Розвиток соціальної роботи в Україні: від жіночих ініціатив до сучасної професійної соціальної роботи
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.2.4Ключові слова:
жіночі ради, історія соціальної роботи, соціальна робота, професійна соціальна робота, принципи соціальної роботи, цілі соціальної роботиАнотація
У статті аналізуються різні аспекти соціальної роботи, включаючи забезпечення соціального захисту та надання допомоги окремим особам і групам, які потрапили в складні життєві обставини. Розглядається, також, формування стратегії жіночої ініціативи, спрямованої на розвиток адресної допомоги, соціальної підтримки сімей, дітей та молоді, а також забезпечення соціального захисту громадян. Особливу увагу приділено створенню умов для роботи з різними категоріями отримувачів послуг, а також соціальній підтримці громадян, які були звільнені у запас або відправлені у відставку з військової служби, а також їх сімей, роботі з внутрішньо-переміщеними особами та іншими категоріями, яких торкнулась війна.
Виявлено сучасний стан соціальної роботи як професійної діяльності. Проведено аналіз та обґрунтування форм і методів соціальної роботи, необхідних для навчання студентів вищих навчальних закладів. Також, представлено перелік умов, необхідних для формування у студентів системи теоретичних знань, практичних навичок та умінь, які забезпечать їх ефективну самореалізацію в процесі професійного навчання.
Особлива увага приділяється розвитку особистісних якостей соціального працівника, що сприятиме формуванню всебічно обізнаних фахівців у сфері соціальної роботи і їх якісної роботи у важких сучасних умовах.
Мета статті полягає у необхідності осмислення проблем розвитку професійної соціальної роботи, включаючи період жіночих ініціатив з кінця ХХ ст. Це потребує від науковців повного усвідомлення того шляху, який пройшла соціальна робота до свого професійного становлення, уміння саме жінкам самовизначатися у соціальному просторі шляхом прояву власної позиції, самостійного розв’язання професійних соціальних завдань, критичного мислення у прийнятті професійного рішення.
Основними завданнями дослідження визначено ряд ключових аспектів, які сприяють глибшому розумінню процесу професійного розвитку у сфері соціальної роботи. По-перше, важливим є виявлення та узагальнення складових цього професійного розвитку, які реалізуються під час саморуху особистості. Цей процес саморозкриття дозволяє людині не лише усвідомлювати свої внутрішні ресурси, але й будувати свою ідентичність, осмислюючи власну роль у соціумі та значення своїх дій. Дослідження акцентує увагу на особливостях жіночих ініціатив, які відіграють важливу роль у формуванні професійної самовизначеності. Жінки, які активно беруть участь у соціальній сфері, часто стають каталізаторами змін, що підвищує їхню значимість як професіоналів. Вивчення цих ініціатив дозволяє зрозуміти, як вони впливають на розвиток особистісних якостей та професійних навичок, які є необхідними для успішного зростання у кар'єрі. Означені завдання сприяють комплексному аналізу особистісного та професійного розвитку в соціальній роботі, що в свою чергу може призвести до вдосконалення методів підготовки фахівців у цій галузі, а також до створення більш сприятливих умов для самореалізації особистостей у соціальному контексті. За результатами узагальненого аналізу зроблено висновки, що для успішного виконання цих завдань соціальні працівники повинні мати широкий спектр знань і навичок, які допоможуть їм взаємодіяти з різними групами населення, розуміти їхні потреби та вирішувати їхні проблеми
Висновки дослідження підтверджують, що всі соціальні перетворення вимагають наявності спеціальних знань та навичок. Для цього необхідно організовувати тренінги та семінари на державному рівні, а також на рівні українських і міжнародних неурядових організацій, переважно в онлайн-форматі. Особливу увагу варто приділити організації нових напрямків діяльності, таких як: підтримка постраждалих від сексуального насильства (жінок, чоловіків та дітей); робота з сім’ями ветеранів війни; а також підтримка родин, в яких є загиблі або зниклі безвісті під час війни. Ці ініціативи сприятимуть покращенню соціальної підтримки у складних умовах та забезпечать більш ефективну допомогу тим, хто її потребує.
Ключові слова: жіночі ради; історія соціальної роботи; соціальна робота; професійна соціальна робота; принципи соціальної роботи; цілі соціальної роботи.
Посилання
Карпенко, О. (2024). Педагогічний моніторинг професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери у процесі застосування електронного навчання. Social Work and Education. 11. 1. 33-40. [Karpenko, O. (2024). Pedagogical monitoring of professional training of future specialists in the social sphere in the process of using e-learning. Social Work and Education. 11.1. 33-40]. https://elibrary.kubg.edu.ua/ id/eprint/49523/1/O_Karpenko_SWE_1_11_2024_FPSRSO.pdf. [in Ukrainian].
Карпенко, О., Cherusheva, G., Verbovska, L., Kolomiiets, M., Savastru, N. (2024). The role of stakeholders in ensuring the quality of higher education in Ukraine: cooperation and partnership. Conhecimento & Diversidade. 16 (44). 425-449. [Karpenko, O., Cherusheva, G.,Verbovska, L., Kolomiiets, M., Savastru, N. (2024). The role of stakeholders in ensuring the quality of higher education in Ukraine: cooperation and partnership. Conhecimento & Diversidade, 16 (44). 425-449]. https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/conhecimento_diversidade/issue/view/432
Лукашевич, М., Мигович, І. (2003). Теорія і методи соціальної роботи. К.: МАУП, 168. pLukashevich, M., Mygovich, I. (2003). Theory and methods of social work. Kyiv: MAUP, 168]. [in Ukrainian].
Лукашевич, М.П., Семигіна, Т.В. Соціальна робота (теорія і практика): підручник. Київ. Каравела. 368 с. [Lukashevich, M.P., Semigina, T.V. Social work (theory and practice): textbook. Kyiv. Karavela. 368 p.] [in Ukrainian].
Петрочко, Ж., Лях, Т. (2024). Потенціал волонтерства для розвитку деокупованих громад. Ввічливість. Humanitas, (3), 202-207. [Petrochko, Zh., Lyakh, T. (2024). The potential of volunteerism for the development of de-occupied communities. Ввічливість. Humanitas, (3), 202-207]. [in Ukrainian].
Семигіна, Т. (2024). Роль професійних асоціацій у забезпеченні якості вищої освіти: кейс соціальної роботи. [Semigina, Т. (2024). The role of professional associations in ensuring the quality of higher education: a case study of social work]. https://www.researchgate.net/ profile/TetyanaSemigina/publication/389063994_ROL_PROFESIJNIH_ASOCIACIJ_U_ZABEZPECENNI_AKOSTI_VISOIOSVITI_KEJS_SOCIALNOI_ROBOTI/links/67b39112461fb56424dea48a/ROL-PROFESIJNIH-ASOCIACIJ-U-ZABEZPECENNI-AKOSTI-VISOI-OSVITI-KEJS-SOCIALNOI-ROBOTI.pdf. [in Ukrainian].
Швед, О. (2024). Підготовка соціальних працівників для дистанційного консультування Актуальні питання розвитку особистості: сучасність, інновації, перспективи: Збірник наукових праць за матеріалами ІІ Міжнародної науково-практичної конференції. Житомир. 374-377. [Shved, O. V. (2024). Training of social workers for distance counseling. Current issues of personality development: modernity, innovations, prospects: Collection of scientific papers based on the materials of the II International Scientific and Practical Conference. Zhytomyr. 374-377]. http://eprints.zu.edu.ua/39465/ 1/2024/B8_24.pdf#page=374. [in Ukrainian].
Shved, O., Liakh, T., Spirina, T., & Lekholetova, M. (2024). Psychosocial support for victims of sexual violence during the war in Ukraine: challenges for social work. Journal of Human Rights and Social Work. Т. 9. №. 3. – С. 464-473. [Shved, O., Liakh, T., Spirina, T., & Lekholetova, M. (2024). Psychosocial support for victims of sexual violence during the war in Ukraine: challenges for social work. Journal of Human Rights and Social Work. Т. 9. №. 3. Р. 464-473]. https://link.springer.com/article/10.1007/s41134-024-00336-w.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Olena Karpenko, Olha Shved

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Creative Commons «Attribution» 4.0