Changes in balance indicators of taekwondo players under the influence of using exercises on unstable support
DOI:
https://doi.org/10.15391/ed.2022-4.06Keywords:
taekwondo player, coordination, balance, development, sports training, unstable supportAbstract
Рurpose: of the study is to track
changes in the balance indicators of taekwondo players aged 13-14 under the influence of exercises
on unstable support. Material and methods. 8 taekwondo athletes aged 13-14 (4th year of training)
participated in the study. To implement the tasks of our research, the following methods were used:
to establish the relevance of the topic and select appropriate tests, an analysis of scientific and
methodical literature was conducted; to determine balance indicators, Romberg's test was
performed on the right and left leg, with eyes open and closed, and a test according to the Yarotskiy
method; in order to check the effectiveness of exercises on an unstable support, a pedagogical study
was organized and the obtained indicators were analyzed by methods of statistical information
processing. Pedagogical testing was conducted remotely through the zoom virtual conference
platform for each individual athlete in a separate conference session. Results: indicators of balance
development of taekwondo players aged 13-14 have been established at a sufficient level. There was
no difference between the performance of balance test exercises on the left and right leg in athletes
(at p˃0,05). Performance indicators of the Romberg test while standing on one leg with eyes open
are significantly higher than performance of this task with eyes closed (at p˂0,01). After the
conducted pedagogical study, the balance indicators of young athletes in almost all test exercises
underwent positive changes: the performance indicators of the Romberg test on the right and left
leg with open eyes improved by 10,1 % and 7,6 %, respectively (at p˂0,05); with eyes closed
improved by 11,6 % when performing the test on the right leg and by 14 % on the left leg
(at p˂0,05). The results of the Yarotskiy test in our study had an improvement of 10,8 %, but did not
have reliability (at p˃0,05) Conclusions. The suggested exercises of an imitative nature, which are
performed on a non-sticky support, have a positive effect on the development of coordination
abilities of taekwondo players, in particular, balance
References
Алексєєв, А.Ф., Романенко, В.В., & Тропін, Ю.М. (2022). Взаємозв’язок сенсомоторних реакції з деякими компонентами підготовленості таеквондистів-юніорів.
Єдиноборства, №3(25), 4–17, DOI:10.15391/ed.2022-3.01
Бачинська, Н.В., & Кощєєв, О.С. (2010). Контроль загальної та спеціальної фізичної підготовленості тхеквондистів 12-13 років. Педагогіка, психологія та медикобіологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 1, 6-9.
Кощеєв, О.С. (2009). Тхеквондо (ВТФ). Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Національний олімпійський комітет України. Київ.
Лукіна, О.В. (2009). Оптимізація спеціальної фізичної підготовленості юних тхеквондистів на етапі попередньої базової підготовки. (Автореф. дис. …
к.фіз.вих.). Дніпропетровськ, Україна.
Луценко, М.М. (2020). Удосконалення процесу навчання складно-координаційним технічним діям в тхеквандо на етапі початкової підготовки. (Автореферат дипломної роботи … кваліфікації магістру). Миколаїв, Україна.
Новікова, О. (2004). Розвиток спеціальних рухових здібностей юних тхеквондистів на етапі попередньої базової підготовки. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, №3, 36-43.
Новікова, О. (2007). Спеціальна рухова підготовка юних тхеквондистів 9-12 років. Молода спортивна наука України. 8, Т 1, 278-283.
Пашков, И.Н. (2015). Методика совершенствования координационных способностей юных тхеквондистов на этапе предварительной базовой подготовки. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 05, 27-31 http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2015.0505
Пашков, І.М. (2018). Динаміка розвитку координаційних здібностей тхеквондистів 8–10 років. Єдиноборства, №3(9), 41-48. DOI:10.5281/zenodo.1255654
Пашков, І.М. (2019). Загальна структура координаційних здібностей юних тхеквондистів 12–14 років. Єдиноборства., №3(13), 46–54. DOI:10.15391/ed.2019-3.06
Пашков, І.М. (2021). Прояв координаційних здібностей в тхеквондо. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти, 25-28.
Романенко, В.В., Тропін, Ю.М., & Шандригось, В.І. (2022) Особливості прояву сенсомоторних реакцій таеквондистів різного віку та кваліфікації. Єдиноборства,
№3(25), 67–80. DOI:10.15391/ed.2022-3.062022
Стрельчук, С. (2017). Розвиток спеціальних рухових здібностей тхеквондистів на етапі попередньої базової підготовки. Молодь та олімпійський рух, 176-177.
Челомбитько, С.В., & Ігнатенко, С.О. (2020). Використання додаткових методів в засвоєнні степової техніки тхеквондистами віком 6-10 років на начальному етапі тренування. Сучасні проблеми фізичного виховання, спорту та здоров’я людини, 79-83.
Gokhan Ipekoglu, Hakan Karabiyik, Fatmanur Er, Ceren Suveren Erdogan, Ergun Cakir, Mitat Koz, Gul Baltaci, & Fatma Filiz Colakoglu. (2018). Does bosu training affect on dynamic and static balance in adolescent taekwondo athletes? Kinesiologia Slovenica, 24, 1, 5–13.
Fahmy Fachrezzy, Uzizatun Maslikah, Endy Safadilla, Reggie Reginald, & Singgih Hendarto (2021). Physical fitnessof the poomsae taekwondo athletes in terms of agility, balance and endurance. Kinestetik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 5(1), 111-119. DOI : 10.33369/jk.v5i1.1436
Manolya, Akin, & İnci, Kesilmiş (2020). The effect of blood flow restriction and plyometric training methods on dynamic balance of taekwondo athletes. Pedagogy of Physical Culture and Sports, №4, 157-162. doi:10.15561/26649837.2020.040
Nazarifar, Negin, & Shahbazi, Mehdi. (2016). The impact of trampoline trainings on eye-foot coordination among novice taekwondo players. 9-th International congress on physical education and sport sciences. 9-10 march 2016, Volume 9. https://www.sid.ir/en/Seminar/viewpaper.aspxID=16897
Mischenko, N., Kolokoltsev, M., Ustselemova, N., Ilyina, G., Purevdorj, D., Khusman, O., Baatar, B., Romanova, E., & Kokhan, S. (2020). Trampolines-acrobatic exercises in training of 7 year-old Taekwondo athletes. Journal of Physical Education and Sport (JPES), Vol 20,3169 – 3175. DOI:10.7752/jpes.2020. s 6429.
Shirley, S.M., Fong, Siu-ngor, Fu, & Gabriel, Y.F.Ng (2012). Taekwondo training speeds up the development of balance and sensory functions in young adolescents. Journal of Science and Medicine in Sport, Volume 15, Issue 1, 64-68.