Підтримка дітей та молоді через соціально-емоційну освітню діяльність (на прикладі реалізації проєкту «Розширення можливостей для дітей і молоді через навчання, розвиток навичок та UPSHIFT» Молодіжним центром «Start» УДПУ імені Павла Тичини).

Автор(и)

  • Оксана Кравченко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Умань, Україна https://orcid.org/0000-0002-9732-6546
  • Алла Войтовська Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Умань, Україна https://orcid.org/0000-0003-4960-6348

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.2.7

Ключові слова:

соціально-емоційна освіта, діти, молодь, емоційна грамотність, психоемоційна підтримка, розвиток навичок, інклюзія, проєкт

Анотація

У статті розглядається актуальність впровадження соціально-емоційної освіти в умовах сучасних глобальних викликів, що охоплюють соціальну нестабільність, інформаційне перенавантаження та проблеми психічного здоров’я серед дітей і молоді. Соціально-емоційна освіта представлена як стратегічно важливий підхід до формування емоційної грамотності, розвитку навичок емпатії, саморегуляції, самоусвідомлення та конструктивної взаємодії.

На прикладі проєкту «Розширення можливостей для дітей і молоді через навчання, розвиток навичок та UPSHIFT», реалізованого Молодіжним центром «Start» Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини у співпраці з ГО «СКЦ «Задзеркалля» за підтримки ЮНІСЕФ Україна, проаналізовано ефективність інтеграції СЕО в різні освітньо-соціальні простори.

Дослідження охоплює багатовекторну діяльність, що проводиться на базі дошкільних закладів, бібліотек, молодіжних центрів і соціальних установ, що забезпечує інклюзивність, міжсекторальну взаємодію та широкий охоплення цільової аудиторії. У статті наведено дані опитування батьків щодо емоційного стану дітей, результати якого свідчать про позитивну динаміку у психоемоційній сфері, розвитку комунікативних і когнітивних навичок. Окрему увагу приділено структурі навчальних модулів, ролі фахівців у формуванні безпечного освітнього середовища, ефективним методам роботи з дітьми, що враховують вікові особливості та потреби внутрішньо переміщених осіб.

Зроблено висновки щодо високої ефективності впроваджених практик соціально-емоційної освіти, їх впливу на гармонійний розвиток дитини та необхідність подальшого впровадження СЕО в систему підготовки педагогічних і соціальних кадрів.

Біографії авторів

Оксана Кравченко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Умань

доктор педагогічних наук, професор, декан факультету соціальної та психологічної освіти

Алла Войтовська, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Умань

доцентка кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи, докторка філософії із соціальної роботи

Посилання

Гоулман, Д. (2017). Емоційний інтелект: чому він може бути важливішим за IQ. К.: Основи. 464 с. [Goulman, D. (2017). Emotional intelligence: why it can be more important than IQ. Kyiv: Osnovy. 464 p.]. [in Ukrainian].

Дужик, Н. В. (2023). Теоретичні аспекти соціально-емоційного навчання в контексті сучасної освіти. Інноваційна педагогіка. № 65(2). С. 101–105. [Duzhyk, N. V. (2023). Theoretical aspects of socio-emotional learning in the context of modern education. Innovative Pedagogy. No. 65(2). P. 101–105]. URL: https://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/65/part_2/19.pdf [in Ukrainian].

Приходько, Ю. О. (2013). Розвиток емоційної чутливості у дітей дошкільного віку: монографія. К.: Ніка-Центр. 192 с. [Prykhodko, Yu. O. (2013). Development of emotional sensitivity in preschool children: monograph. Kyiv: Nika-Center. 192 p]. [in Ukrainian].

Гриневич, Л. М. (2016). Концепція «Нової української школи»: стратегія реформування освіти. Освіта і управління. № 3–4. С. 5–15. [Grynevych, L. M. (2016). The concept of the “New Ukrainian School”: a strategy for reforming education. Education and Management. No. 3–4. P. 5–15]. [in Ukrainian].

Калашнікова, С. (2021). Соціально-емоційне навчання: аналітичний огляд. EdCamp Ukraine. [Kalashnikova, S. (2021). Social-Emotional Learning: An Analytical Review. EdCamp Ukraine]. URL: https://nus.org.ua/2021/08/31/yak-uprovadzhuvaty-sotsialno-emotsijne-navchannya-v-shkolah-analitychnyj-oglyad/. [in Ukrainian].

Марущенко, О., Масалітіна, О. (2022). Практика впровадження СЕО в українських школах. EdCamp Ukraine. [Marushchenko, O., Masalitina, O. (2022). Practice of implementing SEA in Ukrainian schools. EdCamp Ukraine. URL: https://nus.org.uaCollaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL). What is SEL?]. URL: https://casel.org/what-is-sel/ [in Ukrainian].

Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL). What is SEL? URL: https://casel.org/what-is-sel/

EdCamp Ukraine. (2025). Building an Effective SEE Learning Programme in Ukraine. Journal of Educational Change. URL: https://journals.sagepub.com/doi/ 10.1177/20556365251321119

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-15

Як цитувати

Кравченко, О. ., & Войтовська, А. . (2025). Підтримка дітей та молоді через соціально-емоційну освітню діяльність (на прикладі реалізації проєкту «Розширення можливостей для дітей і молоді через навчання, розвиток навичок та UPSHIFT» Молодіжним центром «Start» УДПУ імені Павла Тичини) . Social Work and Education, 12(2), 215–223. https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.2.7

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK