ТВОРИ УКРАЇНСЬКИХ ХУДОЖНИКІВ І СКУЛЬПТОРІВ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ – ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТ. У ЗІБРАННЯХ ПРОВІДНИХ ХУДОЖНІХ МУЗЕЇВ США
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.160569Ключові слова:
художні музеї США, українські митці друг. пол. ХІХ. – перш. пол. ХХ стАнотація
Мета статті полягає в уведенні до широкого культурологічного дискурсу маловідомої інформації щодо репрезентації творів українських митців друг. пол. ХІХ – перш. пол. ХХ ст. у провідних художніх музеях США. Методологія дослідження складається з сукупності методів: історичного, біографічного, порівняльного, а також методу натурного спостереження, використаного під час перебування автора статті у США. Наукова новизна полягає у розширенні знання щодо представленості творів українських митців другої половини ХІХ – першої по-ловини ХХ ст. у зібраннях провідних художніх музеїв США. До таких віднесено як музеї, що вже багато років вхо-дять до Топ-100 художніх музеїв світу (Музей мистецтва Метрополітен у Нью-Йорку, Музей вишуканих мистецтв Сан-Франциско, Музей сучасного мистецтва (МоМА) і Музей Соломона Гугенхайму Нью-Йорку, Художній музей Філадельфії), так і художні музеї, кількість щорічних відвідувань яких сягає кількох сотень тисяч: Детройтський інститут мистецтв, Художній інститут Кларків у м. Вільямстаун, Художня галерея Єльського університету (м. Нью-Гейвен), Нова галерея Нью-Йорка, Музей Нортона Саймона (м. Пасадена), Галерея Олбрайта-Нокса (м. Баффа-ло), Художній музей Водсворт Атенеум (м. Хартфорд). Серед українських митців др. пол. ХІХ –перш. пол. ХХ ст., твори яких представлено у цих музеях, і ті, чиє ім`я всесвітньо відоме, як от О. Архипенко, Д. Бурлюк, К. Малевич, ті, що відомі менше, але, безперечно, заслуговують більшого визнання: І. Похитонов. Українське образотворче мистецтво цього періоду репрезентують також митці, чиє життя, у т.ч. творче, тривалий час проходило в Україні і тісно з нею пов’язано (О. Екстер, В. Кандинський). За стильовими характеристиками творчість названих митців вельми варіативна: від реалізму (І. Похитонов) до авангардистських течій модерністського мистецтва: кубізму, футуризму, абстракціонізму, експресіонізму, супрематизму (О. Архипенко, Д. Бурлюк, К. Малевич, О. Екстер, В. Кандинський). Дані щодо репрезентації творів митців у зібраннях деяких названих художніх музеїв США у віт-чизняний науковий дискурс вводяться вперше. Висновки. Ознайомлення з викладеними у статті матеріалами дає можливість для їх використання в навчальних курсах вітчизняних ВНЗ культурологічногопрофілю.
Посилання
Ломницька Л. Шедеври Архипенка у музеях світу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://meest-online.com/culture/shedevry-arhypenka-u-muzeyah-svitu/
Український модернізм.1910-1930 /Альбом. – Хм.: Галерея, 2006. – 288 с.
Стельмащук Г. Українські митці у світі / Галина Стельмащук. – Львів, "АПРІОРІ", 2013. – 520с.
Романенко Г. Еволюція художніх і літературних об`єднань України: історико-культурологічний вимір / Романенко Г., Шейко В. – К.: ІК АМУ, 2008. – 208 с.
Горинь Б. Олександр Архипенко / Богдан Горинь. – К.: Вид-во "Атлант ЮЕмСі", 2007. – 63 с.
Nineteenth-Century European Paintings at the Sterling and Francine Clark Art Institute. Vol. 2. – Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, Massachusetts, 2012.
Абрамов В. А. В. В. Кандинский в художественной жизни Одессы: Документы. Материалы / В. А. Абрамов. – Одесса: Изд-во "Глас", 1995. – 66с.
Зайченко О.Г. Особливості становлення співробітництва художника з галеристом в умовах формування вітчизняного арт-ринку. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2016.№ 4. К.: Міленіум.С.79-85
Lomnitska L. Shedevri Archipenka u museyah svitu. – Retrieved from: http://meest-online.com/culture/shedevry-arhypenka-u-muzeyah-svitu/
Ukrainian Modernism 1910-1930. (2006). Khm: Galereya, 288 s, [inUkrainian].
Stelmashuk G. (2013). Ukrainsky mitzi u sviti. Lviv, APRIORY, 520, [inUkrainian].
Romanenko G. (2008). Evolutzia hudognih i literaturnih objednan Ukraini: istoriko-culturologichnyi vimir. K. IKAMU, 208, [inUkrainian].
Gorin B. (2007). Olexandr Archipenko. K. Atlant UEmCi, 63, [inUkrainian].
Nineteenth-Century European Paintings at the Sterling and Francine Clark Art Institute. (2012). Vol. 2. Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown,Massachusetts.
Abramov V.A. (n. d.) V. V. Kandinskiy v hudogestvennoy gizni Odessi: Documenty. Materiali. Odessa, Glas, 66, [inUkrainian].
Zaychenko O.G. (2016). Features of the formation of cooperation between the artist and the gallery in the conditions of the formation of the national art market. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium. 4, 79- 85, [inUkrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.