Навчання студентів-єдиноборців бігу на 1500 м з використанням ритмічних стимулів

Автор(и)

  • Андрій Єфременко Харківська державна академія фізичної культури, Україна
  • Світлана Пятисоцька Харківська державна академія фізичної культури, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2022-4.02

Ключові слова:

біг, навчання, каденс, MAV, VO2max, темп, ритм, єдиноборці, підготовленість

Анотація

Мета: дослідити ефективність навчання студентів-єдиноборців бігу на
1500 м з використанням ритмічних стимулів. Матеріал та методи. Для вирішення завдань
дослідження були застосовані наступні методи педагогічного дослідження: теоретичні
(аналіз, синтез, порівняння, узагальнення абстрагування) та практичні (спостереження,
тестування, експеримент, математико-статистичний). У дослідженні брали участь
студенти-єдиноборці 18,5±0,5 років ІІ курсу денної форми навчання (n=20). Результати: в
якості характеристик, які визначають володіння технікою бігу, були обрані показники, що
свідчать про економічність пересування бігуна: MAV – максимальна аеробна швидкість;
VO2max – максимальна швидкість поглинання кисню. Вважаємо, що в умовах обмеженого
часу на навчання бігу (8 занять) саме підвищення економічності бігу свідчить про розуміння
спортсменом сутності даної рухової дії. В якості стимулюючого фактору у
експериментальній програмі навчання бігу студентів-єдиноборців використовували біг з
метрономом із заданою частотою, яка збільшувалася на кожному занятті з 157 уд/хв до
165 уд/хв. Студенти мали спочатку бігти синхронізуючи свої кроки з метрономом, а після
відпочинку відтворювати вивчений ритм без зовнішнього стимулювання. Спортсмени-єдиноборці контрольної групи впродовж такого ж часу навчалися бігу за традиційною
програмою. Результатом дослідження стали достовірно (p<0,05) більш високі показники
каденсу бігу і результатів бігу на еталонній дистанції 1500 м в групі студентів-єдиноборців,
які займалися з використанням ритмічних стимулів. В той же час, не спостерігалися
достовірні відмінності у показниках MAV та VO2max у єдиноборців обох груп протягом
всього періоду дослідження (p>0,05). Це вказує на результативність навчання бігу за
експериментальною програмою, шляхом покращення економічності бігу, а не підвищення
рівня витривалості. Висновки. Встановлено, що 8 занять навчання тривалого бігу
протягом 120 хв. на тиждень не сприяють підвищенню MAV та VO2max у студентів-єдиноборців, які навчалися як за традиційною, так і експериментальною методиками.
Виявлена ефективність застосування зовнішніх ритмічних стимулів за допомогою
метронома при навчанні студентів-єдиноборців легкоатлетичному бігу, що
характеризується підвищенням каденсу бігу. Це вказує на покращення рівня володіння
технікою пересування при підвищенні його економічності.

Біографії авторів

Андрій Єфременко, Харківська державна академія фізичної культури

к.фіз.вих., доцент

Світлана Пятисоцька, Харківська державна академія фізичної культури

к.фіз.вих., доцент

Посилання

Базилевич, Н.О., Волківський, М.В., & Тонконог, О.С. (2021). Вплив засобів легкої атлетики на фізичну підготовленість студентів-боксерів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 5K (134), 54-57.

Бойченко, Н.В., Тропін Ю.М., Алексєєва, І.А., Пилипець, О.В., & Демченко, Н.В. (2022). Вдосконалення методики розвитку витривалості кваліфікованих борців.

Єдиноборства, 3 (25), 18-31.

Гаврилова, Н.М., & Прус, Н.М. (2013). Навчання виконанню бігових легкоатлетичних дисциплін студентів ВНЗ. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, 112 (4), 75-77.

Гелета, Д.Д., & Горшанкова, Т.О. (2022). Біг як засіб зміцнення здоров’я та формування фізичних якостей студентів. The VII International Scientific and Practical Conference «Science, trends and perspectives of development», February 21-23, Budapest, 156-158.

Гуменний, В. (2013). Особливості фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів на основі урахування специфіки професійної діяльності. Спортивний вісник Придніпров’я, 1, 70-73.

Гуцул, Н.З. (2018). Особливості спеціальної фізичної підготовки єдиноборців на етапі спеціалізованої базової підготовки. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 5, 203-208.

Довганик, М., Чичкан, О., & Грицай, Р. (2015). Вплив занять оздоровчим бігом на розумову працездатність студентів. Науковий часопис [Національного педагогічного університету імені МП Драгоманова]. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 5 (1), 88-91.

Єфременко, А.М., Шутєєв, В.В., Ленська, О.В., Шутєєва, Т.М., & Крайник, Я.Б. (2021). Підходи до організації навчання студентів видам легкої атлетики. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 3, 46-49.

Ігнатенко, С.О., & Петров, Є.П. (2018). Вплив занять циклічними видами спорту на фізичний розвиток студентів. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. КД Ушинського. Педагогічні науки, 3, 45-51.

Пічурін, В., & Москаленко, Н. (2022). Особливості впливу занять стаєрським бігом на формування вольових якостей у студентів. Спортивний вісник Придніпров’я, 1, 105-110.

Романенко, В.В., Веретельникова, Н.А., & Вовк, А.М. (2022). Дослідження особливостей прояву сенсомоторних реакцій єдиноборців та представників спортивних ігор. Єдиноборства, 1, 42-52.

Яловик, А. (2012). Вплив процесу формування рухових навичок бігу на швидкісні якості студентів. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 8, 43-46.

Яловик, А. (2015). Методика формування рухових навичок у студентів вищих навчальних закладів засобами легкої атлетики. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт, 17, 72-76.

Barley, O.R., Chapman, D.W., Guppy, S.N., & Abbiss, C.R. (2019). Considerations When Assessing Endurance in Combat Sport Athletes. Frontiers in physiology, 10, 205.

Berthon, P., Fellmann, N., Bedu, M., Beaune, B., Dabonneville, M., Coudert, J., & Chamoux, A. (1997). A 5-min running field test as a measurement of maximal aerobic velocity. European journal of applied physiology and occupational physiology, 75(3), 233-238.

Bridel, W.M., & Denison, P.J. (2016). Endurance running. A Socio-Cultural Examination, 1.Mischenko, N.Y., Kolokoltsev, M., Gryaznykh, Ä., Vorozheikin, A., Romanova, E., & Suslina, I. (2021). Endurance development in Taekwondo according to the Tabata protocol. Journal of Physical Education and Sport, 21, 3162-3167.

Nikolaidis, P.T., & Beat, K. (2019). Physiology of endurance running and exercise behaviour. Physiology and Behavior, 205, 1-58.

Pelipenko, S.A. (2013). Development of aerobic-anaerobic working capacity of judokas by means of interval run. Theory and Practice of Physical Culture,7, 18.

Werner, S., Hasegawa, K., Kanosue, K., & Vogt, T. (2019). Visuomotor adaptation in martial arts and running experts. Committee for Martial Arts Studies in the German Association of Sport Science, 2.2, 1-2.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-10

Номер

Розділ

Статті