Побудова авторської семантичної канви у структурній моделі хорового твору (на прикладі хорової творчості В. Мартинюк)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2016.138564Ключові слова:
семантика, хорова музика, регіональні композитори, міфологізація образівАнотація
Мета роботи. Дослідження пов’язане з аналізом хорової спадщини дніпропетровського композитора Валентини Мартинюк, осмисленням творчого методу формування семантичної канви в хорових творах автора та структурування мо- делі твору засобами хорової художньої виразності. Методологія дослідження полягає в застосуванні гносеологічного, ком- паративного, історико-культурного методів та методу цілісного аналізу хорового твору. Даний методологічний підхід дає змогу розкрити глибинні принципи зародження та реалізації художньої ідеї. Наукова парадигма дослідження орієнтована на широкий спектр мистецтвознавчого та культурологічного контексту. Наукова новизна роботи полягає в розширенні уяви про іманентні властивості природи композиторської творчості, формування семантичних комплексів задля втілення худож- ньої ідеї. У статті простежено втілення образів-символів в образно-семантичну канву хорового твору, проаналізовано вплив семантичних знакових символів на вибір засобів музичної та специфічно-хорової виразності, залежність від них формоут- ворюючих елементів та форми хорового твору взагалі; виникнення у творчій свідомості моделі дуального підпорядкування: з одного боку – художній ідеї, а з іншого – особливостям знакової системи авторського музичного мовлення у рамках хорового втілення ідеї-символу. Висновки. Композитор В. Мартинюк будує в хоровій музичній композиції особистісний варіант втілення літературно-поетичного тексту на рівні глобального переосмислення естетичної ідеї. Магістральними образами- символами у творчості композитора є міфологізовані образи Батьківщини, Природи, Матері, України. Крізь призму хорових засобів дані символи сприймаються як авторська особистісна пантеїстична ідея. Досліджуючи семантичну канву хорових творів В. Мартинюк, ми спостерігаємо, як елементи музичного мовлення автора взаємодіють з позатекстовим рядом образів-символів, будуючи нову естетичну реальність. Пантеїстичність символів – характерологічна риса творчої манери композитора. Розкриття жанрової основи її хорових творів зумовлене постійною глибинною присутністю аутентичного зерна. В опрацюванні фольклорних витоків автор досягає істинності у створенні образів-символів Матері, Батьківщини, Природи, України. Дніпропетровський композитор В. Мартинюк знаходить у хоровій музиці особистісне перетворення елементів на- ціональної української музичної культури.##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.