Оптимізація навчального процесу в карате з використанням комп'ютерних технологій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2019-4.05

Ключові слова:

єдиноборства, карате, методика, комп'ютерна програма, психологія, мотивація, алгоритм

Анотація

Мета: підвищити ефективність спортивної підготовки в карате шляхом впровадження в тренувальний процес спеціальної комп'ютерної програми «Pocket sensei». Матеріали і методи: вивчення спеціальної методичної літератури, присвяченої специфіці навчання в карате, дозволило визначити основні проблемні питання, які можна вирішити за допомогою використання спеціалізованої комп'ютерної програми. До таких питань належать: методична підтримка тренувального процесу в карате (текстова інформація, відео), психологічні тести, база даних про спортсменів. У дослідженні використані наступні методи: теоретичний аналіз науково-методичної літератури, інструментальний метод, психологічні методи, анкетування, методи комп'ютерного програмування. Результати: пошук шляхів підвищення зацікавленості молодого покоління до занять спортом одна з найважливіших завдань, яке доводиться вирішувати тренеру. Мотивація спортсмена є важливим чинником, що детермінують його працездатність, професійне зростання і результативність як в тренувальній, так і в змагальній діяльності. Вміле і продумане використання в тренувальному процесі комп'ютерних технологій може стати саме тим мотивуючим фактором, який дозволить захопити юних спортсменів тренувальними заняттями, підвищить їх дисципліну і відповідальність. На першому етапі дослідження розроблені: спеціалізована комп'ютерна програма «Pocket sensei» і авторська методика стрес-тренування «Komorebi». Комп'ютерна програма «Pocket sensei» спрямована на отримання позитивного зворотнього зв'язку між тренером і учнем. Тренер має можливість відстежувати дії юного спортсмена в програмі і краще розуміти спектр його інтересів, що дозволить оптимізувати процес навчання в карате. Методика стрес-тренування «Komorebi» заснована на техніці конфронтації з придушенням тривожної реакції (exposure / response prevention) - розвиток техніки систематичної десенсибілізації, тобто методика зменшення негативної напруги, тривоги і страхів до образів, що напружують, об'єктів або ситуацій, що лякають. Висновки: в результаті теоретичного аналізу науково-методичної літератури підтверджена ефективність використання комп'ютерних технологій у карате, які дозволяють вивести процес навчання на більш високий професійний рівень. Розроблено спеціалізовану комп'ютерну програму «Pocket sensei» і авторська методика стрес-тренування «Komorebi». Впровадження даних розробок в навчальний процес дозволить підвищити ефективність спортивної підготовки в карате.

Біографії авторів

Вероніка Душкевич , Харківська Державна академія фізичної культури

студентка кафедри одноборств

Вячеслав Романенко, Харківська державна академія фізичної культури

к. фіз. вих., доцент

Посилання

Ашанин, В. С, & Романенко, В. В. (2015). «Использование компьютерных технологий при оценке сенсомоторных реакций в единоборствах». Слобожанский науково-спортивний сбірник, №4 (48), 15-18.

Ашанін, В. С., Єгорова, О. В., & Філенко, Л. В. (2018). Інформаційно-комунікаційні системи у фізичному виховані та спорті. Серія: Інформатика та інформаційні технології у фізичному виховані та спорті. [Навчальний посібник], ХДАФК, Харків.

Бабушкин, Г. Д., & Бабушкин, Е. Г. (2000). Формирование спортивной мотивации. Монография. Омск.

Барканова О. В. (2009). Методики диагностики эмоциональной сферы: психологический практикум. Серия: Библиотека актуальной психологии. Литера-принт, Красноярск.

Бойченко, Н. В., Алексеева, И. А., & Алексенко, Я. В. (2013). «Применение информационных технологий в спорте и восточных единоборствах». Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях, 56.

Бойченко, Н. В., Алексєнко, Я. В., & Алексєєва, І. А. (2015). «Інноваційні технології в системі підготовки спортсменів-єдиноборців». Єдиноборства, (11), 25-27.

Кузьмин, Е. Б., Денисенко, Ю. П., & Драндров, Г. Л. (2009). «Формирование спортивной мотивации как психолого-педагогическая проблема». Педагогико-психологические и медико-биологические проблемы физической культуры и спорта, (4 (13)), 87-94.

Маккелланд Д. (2007). Мотивация человека. Спб., Питер.

Ровный, А. С., Романенко, В. В., & Пятисоцкая, С. С. (2016). «Методика контроля и анализа изменений частоты сердечных сокращений единоборцев под воздействием физических нагрузок с использованием компьютерного приложения». Слобожанський науково-спортивний вiсник, 95-99.

Романенко, В. В., & Веретельникова, Н. А. (2017). «Биомеханический анализ техники в единоборствах». Единоборства No 4, 74-78.

Романенко, В. В., & Вовк, А. А. (2019). «Підвищення якості організації та проведення тренувального процесу з одноборцями-новачками завдяки використання спеціалізованої комп'ютерної програми для мобільних пристроїв». Единоборства No3,(13), 55-64.

Федоскина Е. М. (2010). «Методы психологической реабилитации спортсменов, находящихся в состоянии перенапряжения». VI Международ. науч. конф. психологов физической культуры и спорта, 153-155.

Хорни, К. (2016). Невротическая личность нашего времени. Philosophical arkiv, Nyköping (Sweden) - ISBN 978-91-983073-3-7.

Guay, R, Boggiano, А. К., & Vallerand, R. J (2001). «Autonomy support, motivation, and perceived competence: Conceptual and empirical linkages». Personality and Social Bulletin, 27, 643-650.

Jones, G., & Gary L. (2012). «Strauss, William and Neil Howe 'Generations: The History of America’s Future, 1584-2069' (Book Review)». Perspectives on Political Science 21, 218.

Weinberg, R.S., & Gould, D. (2007). Foundation for Sports & Exercise Psychology (Fourth edition). Human Kinetics.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-24

Номер

Розділ

Статті