ОСОБЛИВОСТІ ВІЗУАЛЬНИХ РЕПРЕЗЕНТАЦІЙ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ В СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166533Ключові слова:
візуальні репрезентації, Інстаграм, соціальні мережі, українська культура, Фейсбук.Анотація
Мета: визначення особливостей візуальних репрезентацій української культури в соціальних мережах Інстаграм і Фейсбук. Методологія передбачала: 1) контент-аналіз візуальних масивів, 2) компаративний аналіз отриманих результатів та 3) їхню культурологічну інтерпретацію. Загальна вибіркова сукупність становила понад 3,5 тис. одиниць. Наукова новизна: з’ясування питання — з чим візуально ідентифікує себе Україна — дозволяє уточнити авторську концепцію багатоукладної «межовості» української культури як наслідку непослідовної та розтягнутої в часі модернізації, а не класичної «бездержавності». Висновки: у візуальному контенті Інстаграму та Фейсбуку втілено різні способи самоідентифікації української культури — громадянсько-політичний і етнокультурний відповідно. У громадянсько-політичному варіанті національна специфіка України взагалі не простежується. У варіанті етнокультурному переважали фемінізовані й рустикалізовані образи України (жінка в національному вбранні, жовто-синя кольорова гама, поля зі стиглою пшеницею або соняшником). Їх можна оцінити як архаїзовані. Штучна маскулінізація образу країни (козаки, герої національно-визвольної боротьби) у суспільній свідомості не усталилася. За критерієм постійної наявності (але не за частотою розміщення) провідним меморіальним символом України 1990–2010-х рр. визначено Монумент Незалежності. У фотографіях найбільших українських міст кількість «несучасних» міських пейзажів у рази перевищує «сучасні». Серед українських мегаполісів наймодернізованішими постали Київ і Дніпро, а Одеса та Харків були візуально репрезентовані найконсервативнішим чином.
Посилання
Барт. Р. Camera lucida. Комментарий к фотографии / пер. с фр., послесл. и коммент. Михаила Рыклина. Москва : ООО «Ад Маргинем Пресс», 2011. 272 с.
Детектор медіа. Протидія російській пропаганді та медіаграмотність: результати всеукраїнського опитування громадської думки. Аналітичний звіт: Київ :Детектор медіа, 2018. 64 с. URL: ttps://detector.media/doc/images/news/archive/2016/136017/
DM_KMIS_ukr__WEB-2.pdf.
Інститут масової інформації. Звідки українські ЗМІ беруть новини про ООС. URL: https://imi.org.ua/articles/zvidky-ukrains-ki-zmi-berut-novyny-pro-oos/
Kantar TNS. Рейтинг популярних сайтів за серпень 2018. URL: https://tns-ua.com/news/reyting-populyarnih-saytiv-za-serpen-2018.
Київський міжнародний інститут соціології. Ставлення населення України до Росії та населення Росії до України, вересень 2018 року. URL: https://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=795.
Прес-реліз. Соціально-політична ситуація в Україні, Вересень-2018. URL: http://socis.kiev.ua/ua/2018_09/
Результати загальнонаціонального опитування «Українське покоління Z: цінності та орієнтири». Київ, 2017. URL: http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/Ukr_Generation_ukr_inet-2.pdf.
Соціологічна група «Рейтинг». До дня Захисника України: жовтень 2018 року. URL: http://ratinggroup.ua/research/ukraine/ko_dnyu_zaschitnika_ukrainy_oktyabr_2018.html.
Burke P. Interrogating the Eyewitness // Cultural and Social History. Volume 7, Issue 4. P. 435–443.
Mattew L. Cosmopolitan. 10 Ridiculously Cool Places in Iceland That Were Practically Made to Be on Your Instagram Feed. URL: https://www.cosmopolitan.com/lifestyle/g20768080/iceland-beautiful-places-travel-guide/
StatCounterGlobalStats. Social Media Stats in Ukraine — August 2018. URL: http://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/ukraine.
Theorizing Visual Studing. Writing Through the Discipline / ed. by J. Elkins, K. McGuire, M. Burns, A.Chester, J. Kuennen. New York and London : Routledge, Taylor&Francis group, 2012. 320 p.
Bart, R.(2011). Camera lucida. Comment on the photo. (Mikhail Ryklin, Trans.) Moscow: Ad Marginem Press [in Russian].
Detektor media. (2018). Opposition to Russian propaganda and media literacy: results of an all-Ukrainian public opinion poll. Analytical report: Kyiv: Detektor media. Retrieved from ttps://detector.media/doc/images/news/archive/2016/136017/dm_kmis_ukr__web-2.pdf [in Ukrainian].
Institute of Mass Information. (2018). Where does the Ukrainian media receive news about EOS? Retrieved from https://imi.org.ua/articles/zvidky-ukrains-ki-zmi-berut-novyny-pro-oos/ [in Ukrainian].
Kantar TNS. (2018). Rating of popular sites for August 2018. Retrieved from https://tns-ua.com/news/reyting-populyarnih-saytiv-za-serpen-2018 [in Ukrainian].
Kiev International Institute of Sociology. (2018). Attitude of the population of Ukraine to Russia and the population of Russia in Ukraine, September 2018. Retrieved from https://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=795 [in Ukrainian].
Press release. (2018). Socio-political situation in Ukraine, September-2018. Retrieved from http://socis.kiev.ua/ua/2018_09/[in Ukrainian].
Results of a nationwide poll «Ukrainian Generation Z: Values and Landmarks». (2017). Kyiv. Retrieved from http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/Ukr_Generation_ukr_inet-2.pdf [in Ukrainian].
Sociological group «Rating». (2018). To the Day of the Defender of Ukraine: October 2018. Retrieved from http://ratinggroup.ua/research/ukraine/ko_dnyu_zaschitnika_ukrainy_oktyabr_2018.html [in Ukrainian].
Burke, P. (2010). Interrogating the Eyewitness. Cultural and Social History. Volume 7, Issue 4, 435–443.
Mattew, L. (2018) Cosmopolitan. 10 Ridiculously Cool Places in Iceland That Were Practically Made to Be on Your Instagram Feed. Retrieved from https://www.cosmopolitan.com/lifestyle/g20768080/iceland-beautiful-places-travel-guide/
StatCounterGlobalStats. (2018). Social Media Stats in Ukraine — August 2018. Retrieved from http://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/ukraine.
Elkins, J., McGuire, K., Burns, M., Chester A., Kuennen, J. (Eds.). (2012).Theorizing Visual Studing. Writing Through the Discipline. New York and London: Routledge, Taylor&Francis group.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.