ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ВИКОНАВСЬКИЙ СТИЛЬ ДИРИГЕНТА-ХОРМЕЙСТЕРА ЯК ПРЕДМЕТ ТЕОРЕТИЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147533Ключові слова:
індивідуальний виконавський стиль, диригент-хормейстер, хор, система взаємодії «диригент − хоровий колектив», українське хорове мистецтво.Анотація
Метою роботи є дослідження індивідуального виконавського стилю диригента-хормейстра в аспекті теоретичного осмислення. Методологія дослідження передбачає використання системного та структурного методу, що дозволяє представити систему сучасного виконавського мистецтва у єдності складових багаторівневого комплексу діяльності диригента-хормейстера. Метод аналізу і синтезу використано при вивченні наукових джерел для узагальнення інформації про індивідуальний виконавський стиль. Компаративний метод використано для порівняння теоретичного та практичного підходів до означеної проблеми. Наукова новизна дослідження полягає у розширенні меж вивчення хорового мистецтва як мистецького явища; поглибленні і структуруванні наукових знань у сфері хорового виконавства. Висновки. У результаті проведеного дослідження проаналізовано поняття «творчий метод» і «стиль»; запропоновано авторське визначення індивідуального виконавського стилю; актуалізовано питання колективного характеру творчості; представлена система взаємозв'язку «диригент − хоровий колектив»; окреслені основні аспекти взаємодії диригента і колективу: технічний, психологічний, етико-естетичний.
Посилання
Безбородова Л. А. Дирижирование : уч. пособие. Москва : Просвещение, 1990. 159 с.
Берлиоз Г. Дирижер оркестра. Дирижерское исполнительство. Практика. История. Эстетика : статьи. Москва, 1975. С. 68- 86.
Вагнер Р. О дирижировании. Дирижерское исполнительство. Практика. История. Эстетика : статьи . Москва, 1975. С. 87 —131.
Вальтер Б. О музыке и музицировании. Дирижерское исполнительство. Практика. История. Эс-тетика : статьи. Москва, 1975. С. 312 —346.
Грум-Гржимайло Т. Н. Об искусстве дирижера. Москва : Знание, 1973. 40 с.
Давидов М. А. Інтерпретаційні аспекти виконавської майстерності / Микола Андрійович Давидов. Науковий вісник НМАУ ім. П.Чайковського. Вип. 2. Музичне виконавство. К., 1999. С. 88 — 98.
Єгоров О. Теорія і практика роботи з хором. Київ : Державне видавництво образотворчого мис-тецтва і музичної літератури УРСР, 1961. 239 с.
Ержемский Г. Л. Закономерности и парадоксы дирижирования. Санкт-Петербург : Форт, 1993. 261 с.
Живов В. Л. Исполнительский анализ хорового произведения. Москва : Музыка, 1987. 95 с.
Казачков С. А. Дирижер хора – артист и педагог. Казань : Казан. гос. консерватория, 1998. 308 с.
Казачков С. А. От урока к концерту: [Хоровое дирижирование]. Казань : Изд-во Казан. университета, 1990. 343 с.
Канерштейн М. Вопросы дирижирования. Москва : Музыка, 1972. 256 с.
Катрич О. Т. Індивідуальний стиль музиканта-виконавця (теоретичні та естетичні аспекти): дис. … канд. мистецт.: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ, 2000. 161 с.
Кондрашин К. Мир дирижера (технология вдохновения) : [беседы с В.Ражниковым]. Ленинград : Му-зыка, 1979. 192 с.
Копылова С. Национально-психологический комплекс – ядро исполнительского стиля. Стиль музичної творчості: естетика, теорія, виконавство : зб. cтатей. Науковий вісник НМАУ ім. П. Чайковського. Вип. 37. К., 1999. С. 257 — 264.
Кофман Р. І. Виховання диригента: психологічні особливості. Київ : Музична Україна, 1986. 39 с.
Кофман Р. И. Дирижер и оркестр или сто ненужных советов молодым дирижерам. Киев : Абрис, 2009. 132 с.
Макаренко Г. Г. Творчість диригента: Естетико-мистецтвознавчі виміри Київ: Факт, 2005. 328 с.
Михайлов М. К. О понятии стиля в музыке. Вопросы теории и естетики музыки : сб. статей. Москва — Ленинград: Музыка, 1966. Вып. 4. С. 16 — 29.
Мюнш Ш. Я дирижер. Дирижерское исполнительство. М.: Музыка, 1975. С. 441 — 451.
Ольхов К. А. Теоретические основы дирижерской техники. Л.: Музыка, 1990. 200 c.
Пазовский А. Записки дирижера. Дирижерское исполнительство. Практика. История. Эстетика : статьи. Москва, 1975. С. 347 —364.
Птица К. Б. Проблемы стиля и хоровое исполнительство. Работа с хором. Методика, опыт: сб. статей. М.: Профиздат, 1972. С. 13— 56.
Рабинович Д. Исполнитель и стиль. М.: Советский композитор, 1979. 228 с.
Рахлин Н. Г. Статьи. Интервью. Воспоминания. М.: Сов. композитор, 1990. 192 с.
Рожок В. І. Стефан Турчак: диригент, митець, громадянин. Харків: Харківська міська друкарня, 1994. 205 с.
Скоромний В. Психологія творчості диригента. Авторський курс лекцій. Рукопис.
Сохор А. Н. Стиль, метод, направление (к определению понятий). Вопросы теории и эстетики музыки. М. — Л.: Музыка, 1966. Вып.4. — С.3 — 16.
Чесноков П. Г. Хор и управление им : пособие для хоровых дирижеров; авт. предисл. К. Птица. М. : Музгиз, 1961. — 240 с.
Юдин Г. Я. За гранью прошлых дней: Из воспоминаний дирижера. М.: Музыка, 1977. 192 с.
Bezborodova, L. A. (1990). Conducting. Moskva : Prosveshhenie [in Russian].
Berlioz, G. (1975Conductor of the orchestra. Conductor performance. Practice. History Aesthetics: articles. Moscow), 68-86 [in Russian].
Wagner, R. (1975 About conducting. Conductor performance. Practice. History Aesthetics: articles. Mos-cow), 87-131 [in Russian].
Walter, B. (1975 About music and music. Conductor performance. Practice. History Aesthetics: articles. Moscow), 312-346 [in Russian].
Grum-Grzhimailo, T.N. (1973). On the art of conducting. Moskva : Znanie [in Russian].
Davydov, M.A . (1999). Interpretative aspects of performing arts / Nikolay Andreevich Davydov. Naukovyj visnyk NMAU im. P.Chajkovs'kogo. Muzychne vykonavstvo, 2, 88-98 [in Ukraine].
Yegorov, O. (1961).Theory and practice of working with the choir. Kyiv: State Publishing House of Fine Arts and Musical Literature of the Ukrainian SSR [in Ukraine].
Erzhemsky, G. L. (1993).The regularities and paradoxes of conducting. St. Petersburg: Fort [in Russian].
Zhivov, V. L. (1987). Performing analysis of the choral work. Moskva : Muzyka [in Russian].
Kazachkov, S. A. (1998). The conductor of the choir - artist and teacher. Kazan' : Kazan. gos. Konservatorija [in Russian].
Kazachkov S. A. From lesson to concert. Kazan' : Izd-vo Kazan. universiteta, [in Russian].
Kanerstein, M. (1972). Issues of conducting. Moskva : Muzyka [in Russian].
Katrich O. T. (2000). Individual style of musician-performer (theoretical and aesthetic aspects). Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukraine].
Kondrashin, K. (1979). The world of conductor (technology of inspiration): [conversation with V.Razhnikov]. Leningrad : Muzyka [in Russian].
Kopylova, S. (1999). National-psychological complex - the core of the performing style. Style of musical creativity: aesthetics, theory, performance. Naukovyj visnyk NMAU im. P. Chajkovs'kogo, 37, 257-264 [in Ukraine].
Kofman, R. I. (1986). Education of the conductor: psychological peculiarities. Kyi'v : Muzychna Ukrai'na [in Ukraine].
Kofman, R.I. (2009). Conductor and orchestra or one hundred unnecessary advice to young conductors. Kyiv : Abris [in Ukraine].
Makarenko, G.G. (2005). Creativity of the conductor: Aesthetic-art-study dimensions. Kyi'v: Fakt [in Ukraine].
Mikhailov, M.K. (1966). On the concept of style in music. Questions of the theory and aesthetics of music. Moskva — Lenyngrad: Muzyka [in Russian].
Münsch, S. (1975). I am a conductor. Conductor performance. Moskva Muzyka [in Russian].
Olkhov, K.A. (1990). Theoretical Foundations of Conducting Technique. Lenyngrad: Muzyka [in Russian].
Pazovsky, A. (1975 Notes of the conductor. Conductor performance. Practice. Story. Aesthetics. Moskva) 347-364 [in Russian].
Ptitsa, K. B. (1972 Problems of style and choral performance. Work with the choir. Methods, experience. M.: Profizdat) 13-56 [in Russian].
Rabinovich, D. (1979). Artist and style. M.: Sovetskij kompozitor [in Russian].
Rahlin, N. G. (1990). Stat'i. Interv'ju. Vospominanija M.: Sovetskij kompozitor [in Russian].
. Roshok, V. I. (1994). Stefan Turchak: Conductor, artist, citizen. Harkіv: Harkіvs'ka mіs'ka drukarnja [in Ukraine].
Skromnyi, B. Psychology of creativity of the conductor. Author's course of lectures [in Ukraine].
Sokhor, A.N. (1966). Style, method, direction (to the definition of concepts). Voprosy teorii i jestetiki muzyki, 4, 3-16 [in Russian].
Chesnokov, P. (1961). The Choir and its Management: A Handbook for Choral Conductors. M. : Muzgiz [in Russian].
Yudin, G. Ya. (1977). Beyond the Boundaries of the Last Days: From the Memories of the Conductor. M. : Muzgiz [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.