

Єрьоменко, Е. А. (2020b). Навчальна програма з бойового хортингу для закладів позашкільної освіти схвалено міністерством освіти і науки України (Лист № 22.1/12-Г-357 від 12.06.2020 р.). Київ. − [Електронний ресурс]. – Режим доступа: https://combat-horting.org.ua/node/78. (Дата звернення: 12.07.2025).

Єрьоменко, Е. А., & Дорошенко М. М. (2021). Бойовий хортинг у методиці виховання фізичної культури й основ здоров’я та визначення працездатності спортсменів учнівського і студентського віку (2021). Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 4(134), 45−54. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series 15.2021.4(134).12

Звіт про діяльність Бюро ВООЗ в Україні за 2022 р. − [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.who.int/ukraine/uk/publications/WHO-EURO-2023-7651-47418-69673 (Дата звернення: 12.07.2025).

Змішані бойові мистецтва. − [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/ (Дата звернення: 12.07.2025).

Ільченко, С. С., & Вожжов, І. А. (2022). Проєкт варіативного модуля «Козацький двобій» для учнів та учениць 6 класу «НУШ». Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3(148), 49–56. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.3(148)

Каляндрук, Т. (2007). Таємниці бойових мистецтв України. ЛА «Піраміда» Львів. https://academplus.com/index.php

Кернас, А., Дразіна (Долгієр), Є., Нікітюк, В., & Ромащенко, В. (2023). Історичні аспекти розвитку та еволюції європейських та східних видів єдиноборств. Scientific Collection «InterConf+», 36(167), 405–411. https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.08.2023.033

Концепція 12-річної загальноосвітньої школи. Директор школи. 2002. 1(193). − [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ru.osvita.ua/vnz/reports/pedagog/14009/ (Дата звернення: 12.07.2025).

Концепція розвитку освіти України на 2025−2025 рр. − [Електронний ресурс]. –Режим доступа: https://www.navs.edu.ua/files/zakon_ukr/proek-rozv-osvitu.pdf (Дата звернення: 12.07.2025).

Лазоренко, С. А., Балашов, Д. І., & Лазоренко, С. С. (2020). Термінологія сучасних силових одноборств та спортивної боротьби: Словник для студентів ЗВО. Cпеціальність: 017 Фізична культура і спорт; 014 Середня освіта (Фізична культура). ФОП Цьома С.П, Суми. https://repository.sspu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/7ee98198-f83e-442f-9c16-a032e85f537b/content

Латишев, М., Тропін, Ю., & Каупужс, А. (2023). Травматизм в єдиноборствах. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та єдиноборств у закладах вищої освіти», Т 1, 33–38.

Мікс-файт в Україні офіційно визнано видом спорту. − [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ua.korrespondent.net/sport/ (Дата звернення: 12.07.2025).

Мулик, В. В., & Литвиненко, А. М. (2023). Визначення найбільш популярних українських національних видів спортивних єдиноборств. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури і спорту, 10(170), 111–118. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.10(170).24

Національна доктрина розвитку освіти (2002). Освіта України. (33). − [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text…(Дата звернення: 12.07.2025).

Огірко О. В. (2025). Тіловиховання − основа національних видів єдиноборств. Спортивна підготовка юнаків та студентів в неолімпійських видах єдиноборств в умовах навчального закладу, 24−26. https://nvlvet.com.ua/index.php/conferences/article/view/5537

Орлов, О. І. (2024). Місце бойових мистецтв у фізичному вихованні учнів загальноосвітньої школи: реалії сьогодення. Сучасні медичні аспекти комплексної реабілітації. Виклики та перспективи, 39–44. https://repo.odmu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/16072

Орлов, О. І., Артюшенко, А. О., Олешко, В. Г., Чередник, О. П., Малинський, І. Й., & Головащенко, Р. В. (2025). Вдосконалення методики навчання дзю-дзюцу в закладах вищої освіти: підручник (за заг. ред. О. І. Орлова). Азбука, Київ. https://eprints.cdu.edu.ua/pdf

Орлов, О. І., Радішевський, Є. А., & Білько, О. А. (2025). Бойові мистецтва як попередники єдиноборств: історичні аспекти розвитку в Україні. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 2(187), 149–155. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.02(187).28.

Орлов, О. І., & Тимошенко, О. В. (2025). Реалізація методологічних принципів навчання єдиноборствам у процесі фізичного виховання учнів старшої школи. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 4(190)25, 132−138. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.04(190).27

Основи методики спортивних єдиноборств: методичні рекомендації для самостійної роботи здобувачів вищої освіти з дисципліни; укладач Тимочко О. І. (2022). ДВНЗ Ужгородський Національний університет. Ужгород. 61 с. https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66639

Притула, О. (2021). Перша письмова згадка про бойовий вишкіл «СПАС» на Хортиці. Витоки та становлення козацького руху на етнічних землях України, 109–112. https://www.lute.lviv.ua/fileadmin/www.lac.lviv.ua/data/pidrozdily/Naukovo_Doslidna_Chastyna/Docs/2021_kozactvo.pdf

Притула, О., & Конох, А. (2022). Хронологія відродження козацьких бойових мистецтв в Україні в 1990–1998 рр. ХХ ст. крізь призму козацького бойового мистецтва «СПАС». Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 4(60), 23–27. https://doi.org/10.29038/2220-7481-2022-04-23-27

Радченко Ю. А., & Радченко, А. А. (2023). Структура техніки рукопашного бою (спортивний напрям). Rehabilitation & Recreation. (17), 233−244. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.17.29

Радченко, Ю. А. (2020). Особливості побудови навчально-тренувального процесу рукопашників на початковому етапі підготовки. Український журнал медицини, біології і спорту, 5(2(24)), 283–289. https://doi.org/10.26693/jmbs05.02.283

Радченко, Ю. А. (2024). Теоретико-методичні основи системи оцінювання підготовленості юних спортсменів у єдиноборствах (на матеріалі рукопашного бою). (Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора наук з фізичного виховання та спорту). Київ, Україна. https://uni-sport.edu.ua/sites/default/files/vseDocumenti/referat_radchenko_yu.pdf

Саєнко, В. Г. (2009). Доцільність введення східних єдиноборств як навчальної дисципліни. Актуальні проблеми фізичного виховання в Україні, (15), 221–228. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.11721.95848.

Солдатенко, I. (2021). Реформування фізичного виховання в умовах шкільної освіти України: Методичні рекомендації з фізичної культури за 2021-2022 навчальний рік. https://naurok.com.ua/metodichni-rekomendaci-z-fizichno-kulturi-2021-2022-245966.html

Туряниця, І., & Соболенко, А. (2022). Особливості техніки навчання бойових мистецтв для студентів закладів вищої освіти. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, (7(152), 17-19. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.7(152).04

Цьocь, А. В., & Деделюк, Н. А. (2014.). Іcтoрія фізичнoгo вихoвання на теренах України з найдавніших чаcів дo пoчатку ХІХ cт.: навч. пocіб. для студентів. ВНЗ. Луцьк.

Avelar-Rosa, B., Gomes, M., López-Ros, V., & Figueiredo, A. (2013). Educational and Health Value of Martial Arts & Combat Sports and Its Representativeness in Physical Education Curricula. Educational and health value of Martial Arts & Combat Sports and its representativeness in Physical Education curricula. https://www.researchgate.net/publication/270958110_Educational_and_health_value_of_Martial_Arts_Combat_Sports_and_its_representativeness_in_Physical_Education_curricula#fullTextFileContent)

Bäck, A., & Kim, D. (2013). Towards a Western philosophy of the Eastern martial arts. Journal of the Philosophy of Sport, 6(1), 19–28. https://doi.org/10.1080/00948705.1979.10654147

Carson, K. V., Chandratilleke, M. G., Picot, J., Brinn, M. P., Esterman, A. J., & Smith, B. J. (2013). Physical training for asthma. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2013(9), CD001116. https://doi.org/10.1002/14651858.CD001116.pub4

Centers for Disease Control and Prevention (CDC). (2019). Traumatic Brain Injury in Youth Sports. https://www.cdc.gov/headsup/youthsports/index.html

Chao, H., Jaquet, D., & Kim, L. (Eds.). (2023). Martial culture and historical martial arts in Europe and Asia: A multi-perspective view on sword culture. Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-19-2037

Chen, O. (2020). Olympic samurai: Japanese martial arts between sports and self‑cultivation. Sport in History. 40(3), 1–28. https://doi.org/10.1080/17460263.2020.1739739

Ciaccioni, S., Castro, O., Bahrami, F., Tomporowski, P. D., Capranica, L., Biddle, S. J. H., Vergeer, I., & Pesce, C. (2024). Martial arts, combat sports, and mental health in adults: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 70, 102556. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2023.102556

Cynarski, W. J. (2017). The philosophy of martial arts – the example of the concept of Ido. Auc kinanthropologica, 53(2), 95–106. https://doi.org/10.14712/23366052.2017.7

Demorest, R. A., & Koutures, C. (2016). Youth participation and injury risk in martial arts. Pediatrics, 138(5), e20163022. https://doi.org/10.1542/peds.2016-3022

Glavaš, J., Rumboldt, M., Karin, Ž., Matković, R., Bilić-Kirin, V., Buljan, V., Obelić-Babok, T., & Aljinović, J. (2023). The impact of physical activity on adolescent idiopathic scoliosis. Life (Basel), 13(5), 1180. https://doi.org/10.3390/life13051180

Gunina, L. M., Vysochina, N. L., Danylchenko, S. I., Mikhalyuk, E. L., & Voitenko, V. L. (2021). Approaches to pharmacological correction of psychophysiological stress in athletes. Georgian Medical News, 7-8(316-317), 158−164. https://europepmc.org/article/med/34511464

Hue, Vu Van, & Thau, Dao Van (2019). A comparison of the strength of Vietnamese junior male Karate athletes with the athletes of the world. Physical Education & Youth Development, 120-124. https://www.researchgate.net/publication/354806909

James, L. P., Haff, G. G., Kelly, V. G., & Beckman, E. M. (2016). Towards a determination of the physiological characteristics distinguishing successful mixed martial arts athletes: A systematic review of combat sport literature. Sports Medicine, 46(10), 1525–1551. https://doi.org/10.1007/s40279-016-0493-1

Jurak, G., Morrison, S. A., Kovač, M., Leskošek, B., Sember, V., Strel, J., & Starc, G. (2021). A COVID-19 crisis in child physical fitness: Creating a barometric tool of public health engagement for the Republic of Slovenia. Frontiers in Public Health, 9, 644235. https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.644235

Kopzhanov, G., Doshybekov, A., Belegova, A., Orlov, A., & Duisembek, A. (2024). Forming the professional culture of a future specialist in the field of adaptive physical education and sport. Retos, 51, 800–807. https://doi.org/10.47197/retos.v51.100940

Kostikiadis, I. N., Methenitis, S., Tsoukos, A., Veligekas, P., Terzis, G., & Bogdanis Gregory, C. (2018). The Effect of Short-Term Sport-Specific Strength and Conditioning Training on Physical Fitness of Well-Trained Mixed Martial Arts Athletes, J. Sports Sci. Med.; 17(3), 348−358. https://www.researchgate.net/publication/325742745

Kriegel, V. G. (1998). Experiences and effects with 6 years of judo training in ambulatory rehabilitation of bronchial asthma in childhood. Rehabilitation (Stuttg), 37(1), 36–43. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9551506/

Lenetsky, S., Uthoff, A., Coyne, J., & Cronin, J. (2022). A review of striking force in full-contact combat sport athletes: Methods of assessment. Strength and Conditioning Journal. 44(1), 71−83. https://doi.org/10.1519/SSC.0000000000000643

López, I., Mielgo Ayuso, J., Terrados, N., & Calleja Gonzalez, J. (2020). Evidence-based post exercise recovery in combat sports: A narrative review. The Journal of Sports Medicine, 61(3). https://doi.org/10.23736/S0022-4707.20.11341-0

Lystad, R. P., Gregory, K., & Wilson, J. (2014). The epidemiology of injuries in mixed martial arts: A systematic review and meta-analysis. Orthopaedic Journal of Sports Medicine, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.1177/2325967113518492

Martinkova, I., & Parry, J. (2016). The paradox of martial arts – safe combat. Ido Movement for Culture. Journal of Martial Arts Anthropology, 16(4), 4–10. https://doi.org/10.14589/ido.16.4.2

Mokhtar, A. H., Zin, R. M. W. M., Yahya, A., Zain, F. M., Selamat, R., Ishak, Z., & Jalaludin, M. Y. (2025). Rationale, design, and methodology of My Body Is Fit and Fabulous at school (MyBFF@school) study: A multi-pronged intervention program to combat obesity among Malaysian schoolchildren. BMC Public Health, 24(Suppl 1), 3626. https://doi.org/10.1186/s12889-024-20726.

Moore, B, Dudley, D, Woodcock, & S. (2020). J. Bodyw. Mov. Ther., 24(4), 402−412. https://doi.org/10.1016/j.jbmt.2020.06.017.

Pereira-Marcos, P. V. C., Folle, A., Floriano, L. T., Souza, F. G., Wiggers, L. L. J., & Farias, G. O. (2022). Teaching combat sports in school physical education: Development of specific motor skills. Ido Movement for Culture. Journal of Martial Arts Anthropology, 22(4), 58–63. https://doi.org/10.14589/ido.22.4.7

Pimentel Gomes, M., Avelar Rosa, B., Pereira Morato, M., Gavião de Almeida, J., Figueiredo, A., & Terrisse, A. (2012). Martial Arts & Combat Sports in Physical Education and Sport Sciences Degrees: Comparative Study of Brazil, France, Portugal and Spain. Game, Drama, Ritual in Martial Arts and Combat Sports, 68. Societyhttps://www.academia.edu/60312714/Martial_Arts_and_Combat_Sports_in_Physical_Education_and_Sport_Sciences_Degrees

Rahmati, M., Lee, S., Yon, D. K., Lee, S. W., Udeh, R., McEvoy, M., Oh, H., Butler, L., Keyes, H., Barnett, Y., Koyanagi, A., Shin, J. I., & Smith, L. (2024). Physical activity and prevention of mental health complications: An umbrella review. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 160, 105641. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2024.105641

Schlösser, T. P., Stadhouder, A., Schimmel, J. J., Lehr, A. M., van der Heijden, G. J., & Castelein, R. M. (2014). Reliability and validity of the adapted Dutch version of the revised Scoliosis Research Society 22-item questionnaire. The Spine Journal, 14(8), 1663–1672. https://doi.org/10.1016/j.spinee.2013.09.046

Strayhorn, J. M., & Strayhorn, J. C. (2009). Martial arts as a mental health intervention for children? Evidence from the ECLS-K. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 3(1), 32. https://doi.org/10.1186/1753-2000-3-32

Top 10 Martial Arts Schools in the World - [Electronic resource] - Access mode: https://www.fightmatrix.com/2025/01/28/top-10-martial-arts-schools-in-the-world/ (Accessed: 12.07.2025)

Wang, C., & Liu, J. (2018). A study on the teaching content of martial arts in primary and secondary schools from the perspective of cultural inheritance. Advances in Physical Education, 8(1), 1−6. https://doi.org/10.4236/ape.2018.81001.

Watson, A., Post, E., Biese, K., Kliethermes, S., Brooks, M. A., & Bell, D. (2021). Decreased physical activity and sleep, not sport specialization, predict illness in middle school athletes. Sports Health, 13(1), 25–30. https://doi.org/10.1177/1941738120927599

Yan Y. X., Liu, Y. Q., Li, M., Hu, P. F., Guo, A. M., Yang, X. H., Qiu, J. J., Yang, S. S., Shen, J., Zhang, L. P., & Wang, W. (2009). Development and evaluation of a questionnaire for measuring suboptimal health status in urban Chinese. Journal of Epidemiology, 19(6), 333–341. https://doi.org/10.2188/jea.je20080086

Zhanibek, K. Zh. B., Kasymbayeva, J. Sh. S. E., Minarbekov D. I. & Sydykov, N. T. (2021). The Influence of Qazaq Kuresiclasses on the management of the level of reserves of the athletes' body. Cypriot Journal of Educational Science. 16(6), 3147−3155. https://doi.org/10.18844/cjes.v16i6.6514

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03

Як цитувати

Орлов, О. . (2025). До проблеми вибору виду єдиноборств під час занять фізичною культурою в старшій школі. Єдиноборства, (4(38), 5–18. https://doi.org/10.15391/ed.2025-4.01

Номер

Розділ

Статті