СТИЛЬ ТА ВИКОНАВСЬКА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ СУЧАСНОЇ ФОРТЕПІАННОЇ МІНІАТЮРИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147616Ключові слова:
фортепіанна мініатюра, стиль, жанр, постмодернізм, інтерпретація.Анотація
Метою статті є комплексний розгляд сучасної фортепіанної мініатюри у взаємозв'язку стильової та виконавської проблематики, визначення властивих мініатюрі характерних особливостей, які виявляються в єдності змісту і форми твору. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні загальнонаукових, мистецтвознавчих та культурологічних підходів, серед яких стильовий, жанровий, порівняльно-історичний, а також комплекс методів і аналітичних підходів, вироблених в галузі герменевтики і теорії інтерпретації. Теоретичною основою роботи при дослідженні стилю - від стильових тенденцій часу до стилю окремого твору - стали фундаментальні праці в галузі естетики, літературознавства та музикознавства. Особливе значення для роботи має фундаментальна праця К. Зенкіна, присвячена дослідженню фортепіанної мініатюри у творчості композиторів-романтиків. Наукова новизна дослідження визначається зверненням до малодослідженою тематики – фортепіанної мініатюри другої половини XX - початку XXI ст. Вперше крізь призму мініатюри аналізуються змістові і жанрово-стильові особливості, характерні для фортепіанної музики, виявляються нові тенденції в галузі виконавської інтерпретації жанру фортепіанної мініатюри. Висновки. Вбираючи до себе різнополярність стильових тяжінь епохи, фортепіанна мініатюра відображає найбільш впливові тенденції часу, пов'язані з неокласицизмом, неоромантизмом, неофольклорними, авангардистськими, мінімалістськими і джазовими течіями. Одночасно у мініатюрі втілюється безліч художніх концепцій постмодернізму, пов'язаних з ідеями «нової еклектики», «нової простоти», «нової релігійності», «нової естетики числа». Жанр сучасної фортепіанної мініатюри постає багатогранним музичним феноменом, який яскраво розкривається у різноманітних аспектах свого існування. Сучасна фортепіанна мініатюра не тільки глибоко відображає дух нашої епохи, але й має багатий потенціал комунікативних та художніх якостей.
Посилання
Бендицкий А., Арановский М. К вопросу о моделирующей функции музыки // Музыка как форма ин-теллектуальной деятельности: Сб. статей. М.: КомКнига, 2007. - С. 155.
Боголепова В. Изобразительный компонент в детской фортепианной музыке российских композито-ров второй половины XX века. Тамбов, 2008. – 89 с.
Зенкин К. Фортепианная миниатюра и пути музыкального романтизма. М., 1997.- 415 с.
Зенкин К. Фортепианная миниатюра Шопена. М., 1995.- 151 с.
Исаева С., Гунина Е. Г. Сураев-Королев. Десять прелюдий-импровизаций. Саранск, 2006.- 18 с.
Левая Т. Моцарт и Сильвестров: мотив вестничества / Т. Левая // Моцарт в движении времени : По материалам международной конференции : Сборник статей /. М. : Композитор, 2009 . – 149 с.
Лихачёв Д. Поэтика древнерусской литературы. Л.: Художественная литература, 1971. - С. 36.
Лихачёва И. Фортепианные пьесы Родиона Щедрина. М., 1976.- 243 с.
Лосев А. Проблема художественного стиля. К.: Collegium, Киевская Академия Евробизнеса, 1994. - С. 220.
Назайкинский Е. Поэтика музыкальной миниатюры [Електронний ресурс]. - Режим доступу: htpp: //www.21israel-music.com/Poetika.htm
Юрова Т. Фортепианные произведения современных отечественных композиторов в педагогическом репертуаре. М., 2010. – 144 с.
Bendytskyi A., Aranovskyi M. K voprosu o modelyruiushchei funktsyy muziky // Muzika kak forma yntellektualnoi deiatelnosty: Sb. statei. M.: KomKnyha, 2007. - S. 155.
Boholepova V. Yzobrazytelnыi komponent v detskoi fortepyannoi muzike rossyiskykh kompozytorov vtoroi polovyni XX veka. Tambov, 2008. – 89 s.
Zenkyn K. Fortepyannaia mynyatiura y puty muzikalnoho romantyzma. M., 1997.- 415 s.
Zenkyn K. Fortepyannaia mynyatiura Shopena. M., 1995.- 151 s.
Ysaeva S., Hunyna E. H. Suraev-Korolev. Desiat preliudyi-ymprovyzatsyi. Saransk, 2006.- 18 s.
Levaia T. Motsart y Sylvestrov: motyv vestnychestva / T. Levaia // Motsart v dvyzhenyy vremeny : Po materyalam mezhdunarodnoi konferentsyy : Sbornyk statei /. M. : Kompozytor, 2009 . – 149 s.
Lykhachёv D. Poetyka drevnerusskoi lyteraturi. L.: Khudozhestvennaia lyteratura, 1971. - S. 36.
Lykhachёva Y. Fortepyannie pesi Rodyona Shchedryna. M., 1976.- 243 s.
Losev A. Problema khudozhestvennoho stylia. K.: Collegium, Kyevskaia Akademyia Evrobyznesa, 1994. - S. 220.
Nazaikynskyi E. Poetyka muzikalnoi mynyatiuri [Elektronnyi resurs]. - Rezhym dostupu: htpp: //www.21israel-music.com/Poetika.htm
Yurova T. Fortepyannыe proyzvedenyia sovremennikh otechestvennikh kompozytorov v pedahohycheskom repertuare. M., 2010. – 144 s.
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.