Socio-psychological support of mental health of the educational process participants in crisis situations (practical experience)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.1.4

Keywords:

mental health, higher education institutions, educational process, students of higher education, crisis situations

Abstract

The article summarizes the practical experience of the Faculty of Social and Psychological Education of Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, in particular, it identifies the main directions for preserving the mental health of educational process participants: scientific research for the comprehensive rehabilitation of sensitive categories of citizens in crisis conditions (functioning of scientific research centres and laboratories; development of departmental topics; activities of schools of sciences; implementation of educational and scientific programmes, etc.); organization and conduct of extracurricular activities (student competitions, defence of social projects, actions, flashmobs, etc.); initiation of scientific and practical activities for teachers and students (scientific festivals, conferences, online-streaming marathon with lecturers from European countries under the slogan of The World in Support of Education and Science in Ukraine, the Children. Peace. Security online-stream); participation in advanced training programmes and training programmes, training sessions; assistance in and implementation of adaptation programmes for internally displaced persons in the community; project activities; surveys of teachers and higher education students on the state of their mental health; conducting a course of rehabilitation assistance to persons in crisis situations (the course provides for the useful tips and recommendations on how to preserve mental health to ensure emotional stability in the education process. At the same time, it will provide an opportunity to unite the efforts of scientific and pedagogical workers and practitioners (specialists of social institutions, health care institutions, and the public), public organizations in order to search for common areas of cooperation in the direction of socio-psychological rehabilitation of sensitive categories of citizens); placement on the website of the faculty of an information resource with reference to materials relating to the matters of socio-psychological rehabilitation from the consequences of the war. These measures are aimed at creating a safe educational environment for the life and health of higher education students, including their mental health.

Author Biography

Oksana Kravchenko, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Uman

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Department of Social Pedagogy and Social Work, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Uman

References

Всесвітня організація охорони здоров’я. [World Health Organization]. (in Ukrainian). URL: https://vue.gov.ua/%D0%92%D1%81%D0%B5%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82% D0%BD%D1%8F_%D0%BE%D1%80%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F_%D0%BE%D1%85%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B8_%D0%B7%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%E2%80%99%D1%8F

Дружина Президента Олена Зеленська у межах Національної стратегії безбар’єрності запускає проєкт «Реабілітація травм війни в Україні». [The wife of the President, Olena Zelenska, is launching the project "Rehabilitation of War Injuries in Ukraine" as part of the National Barrier-Free Strategy]. (in Ukrainian). URL: https://www.ukrinform.ua/amp/rubric-society/3541350-zelenska-zaavila-pro-zapusk-proektu-reabilitacia-travm-vijni-v-ukraini.html?fbclid=IwAR1ZMaTaURppOw2H3regTkFs ME5xgFb2tibUnK4BuZgZddacEQHySj-VAkM

Кокун, О. М. (2022). Всеукраїнське опитування «Твоя життєстійкість в умовах війни»: препринт. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 46 с. [Kokun, O. M. (2022). All-Ukrainian survey "Your vitality in the conditions of war": preprint. Kyiv: Institute of Psychology named after H.S. Kostyuk of the National Academy of Sciences of Ukraine. 46 p.] (in Ukrainian).

Мартинова, Л. (2022). Психічне здоров я в умовах війни. Журнал «НейроNews: психоневрологія та нейропсихіатрія». 3-4 (134). [Martynova, L. (2022). Mental health in the conditions of war. NeuroNews magazine: psychoneurology and neuropsychiatry. 3-4 (134)]. (in Ukrainian). URL: //neuronews.com.ua/ua/archive/2022/3-4%28134%29/pages-5/psihichne-zdorov-ya-v-umovah-viyni?utm_campaign=MassMail&utm_medium=email&utm_source=female-list#gsc.tab=0

Оприлюднено первинний аналіз оцінювання потреб фахової передвищої та вищої освіти України. [The primary analysis of the assessment of the needs of professional pre-higher and higher education of Ukraine has been published]. (in Ukrainian). URL: //mon.gov.ua/ua/news/oprilyudneno-pervinnij-analiz-ocinyuvannya-potreb-fahovoyi-peredvishoyi-ta-vishoyi-osviti-ukrayini

Оржель, О. (2022). Соціальна місія університету під час воєнного часу в суспільстві знань. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство». №13. С. 26-36. [Orzhel, O. (2022). The social mission of the university during wartime in the knowledge society. International Scientific Journal "Universities and Leadership". No. 13. P. 26-36]. (in Ukrainian).

Панок, В. Г. (2020). Концепція психологічного супроводу освітніх реформ у діяльності психологічної служби. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2(1), 1-16. [Panok, V. G. (2020). The concept of psychological support of educational reforms in the activity of the psychological service. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 2(1), 1-16]. https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-1-9-1. (in Ukrainian).

Панок, В. Г. (2022). Діяльність психологічної служби та українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи в умовах війни: результати, проблеми, пріоритети. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 4(2), 1-8. [Panok, V. G. (2022). Activities of the psychological service and the Ukrainian scientific-methodological center of practical psychology and social work in the conditions of war: results, problems, priorities. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 4(2), 1-8]. (in Ukrainian). https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4205

Слюсаревський, М. М. (2022). Соціально-психологічний стан українського суспільства в умовах повномасштабного російського вторгнення: нагальні виклики і відповіді: Наукова доповідь на засіданні Президії НАПН України 21 квітня 2022 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 4(1). [Slyusarevsky, M. M. (2022). The socio-psychological state of Ukrainian society in the conditions of a full-scale Russian invasion: urgent challenges and responses: Scientific report at the meeting of the Presidium of the National Academy of Sciences of Ukraine on April 21, 2022]. (in Ukrainian). https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4124

Соціально-психологічна реабілітація вразливих категорій громадян від наслідків війни: колективна монографія / О. Д. Caфiн, Н. М. Коляда та ін. ; за заг. ред. О. О. Кравченко. Київ : Ямчинський О.В., 2022. 406 с. [Socio-psychological rehabilitation of vulnerable categories of citizens from the consequences of war: a collective monograph / O. D. Cafin, N. M. Kolyada and others. ; in general ed. O. O. Kravchenko. Kyiv: O. V. Yamchinskyi, 2022. 406 p.].

Факультет соціальної та психологічної освіти. [Faculty of Social and Psychological Education]. (in Ukrainian). URL: fspo.edu.ua

Published

2023-03-30

How to Cite

Kravchenko, O. . (2023). Socio-psychological support of mental health of the educational process participants in crisis situations (practical experience). Social Work and Education, 10(1), 35–46. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.1.4

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK