Організація освітнього процесу у закладах вищої освіти України в період воєнного стану

Автор(и)

  • Олена Карпенко Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-6715-2899
  • Тетяна Спіріна Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна http://orcid.org/0000-0003-0287-7343
  • Ірина Нохріна Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна https://orcid.org/0009-0004-3955-4489

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.1.3

Ключові слова:

освітній процес , організація освітнього процесу, студенти, заклад вищої освіти, онлайн навчання, модульне навчання, дистанційне навчання

Анотація

У статті розглядаються особливості організації та ведення освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні. Зосереджено особливу увагу на формуванні організаційних умов для співпраці з різними групами отримувачів послуг. Це включає соціальну підтримку громадян, які були звільнені у запас або відправлені у відставку з військової служби, а також їхніх родин, роботу з внутрішньо переміщеними особами та іншими категоріями, що постраждали від війни.

Визначено особливості організації освітнього процесу в умовах воєнного стану. Проведено аналіз та обґрунтовано форми і методи дистанційного навчання, що включають елементи електронного та модульного навчання для студентів вищих закладів освіти. Особлива увага приділяється розвитку платформ, таких як Moodle, Classroom, Zoom, Google Meet тощо. Для оперативного обміну інформацією викладачі та студенти використовують корпоративні електронні пошти, а також платформи Viber і WhatsApp, що сприяє формуванню теоретичних знань і практичних навичок у сучасних умовах.

Метою статті є вивчення особливостей організації освітнього процесу у закладах вищої освіти, так як в період воєнного стану ці питання потребують більш ґрунтовного вивчення. При цьому дистанційне та змішане навчання та поєднання аудиторної, позааудиторної діяльності стали звичними для всіх учасників освітнього процесу, адже важливо, щоб нічого не загрожувало життю і здоров’ю здобувачівищої освіти

Ключовими завданнями виокремлено наступне:визначено низку ключових аспектів, що сприяють. глибшому розумінню організації навчального процесу в закладах вищої освіти. Структурування змісту навчального матеріалу є важливим елементом, який забезпечує логічне і послідовне засвоєння знань студентами. Завдяки цій структуризації процес навчання стає більш зрозумілим та організованим, що дозволяє студентам систематично досягати навчальних цілей.

Організація модульного дистанційного навчання у вищих закладах освіти має свої особливості, зумовлені введенням воєнного стану в Україні, та залежить від матеріально-технічного забезпечення, а також, безпекових умов для викладачів і студентів. Це включає тривалість занять, перерви, формат освітнього процесу, що встановлюється вченою радою конкретного закладу, а також навчальне навантаження.

Важливим аспектом є формування індивідуальних освітніх траєкторій для студентів, які з об’єктивних причин пропустили частину навчальних занять. Ключовим завданням менеджменту вищих навчальних закладів є адаптація освітнього процесу до умов воєнного стану шляхом впровадження відповідних методів і засобів, які сприятимуть мінімізації травматичного досвіду та негативного психоемоційного стану, а також забезпеченню реалізації навчального процесу.

Ці завдання вимагають термінового вирішення. Особливо важливо розробити алгоритм та послідовність дій під час повітряної тривоги, а також врахувати можливі перебої з Інтернетом, які можуть виникнути у студентів під час занять, і психоемоційний стан, що впливає на їхню здатність активно залучатися до освітнього процесу.

За результатами узагальненого аналізу зроблено висновки, що що організація освітнього процесу в закладах вищої освіти під час воєнного стану має враховувати основні тенденції дистанційного, онлайн та змішаного навчання. Зокрема, необхідно звернути увагу на: коригування навчальних планів з урахуванням обраної форми навчання; запис відеолекцій, створення презентацій та проведення онлайн-занять у відеоформаті; забезпечення психічного та психосоціального здоров’я як студентів, так і викладачів; а також навчитися визначати достовірність інформації та оперативно реагувати на можливі загрози.

Біографії авторів

Олена Карпенко, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, м. Київ

доктор педагогічних наук, професор, кафедра соціальної педагогіки та соціальної роботи

Тетяна Спіріна , Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, м. Київ

кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра соціальної педагогіки та соціальної роботи

Ірина Нохріна, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, м. Київ

викладач, кафедра соціальної педагогіки та соціальної роботи

Посилання

Горіховський, М., Оганесян, В. (2022). Використання різних видів навчання студентів фахової перед вищої освіти в умовах війни, теорія та практика. Український Педагогічний журнал, 3. 77-89. [Horikhovskyi, M., Ohanesian, V. (2022). The use of various types of student training in vocational higher education in wartime conditions, theory and practice. Ukrainian Pedagogical Journal. 3. 77-89]. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-77-89. [in Ukrainian].

Гура, О. І., Гура О. О., Кириченко Н. В. (2024). Особливості організації освітнього процесу закладу вищої освіти за змішаною формою в умовах воєнного стану. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 107-114. Hura, O. I., Hura O. O., Kyrychenko N. V. (2024). Features of the organization of the educational process of higher education in mixed form under martial law. Pedagogical Sciences: Theory and Practice. (1), 107-114]. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-1-15. [in Ukrainian].

Донченко, О. (2022). Особливості організації освітнього процесу в закладі вищої освіти в умовах воєнного стану. Наукові записки БДПУ, 2. 113–121. [Donchenko, O. (2022). Features of the organization of the educational process in higher education under martial law. Scientific notes of the BSPU. Vyp. 2. 113–121. https://dspace.bdpu.org.ua/handle/123456789/657. [in Ukrainian].

Карпенко, О. (2024). Моделювання самостійної роботи студентів як складової фахової активності у процесі формування професійних компетентностей. Ввічливість. Humanitas. 11. 2. 126-131. [Karpenko O. (2024). Modeling the independent work of students in the process of forming the professional competences. Vvichlyvist. Humanitas. 11. 2. 126-131]. DOI https://doi.org/10.32782/ humanitas/ 2024.2.18 [in Ukrainian].

Карпенко, О. (2024). Соціальне середовище закладу вищої освіти як умова розвитку соціальної активності студентів. Ввічливість. Humanitas, 3. 54-59. [Karpenko O. (2024). Social environment of higher education institution as a condition for the development of students' social activity. Vvichlyvist. Humanitas. 3. 54-59]. DOI https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.8. [in Ukrainian].

Лях, Т., Спіріна, Т. (2021). Моделювання професійної діяльності викладача вищої школи в умовах змішаного навчання. Матеріали ІІІ Всеукраїнської наук.практ.конференції 14 травня 2021 р.. 223-227. [Liakh, T., Spirina, T. (2021). Modeling the professional activity of a higher school teacher in the conditions of blended learning. Materials of the III All-Ukrainian Scientific-Practical Conference May 14, 2021. 223-227. [in Ukrainian].

Положення про організацію освітнього процесу в Київському столичному університеті імені Бориса Грінченка. (2024). [Regulations on the organization of the educational process at Kyiv Metropolian Borys Grinchenko University. (2024) https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vdd/documenty_grinchenko_university/rozdil_10/Polozhennia_pro_orhanizatsiiu_osv_protsesu.pdf [in Ukrainian].

Сисоєва, С. (2000). Технологізація освітньої діяльності в умовах непевної професійної освіти. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи. 319─363. [Sysoieva, S. (2002). Technologization of educational activity in the conditions of uncertain professional education. Continuing professional education: problems, searches, prospects. 319─363. [in Ukrainian].

Шевнюк, О. (2002). Моделі культурологічної освіти майбутнього педагога у вищій школі. Імідж сучасного педагога. 4-5. 65─68. [Shevniuk, O. (2002). Models of cultural education of the future teacher in higher school. Image of the Modern Teacher. The image of a modern teacher. 4-5. 65─68]. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/23105/%201.pdf?sequence=1. [in Ukrainian].

Спіріна Т., Зарюгіна Ю. (2014). Особливості адаптації студентів-першокурсників до умов навчання у вищому навчальному закладі. 182–184. [Spirina T., Zariuhina Yu. (2014). Features of adaptation of first-year students to the conditions of study in a higher educational institution. 182–184]. https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11381/. [in Ukrainian].

Стратегія розвитку Київського столичного університету імені Бориса Грінченка на 2023-2027 рр. [Strategy of Kyiv Metropolian Borys Grinchenko University for 2023-2027]. https://kubg.edu.ua/images/stories/ Departaments/ documents/ksubg-strategy.pdf. [in Ukrainian].

Удалова О., Дзюбинська Х., Ревка Т. (2022). Організація освітнього процесу в умовах війни. Перспективи та інновації науки. 7 (12). 441-449. [Udalova, O., Dziubynska, Kh., Revka, T. (2022). Organization of the educational process in war conditions. Prospects and innovations of science. 7 (12). 441-449]. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-7(12)-441-449. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-30

Як цитувати

Карпенко, О., Спіріна , Т. ., & Нохріна, І. (2025). Організація освітнього процесу у закладах вищої освіти України в період воєнного стану. Social Work and Education, 12(1), 34–43. https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.1.3

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK